کد خبر 46490
۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹
کارت سوخت به تاریخ می پیوندد؟

پرشین خودرو: بی خبری از علت واریز نشدن سهمیه بنزین 700 تومانی و تاخیر حدود سه روزه در شارژ کردن سهمیه سوخت خردادماه سبب شد تا گمانه زنی ها درباره ی تک نرخی شدن بنزین و حذف سوخت یارانه یی بیش از گذشته بر سر زبان ها بیفتد؛ موضوعی که در روزنامه های امروز بازتاب گسترده یی داشت.

به گزارش «پرشین خودرو»، این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز یکشنبه 3 خرداد 1394 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

حرکت با بنزین تک نرخی
از اتحادیه جایگاه داران سوخت گرفته تا مسوولان شرکت پخش فرآورده های نفتی و سازمان حمل ونقل و مدیریت مصرف سوخت، همه می گویند «بی خبریم». بی خبری از دلیل واریز نشدن سهمیه بنزین 700 تومانی. از روز شنبه بود که رانندگان خودروهای شخصی که برای سوخت گیری به پمپ بنزین ها مراجعه کرده بودند با واریز نشدن سهمیه سوخت 700 تومانی مواجه شدند.
در همین پیوند، روزنامه ی «آرمان» از « بنزین تک نرخی می شود» گفت و نوشت: درحالی که 13 ماه از گران شدن بنزین می گذرد، دولت یازدهم دومین شوک بنزینی خود را به مردم وارد کرد و این بار برخلاف افزایش قیمت بنزین کارت سوخت خودروهای شخصی را در آخرین ماه بهار شارژ نکرد. البته گفتنی است طی ماه های گذشته وزیر نفت و سخنگوی دولت نیز از تثبیت قیمت و سهمیه های بنزین تا اطلاع ثانوی خبرداده و تاکید کرده بودند دولت فعلا هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین یا تغییر سهمیه ها ندارد.
روزنامه ی اقتصادی «جهان صنعت» هم خبر از «خداحافظی با بنزین سهمیه ای» داد و نوشت: پایین بودن قیمت بنزین در کشور منجر به افزایش مصرف و قاچاق آن شده بود و این امر مسوولان را واداشت تا برای مهار این معضل به سهمیه بندی بنزین و کنترل مصرف روی آورند . اما به تدریج و طی چهار سال از سهمیه ماهانه کاسته شد تا اینکه سهمیه بنزین از ابتدای سال 1389 از 80 لیتر در ماه به 60 لیتر کاهش یافت که نتیجه آن افت مصرف روزانه بنزین از 75 میلیون لیتر به 63 میلیون لیتر در روز بود . اواخر اسفند 93 با اعلام سخنگوی دولت، افزایش قیمت بنزین و سایر سوخت های مصرفی در سال 94 منتفی شد و تا اردیبهشت ماه 94 تغییری در قیمت یا سهمیه بنزین دیده نشد تا اینکه از ابتدای خرداد ماه بدون اطلاع قبلی سهمیه خودروهای شخصی واریز نشد .
روزنامه ی «جام جم» هم این خبر را «آغاز فاز سوم هدفمندی یارانه ها با چراغ خاموش» عنوان کرد و نوشت: تاخیر در واریز سهمیه بنزین خودروهای شخصی در اول خرداد ماه جاری و احتمال قطع آن به همراه بروز نشانه هایی از آغاز دور جدید حذف یارانه پردرآمدها به احتمال قوی نشان از آغاز چراغ خاموش مرحله سوم هدفمندی یارانه ها دارد.
به گزارش جام جم، با وجود آن که دولت تاکنون بصراحت برنامه اجرایی و زمان بندی خود را درباره اجرای مرحله سوم هدفمندی یارانه ها اعلام نکرده است؛ هرچند براساس تکلیف مجلس و ضمنا کسر بودجه هنگفتی که دولت از این محل دارد، منطق حکم می کند اجرای مرحله سوم هر چه سریع تر آغاز شود.
با انتشار شایعه های مختلف از تک نرخی شدن بنزین و حذف سهمیه بندی آن، روزنامه ی «ایران» به سراغ توضیح مسوولان مربوطه رفت و نوشت: بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت عصر دیروز در حاشیه نشست جامعه اسلامی مهندسین، اظهار داشت «وضعیت قیمت و سهمیه بنزین تا پایان هفته جاری در دولت تعیین تکلیف می شود.» وی درباره گران شدن قیمت بنزین و حذف بنزین 700 تومانی، گفت «در این زمینه همه گزینه ها روی میز است.» اکبر نعمت اللهی، مشاور وزیر نفت پیش از ظهر دیروز در جمع خبرنگاران در این باره گفته بود که در مورد سهمیه سوخت خودرو های شخصی هنوز تصمیم قطعی صورت نگرفته، اما به احتمال زیاد این سهمیه واریز نمی شود و خودرو های شخصی از این به بعد با نرخ آزاد سوخت گیری می کنند. سید ناصر سجادی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی هم با بیان اینکه این شرکت تنها مجری سیاستها و تصمیمگیریهای دولت است و هیچ مشکل فنی در سامانه هوشمند سوخت وجود ندارد تصریح کرد به محض آنکه سیاست جدید دولت در خصوص سهمیه خودروهای سواری و موتورسیکلتها به شرکت ابلاغ شود مطابق این سیاست سهمیه کاربریهای مربوطه واریز خواهد شد.
در حالی که هنوز تصمیم دولت درباره قیمت و سهمیه به روشنی اعلام نشده است، گزارش های میدانی خبرنگار روزنامه ی «اعتماد» از افزایش فروش بنزین آزاد در جایگاه ها حکایت دارد. به نقل از این روزنامه، بررسی ها نشان می دهد در دو روز گذشته جایگاه های سوختگیری شلوغی بی سابقه ای داشتند. کارگر پمپ بنزینی در محدوده ولنجک می گوید بیشتر از هر روز برای خرید بنزین می آیند. سهمیه ها واریز نشده و مردم می آیند باک های شان را با بنزین آزاد هزار تومانی پر می کنند چون می ترسند که بنزین گران شود.

طعم شرین پیروزی در سوم خرداد
سوم خرداد روز ماندگاری است که در اذهان باقی خواهد ماند؛ روزی که شیرزنان و دلاور مردان ایرانی در کنار دیگر نیروهای مسلح توانستند در قالب عملیات بزرگی با نام «بیت المقدس» هیبت غول متجاوز را بشکسنند و جغد قادسیه را به تاریکخانه ی یاس و سرشکستگی برانند؛ موضوعی که در یادداشت های تحلیلی روزنامه های امروز نقش برجسته یی داشت.
در همین راستا، روزنامه ی «شرق» با عنوان قرار دادن «اینجا بدون من» از سالروز آزادی شهر ِجهان آرا، از آنان که «ممد نبودی ببینی شهر آزاد گشته، خون یارانت پرثمر گشته»؛ را می خواندند و سینه می زدند؛ سینه می زدند و گریه می کردند، گریه می کردند و در نبود دوستانشان و به یاد آنها «آه و واویلا» می گفتند؛ آنها که ٣٥ روز پایداری کردند و بر زمین افتادند تا زمینشان دست دشمن نیفتد.آنها که «خرمشهر» را با خونشان «خونین شهر» کردند. در ٥٧٨ روز اشغال خرمشهر خونشان بر زمین ریخته شد.آنها با ٢٤ روز عملیات «بیت المقدس» نگذاشتند «خرمشهر» لانه «کرکس»ها و «شغال»ها بماند. آنها که رؤیای «محمره» «صدام تکریتی» را به گورستان فرستادند. آنها که نوشته «جئنا لنبقی (آمده ایم تا بمانیم)» عراقی ها روی دیوارهای خرمشهر را به سخره گرفتند و دزدان خاک و ناموس را از خانه بیرون کردند، یاد کرد.
«آزادی خرمشهر آزادی ایران بود» هم عنوان یاداشتی از «بلقیس سلیمانی» بود که در ستون «یادداشت» روزنامه ی ایران منتشر شد. به زعم نویسنده، اگر به سال های پیش برگردم و به فتح خرمشهر نگاه کنم، باید بگویم که خرمشهر نماد مام میهن بود. خرمشهر فقط یک شهر نبود و بنابراین آزادی آن آزادی یک شهر نبود. اشغال خرمشهر اشغال ایران بود و به همین دلیل برای ما خیلی گران و سنگین بود. خوشحالی ناشی از آزادی خرمشهر برای ما حکم پیروزی در جنگ را داشت و باعث شد تا ابتکار عمل را در دست گیریم.
به مناسبت روز آزادسازی خرمشهر، روزنامه ی «قانون» به گفت و گو با دریادار «حبیب الله سیاری» فرمانده ی نیروی دریایی ارتش پرداخت. قانون در این گزارش که با عنوان «ارتش نبود انقلاب شکست می خورد» منتشر شد به نقل از سیاری نوشت: دشمنان انقلاب که با روی کار آمدن جمهوری اسلامی مشکل داشتند در همان اوایل برای اینکه به کشور ضربه وارد کنند عراق را وارد جنگ با ایران کردند. این در حالی است که اگر در جنگ ارتش وجود نداشت، دشمن بعثی با تمام نیرو در ایران حضور پیدا کرده بود. تجهیزات در جنگ های مدرن مهم هستند ولی نقش محوری و اصلی را نیروهای انسانی دارند. قدرت های مختلف دل شان نمی خواهد ما در عرصه های بین المللی رشد کنیم. ما یک تدبیر داریم و اینکه نیروهای مسلح وارد سیاست نشوند. تضاد دیدگاه یا اختلاف میان نیروهای نظامی ایران وجود نداشته و ندارد. ما با سپاه در دریا از لحاظ آموزشی و اطلاعاتی همکاری داریم.
سرمقاله ی روزنامه ی «آفتاب یزد» هم یادداشتی با عنوان «خدا، خمینی، خرمشهر» به قلم « علی اکبر سبزیان» مدرس دانشگاه و فعال فرهنگی بود. به اعتقاد نویسنده این یادداشت، نگاهی عمیق به جریانات اخیر در کشور نشان می دهد که ریشه بسیاری از ولایت گریزی ها آن هم در سطوح بالای مدیریتی کشور ناشی از غروری است که گریبان برخی از آدمها را گرفته است. امامی که با رهبری یک انقلاب و پیروزی آن، معادلات دنیایی را برهم زد وملتی را با دستی خالی از بزرگترین معرکه نظامی جهان به سلامت بیرون آورد، هیچ گاه نگفت که اگر من نباشم ادامه این راه چنین می شود و چنان. اوهیچ گاه دستاوردهای بزرگ ملت ایران را به نام خود ننوشت چرا که چشم و دلش هماره به سوی آسمان بود. شاید بزرگترین مخاطبان این جمله امام که: «خرمشهر را خدا آزاد کرد»،اصحاب غرور در عصر حاضر و همه اعصار باشند.
«دستاوردهای نظامی و سیاسی فتح خرمشهر» هم عنوان یادداشتی از «فتح ا... جعفری» بنیان گذار یگان زرهی سپاه بود که در روزنامه ی «شهروند» منتشر شد. از نگاه نویسنده، آزاد سازی خرمشهر در آن برهه از زمان برای رزمندگان و نیروهای انقلاب دستاوردهای زیادی داشت. دستاورد اول این بود که آزادی خرمشهر بر ارتش عراق تاثیربسزایی گذاشت چرا که آن ها روی بحث اشغال خرمشهر مانور فراوانی داده بودند و آن ابهت کاذبی که رژیم بعث عراق برای خود ایجاد کرده بود از بین رفت. دستاورد دوم در مباحث جهانی و بین المللی بود. دستاورد سوم این بود که این آزادسازی با توان نیروهای مردمی صورت گرفت و این هشدار را به عراق و دشمنان داد که نیروهای مردمی ایران با سازماندهی ای که امام ورهبرشان به آن ها داده است، می توانند در برابر یک لشکر کلاسیک و آماده بایستند و مقاومت کنند و حتی آن ها را شکست دهند. دستاورد چهارم آزادسازی خرمشهر، تعداد اسرایی بود که نیروهای ما از رژیم بعث عراق گرفته بودند. دستاورد پنجم، دور کردن نیروهای عراق از اهواز و شهرهای داخلی ایران بود. دستاورد دیگر این پیروزی بزرگ تعداد کم تلفات نیروهای ما بود.

هشدار درباره حنجره های اختلاف افکن
در سالروز ولادت با سعادت حضرت ابالفضل العباس علیه السلام، قاریان و حافظان برترِ سی ودومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، محفل نورانی انس با قرآن را در حضور حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، بر پا کردند.
بر همین اساس، روزنامه ی «کیهان» با عنوان نخست قرار دادن این بخش از سخنان رهبر انقلاب که «حنجره اختلاف افکن بلندگوی دشمن است» نوشت: رهبر معظم انقلاب در دیدار با اساتید، قاریان و حافظان قرآن کریم با تأکید بر اینکه هر حنجره ای که در جهت اختلاف افکنی کار کند، بلندگوی دشمن است، خاطر نشان کردند «ایجاد اختلاف تحت عناوین شیعه و سنی، عرب و عجم، و قومیت ها و ملیت ها و تعصب های ناسیونالیستی، در دستور کار بدخواهان امت اسلامی قرار دارد که باید با «بصیرت» و «عزم» در مقابل آن ایستاد.»
روزنامه ی «تفاهم» هم در این باره نوشت: حضرت آیت ا... خامنه ای در این دیدار تلاوت و حفظ قرآن را مقدمه تخلق به اخلاق قرآنی و شکل گیری جامعه ای بر اساس دستورات قرآنی برشمردند و افزودند «امروز متأسفانه دنیای اسلام از ضعف و فقر و اختلاف و جنگهای داخلی ناشی از فشار نظام های جاهلی به شدت رنج می برد که تنها راه مقابله با این فشارهای تحمیلی، تسلیم شدن در برابر قرآن و عزم جدی برای حرکت به سمت اهداف والای آن است.»
«نسخه علاج مشکلات مقاومت در برابر جاهلیت مدرن است» هم عنوان نخست روزنامه ی «حمایت» بود که در آن آمده است: حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار با تأکید بر لزوم حضور قرآن در تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان، لازمه رسیدن به این هدف والا را دو عنصر «بصیرت» و «عزم» دانستند و گفتند «نسخه علاج مشکلات کنونی دنیای اسلام، تسلیم بودن در برابر دستورات قرآن و تسلیم نشدن در برابر تحمیلهای جاهلیت مدرن و مقاومت در برابر زورگویی های این جاهلیت است.»

صدای «دوستی» مانا شد
«مهران دوستی» گوینده ی پیشکسوت و نوآور رادیو، صبح دیروز به دلیل مرگ مغزی دار فانی را وداع گفت؛ موضوعی که بن مایه ی خبری بسیاری از روزنامه های امروز بود.
روزنامه ی «فرهیختگان» با این مصرع که «در دلم بود که بی دوست نباشم هرگز» از خاموش شدن صدای مهران دوستی گفت و نوشت: مهران دوستی، صدایی جادویی که ماندگار شد و از میان ما رفت. کسی که سال ها در رادیو فعالیت کرد و خیلی ها با صدای او خاطره داشتند. صدای او در حافظه نسل هایی ماندگار شده است. او متولد 1335 بود و در آمریکا تحصیل کرده بود و در سال 59 کارش را در رادیو آغاز کرد و از همان جا بود که در رادیو ماندگار شد.
فرهیختگان در ادامه نوشت: یکی از مهم ترین دوران کاری او گویندگی رادیو جبهه بود و خواندن اطلاعیه های ارتش که روح حماسی صدایش جذابیت کار او بیشتر می کرد. در کنار گویندگی یکی از گویندگان تیزرهای تبلیغاتی بود که صدای او را روی محصولات بسیاری می شنیدیم و ما را برای خریدن آن محصولات ترغیب می کرد. دوستی که چندی پیش عمل قلب باز کرده بود توانست سلامتی اش را به دست آورد و دوباره فعالیتش را در صدا ادامه بدهد. اما روز اول خرداد به دلیل عارضه ریوی به بیمارستان رفت و صدای جادویی در روز دوم خرداد ساعت 9 صبح خاموش شد.
«رادیو به غم نشست» هم عنوان گزارش روزنامه ی «مردم سالاری» از درگذشت مهران دوستی بود. این روزنامه به همین مناسبت به سراغ برخی از رادیویی ها رفت و در گزارش خود نوشت: احمد سروری مدرس و تهیه کننده رادیو می گوید «مهران عرق میهنی بالایی داشت و احساسات پرشوری نسبت به تاریخ و فرهنگ ایران. او دارای سبک گویندگی خاص بود و صدایی گرم و نافذ و قدرت مند و حاکی از اعتماد به نفس داشت که برخوردار از حس ارتباط قوی بود. او یک گوینده و مجری متعصب به رادیو بود.»
به نوشته ی مردم سالاری، زهرا صفاییان تهیه کننده نخستین برنامه رادیو جوان که «مجله بامدادی» را به عنوان نخستین برنامه این رادیو با مهران دوستی آغاز کرد درباره ی دوستی می گوید «مهران عاشق رادیو بود و مثل بچه های رادیو مظلوم. من با او مقتل خوانی ضبط کردم، صبحگاهی داشتم. علمی داشتم. او همه کاره بود. از گویندگان رادیو می خواهم از مهران بیاموزند. مهران همیشه می خواند و مطالعه می کرد.»
«مهران دوستی و نسبتش با زندگی و ماندگاری» نوشته ی «فرزاد حسنی» مجری رادیور و تلویزیون هم عنوان یادداشت روزنامه ی قانون بود که نویسنده در آن از خصایص اخلاقی دوستی گفت و نوشت: از ویژگی های جالب توجه دوستی علاقه مندی شگرف او به طبیعت و حمایت او از محیط زیست بود. او همیشه مدافع مطلق محیط زیست بود و به هر طریقی این شیوه را تبلیغ و ترویج می کرد. از دیگر نکات جالب توجه در زندگی او علاقه مندی به کیفیت دربرابر کمیت بود. او همیشه کیفیت خوب را در هر چیزی به کمیت ترجیح می داد و به همین دلیل هم در عمر کوتاه خود مفید و با کیفیت زندگی کرد و باور دارم که جای چند نفر زیست و از زیبایی زندگی لذت برد.

«کشتی نجات» در بندر جیبوتی پهلو گرفت
کشتی نجات که روز دوشنبه ٢١ اردیبهشت ماه با محموله ٢٥٠٠تنی بندرعباس را به مقصد بندر الحدیده یمن ترک کرده بود، سرانجام پس از ١٢روز حرکت در آب های آزاد و یک روز توقف در لنگرگاه آب های جیبوتی در اسکله بندر جیبوتی در جنوب تنگه باب المندب پهلو گرفت.
روزنامه ی شهروند در این باره نوشت: حرکت این کشتی از آغاز با مانع تراشی های سعودی ها همراه شد؛ کشور مهاجم به بهانه های مختلف مانع امدادرسانی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و سازمان های بین المللی به مردم مظلوم یمن شده بود و این کار را به دفعات تکرار کرد. احمد عسیری، مشاور وزیر دفاع عربستان سعودی در مصاحبه با الجزیره نارضایتی گروه ائتلاف را از حرکت «کشتی نجات» اعلام کرد.
شهروند در ادامه نوشت: سرانجام محموله ٢٥٠٠ تنی «کشتی نجات» با هدف کمک به مردم یمن روز شنبه در بندر جیبوتی تخلیه و تحویل نمایندگان سازمان ملل شد تا به دست مردم مظلوم یمن برسد. در هنگام پهلوگیری «کشتی نجات» در بندر جیبوتی، علی بحرینی، سفیر کشورمان در اتیوپی و سفیر اکردیته جیبوتی و نمایندگانی از سازمان ملل حضور داشتند.
به نوشته ی شهروند، آقای بحرینی در گفت و گو با خبرنگاران علت تغییر در مسیر حرکت «کشتی نجات» از بندر الحدیده به بندر جیبوتی را چنین اعلام کرد: «شرط حضور ما در بندر الحدیده برقراری آتش بس در یمن و حضور نمایندگان سازمان ملل در این کشور بود که عملا این دو شرط محقق نشده است.» بحرینی ادامه داد: «هدف ما رساندن کمک های امدادی و غذایی در نزدیک ترین زمان به دست مردم مظلوم یمن است.» به گفته بحرینی تخلیه محموله کمک های انسان دوستانه جمهوری اسلامی ایران به ترافیک بندر جیبوتی بستگی دارد و در این مدت نمایندگان سازمان ملل نیز در کشتی حاضر خواهند بود.

 

منبع: ایرنا

کد خبر 46490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha