نیاز ۱۵۰۰ میلیارد تومانی برای نگهداری راههای کشور

پرشین خودرو:معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حوزه حمل و نقل جور بیکاری کشور را می کشد گفت: در حوزه نگهداری راهها با تنگنای جدی اعتبارات مواجه هستیم.

به گزارش پرشین خودرو، داوود کشاورزیان در جمع خبرنگاران در سخنانی با اشاره به اینکه برای نگهداری مجموعه راههای کشور که بالغ بر ۲۱۵ هزار کیلومتر است سالانه بیش از شش تا هفت هزار میلیارد تومان باید اعتبار داشته باشیم اظهار داشت: حدود ۵۰ درصد از این اعتبار از محل منابع ملی و ۵۰ درصد دیگر از محل اعتبارات استانی تامین شود.

نیاز ۱۵۰۰ میلیارد تومانی برای نگهداری راههای کشور

وی با بیان اینکه متاسفانه در طول دو تا سه سال گذشته به دلیل حجم اعتبارات جاری دولتی و تنگناهای دولت در زمینه اعتبارات عمرانی در بحت نگهداری راهها با تنگناهای جدی روبرو هستیم گفت: در سال جاری اعتبارات ملی که سازمان راهداری ابلاغ شده ۷۰۰ میلیارد تومان است که اعتباراتی که برای نگهداری راهها پیش بینی می شود اختصاص یابد، حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که در مقایسه با میزان اعتبارات مورد نیاز کمتر از ۵۰ درصد اعتبار مورد نیاز است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اعتبارات لرستان نیز بیان داشت: اعتبارات بر اساس شاخص ها تقسیم می شود و لرستان به طور معمول ۲.۵ تا سه درصد اعتبارات کشور را به خود اختصاص می دهد و اگر بتوانیم هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بری نگهداری راههای کشور جذب کنیم سهم لرستان بین ۳۵ تا ۴۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی است.

پرداخت حقوق نیروهای حجمی در اولین تخصیص

کشاورزیان در ادامه سخنان خود با اشاره به به وضعیت استخدامی نیروهای حجمی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بیان داشت: این نیروها در قالب شرکت های طرف قرار داد با این سازمان فعالیت می کنند و معمولا از محل طرح های عمرانی استانی حقوق آنها پرداخت می شود.

وی گفت: به دلیل مشکلاتی که در تخصیص اعتبارات عمرانی داریم در برخی مواقع چند ماه اول سال به دلیل کمبود اعتبار مشکلاتی در پرداخت حقوق نیروهای حجمی که در قالب شرکت ها کار می کنند به وجود می آید، اما تلاش همکاران ما در استان ها این است که تخصیص این طرح ها را بیشتر از متوسط داشته باشند تا بتوانیم حقوق و مزایای این نیروها را پرداخت کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: با تخصیص اعتبارات بعدی حقوق این نیروها پرداخت می شود.

آمادگی راهداری ها همزمان با فصل سرما

کشاورزیان در ادامه سخنان خود با اشاره به آمادگی سازمان راهداری همزمان با آغاز فصل سرما بیان داشت: یکی از ماموریت هایی که بر عهده سازمان های راهداری بوده بحث نگهداری راهها زمستانی راهها به خصوص استان هایی که برف گیر بوده و محورهای برف گیر دارند است.

وی با تاکید بر اینکه وطیفه راهداری ها این بوده که در ماههای گرم سال و در ایام تابستان نسبت به تعمیرات ماشین آلات خود اقدام کنند گفت:همچنین باید وسایل مورد نیاز مانند شن و نمک را در راهدارخانه دپو کنند تا در فصل سرما به موقع نمک پاشی انجام دهند و از بسته شدن راهها جلوگیری کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تعداد زیادی خودرو شخصی در کشور کارمسافرکشی را انجام می دهند گفت: این نیروها بخشی از فضا و فرصتی که برای بخش عمومی فراهم شده را اشغال می کنند و فرآیند سرمایه گذاری در این حوزه را دچار چالش می کنند و در بحث حمل و نقل کالا نیز کامیون های فرسوده با عمر بیش از ۵۰ سال در راههای کشور تردد می کنند و این در حالیست که ما انتظار داریم مردم اقدام به نوسازی ناوگان خود کنند.

حوزه حمل و نقل جور بیکاری کشور را می کشد

کشاورزیان با بیان اینکه امروز اگر کسی قصد خرید یک کامیون نو و لوزام جانبی را داشته باشد بالغ بر ۴۵۰ میلیون تومان باید سرمایه گذاری کند افزود: این در حالیست که کامیون هایی با ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان در سطح جاده ها تردد می کنند.

وی با بیان اینکه حوزه حمل و نقل جور بیکاری کشور را می کشد گفت: این کامیون ها باید یک هفته تا ۱۰ روز و ۱۵ روز درجاهای مختلف منتظر باشند تا یک بار را به دست آورند که در چنین شرایطی واقعا سرمایه گذاری در این بخش اقتصادی نیست و توجیه اقتصادی ندارد و این در حالیست که سازمان ناچار است که محدودیت هایی را برای ناوگان فرسوده اعمال کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در این راستا بخش نامه شده که از ابتدای سال ۹۷ ناوگانی که عمر بیش از ۵۰ سال دارند به آنها بارنامه داده نخواهد شد و ار تردد آنها در سطح جاده ها جلوگیری می شود گفت: کامیون های بالای ۵۰ سال حدود دو هزار دستگاه هستند و ما در حال حاضر حدود ۳۴۰ تا ۳۵۰ هزار ناوگان حمل و نقل برون شهری داریم که اگر برای هر کدام آنها ۱.۵ راننده در نظر بگیریم حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار نفر در بخش حمل و نقل جاده ای کالا فعالیت می کنند.

کد خبر 84952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha