نگاهی به اخبار حوزه حمل‌ونقل در روزنامه‌‌های 26 آبان

پرشین خودرو: در گزارش زیر نگاهی اجمالی کرده‌ایم به اخبار حوزه حمل‌ونقل و مسکن شهرسازی در روزنامه‌‌های امروز (شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷)

به گزارش پرشین خودرو،  در ذیل برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌ها را بخوانید:

همدلی

گزارش «همدلی» از حواشی ارزان شدن دلار در بازار آزاد

موج کاهش قیمت به مسکن می‌رسد؟

«حباب قیمت مسکن در سال ۹۸ می‌شکند»، « ریزش قیمت مسکن در راه است؟»، « هزینه ساخت مسکن به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در هر متر مربع رسید »؛ اینها بخشی از واکنش رسانه‌ها به حواشی ریزش قیمت دلار در بازار آزاد است که دیروز روی ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان ایستاد و انتظار برای کاهش قیمت‌ها در آینده‌ای نزدیک در بازار مسکن را به دنبال دارد.

گویا این انتظار وجود دارد همه چیز یک شبه اتفاق بیفتد، فرقی نمی‌کند آن اتفاق ارزان شدن باشد یا گرانی! بسیاری از تحلیلگران اقتصاد مسکن بر این باور هستند اگر قیمت‌ خانه در ایران با مکانیزم مشخص تعریف می‌شد دیگر آن فضای روانی بر قیمت‌ها سنگینی نمی‌کرد. مهدی مافی، دبیر انجمن انبوه‌سازان استان تهران در گفت‌و‌گو با «همدلی»، در باره پیش‌بینی وضعیت قیمت‌ها در بازار مسکن می‌گوید: « مشکل از عرضه نیست، بنابر این با کمبود مسکن مواجه نیستیم و باید از طریق تقویت طرف تقاضا مساله را حل کنیم.» مافی بر این باور است: « کاهش قیمت دلار جدا از اینکه تاثیر روانی بر اقتصاد ایران دارد، در صورت ثبات شدن می‌تواند موجب کاهش هزینه ساخت مسکن شود.»

تعادل

با وجود آغاز تحریم‌های امریکا علیه ایران مطرح شد

فروش هواپیما در ازای خرید نفت

ورود هواپیماهای نو به ناوگان حمل و نقل هوایی ایران از اواخر سال ۹۵ آغاز شد و در مدت حدود یک سال و نیم ۱۶ هواپیما به این ناوگان اضافه شد، اما با آغاز تحریم‌های امریکا علیه ایران از مرداد ماه سال جاری، سه قرارداد امضا شده برجامی میان «ایران ایر» با شرکت‌های سازنده هواپیما که به موجب آن باید ۲۰۰ هواپیمای نو به هما فروخته می‌شد، در همان ابتدای کار ناکام ماند. البته مدیرعامل ایران ایر پس از آغاز تحریم‌ها در گفت‌وگویی اعلام کرد که این شرکت از خرید هواپیماهای نو از شرکت‌های سازنده هواپیما که نیاز به دریافت مجوز اوفک ندارند، استقبال می‌کند و همین اظهارنظر، گزینه خرید هواپیما از چین، ‌روسیه و ژاپن را پررنگ کرد، اما مدیران ارشد شرکت‌های سازنده هواپیمای سوخو روسیه و‌ای.آر.جی چین در واکنش به خبر فروش هواپیما به ایران اعلام کردند که به دلیل اعمال تحریم‌ها از سوی امریکا تمایلی برای فروش هواپیما به ایران ندارند، اما به نظر می‌رسد که گزینه خرید هواپیمای دست دوم و نو از شرکت‌های چینی، روسی و ژاپن روی میز ایران ایر هست.

به گفته نایب‌رییس کمیسیون عمران مجلس، خرید هواپیما از این سه کشور مطرح شده و درحال بررسی است. سیدابوالفضل موسوی بیوکی با اشاره به برنامه‌ریزی و مذاکره دولت برای خرید هواپیما از شرکت‌ای. آر. جی چین، میتسوبیشی ژاپن و سوخو روسی، گفت: ناوگان هواپیمایی تاکنون از بلوک شرق تنها نسبت به خرید هواپیما از روسیه اقدام کرده بود، اما هواپیماهای روسی نتوانستند به خوبی امتحان خود را پس بدهند و خاطرات نامطلوبی درباره توپولف‌های دست دوم در اذهان مردم و مسوولان نقش بسته است. او اظهار کرد: مسوولان در شرایط کنونی تمام تمرکز خود را برای خرید هواپیماهای نو گذاشته‌اند و دیگر خرید هواپیماهای دست دوم در دستور کار نیست، از این رو، گزینه‌های مختلفی برای خرید هواپیما از جمله شرکت چینی، ژاپنی و حتی روسی مطرح است.

دنیای اقتصاد

کدام گروه از خانه‌ها بیشتر گران شده‌اند؟

متراژ پیشتاز در تورم ملکی

آپارتمان‌های «ریزمتراژ» در تهران، با بیشترین رشد قیمت مواجه شدند. روند تغییر قیمت مسکن در سه گروه‌ متراژی از ابتدای سال‌جاری تاکنون نشان می‌دهد واحدهای ۴۰ تا ۶۰ مترمربع که انتخاب اصلی خانه‌اولی‌ها و در عین حال سایر متقاضیان مصرفی و سرمایه‌ای محسوب می‌شود، پیشتاز تورم ملکی در مناطق پرفروش بازار مسکن پایتخت شده است. طی ۷ ماه اول امسال رشد قیمت واحدهای بالای ۱۰۰ مترمربع، کمتر از خانه‌های با مساحت دو رقمی بوده است. شیب افزایش ماهانه قیمت ریزمتراژ‌ها از تورم ماهانه در کل بازار بیشتر بوده است.

انتخاب اول خانه‌اولی‌ها از بازار مسکن دو منطقه پرفروش و پرتقاضای پایتخت در میان انواع گروه‌های متراژی آپارتمان، به‌عنوان واحدهای مسکونی پیشرو در تورم ملکی شناسایی شد. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» از سطح تورم ملکی گروه‌های متراژی مختلف در بازار معاملات مسکن مناطق ۴ و ۵(مقصد اول خانه‌اولی‌ها و متقاضیان مصرفی برای خرید مسکن) نشان می‌دهد آپارتمان‌های ۴۰ تا ۶۰ مترمربعی، به‌عنوان انتخاب اول خانه‌اولی‌ها،نسبت به سایر آپارتمان‌ها در این دو منطقه، بیشترین میزان رشد قیمت را از ابتدای سال ۹۷ تاکنون تجربه کرده‌اند. دو منطقه ۴ و ۵ شهر تهران پرتقاضاترین و پرمعامله‌ترین مناطق پایتخت به لحاظ حجم معاملات خرید مسکن هستند که حدود یک چهارم کل خرید وفروش واحدهای مسکونی شهر تهران در این دو منطقه انجام می‌شود.

تجارت

رئیس کمیسیون عمران مجلس تشریح کرد؛

کمبود بودجه عامل تلفات سنگین جاده ای

آمار تلفات جاده ای درایران بسیار بااست. عدم توسعه راه ها، کمبود منابع برای نگهداری جاده ها، ارزانی داستفاده از سیستم حمل و نقل به نسبت راه آهن و پایین بودن کیفیت خودروها دایل و عوامل افزایش تلفات جاده ای محسوب می شوند. در دوره مدیریت عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی اهتمام جدی برای توسعه راه ها وجود نداشت و اقدامات عمده ای در این زمینه صورت نگرفت. حالا نمایندگان مجلس به یاری وزیر جدید آمده اند تا در این راستا با هم افزایی زمینه کاهش هرچه بیشتر تلفات جاده ای را فراهم آورند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسامی با اعام اینکه به دنبال طرح استفساریه برای قانون بودجه در مورد تخصیص قیر از سوی وزارت نفت هستیم، گفت:وزارت نفت مکلف است که اعتبار معادل وزنی تصویب شده در بودجه را در اختیار سازمان های اجرایی مشخص شده در قانون قرار دهد.

عصر اقتصاد

فروچاله‌ها دامن دشت‌های البرز را هم گرفت

چند سالی است که افت سریع سطح آب‌های زیرزمینی و به تبع آن نشست زمین در استان البرز به یکی از دغدغه‌های زیست محیطی تبدیل شده است؛ این معضل به همینجا ختم نشده و امروز کار به پیدایش فروچاله‌هایی در گوشه و کنار استان رسیده که باعث افزایش نگرانی‌ها شده است.در بازدید حمید منصوری، مدیر پیشین حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب البرز و مدیر فعلی محیط زیست و کیفیت منابع آب تا از فرونشست زمین در دشت نظرآباد و ساوجبلاغ گزارشی تهیه شد.

منصوری در این بازدید ضمن ابراز نگرانی از روند افت آب‌های زیرزمینی استان گفت: طبق آخرین گزارش سازمان زمین‌شناسی، سطح آب‌های زیرزمینی در استان البرز سالانه ۸۱ سانتیمتر کاهش می‌یابد.وی افزود: در مجموع طی ۲۰ سال گذشته سطح سفره‌های زیرزمینی در البرز ۱۷ متر کاهش پیدا کرده است؛ این کاهش باعث شده عمق بسیاری از چاه‌های کشاورزی در استان به خصوص ساوجبلاغ به ۲۰۰ متر و بیشتر برسد.

کد خبر 105414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha