کد خبر 120805
۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸
گذار از دوران مالکیت با خودروی جدید سیتروئن

پرشین خودرو: در فرانسه كه باشید، می توانید این سیتروئن برقی را ماهیانه 22 دلار به شیوه لیزینگ اجاره كنید و حتی بر اساس قوانین اروپا فرزند 14 سال به بالای شما می تواند با آن رانندگی كند.

به گزارش پرشین خودرو، سیتروئن می خواهد طرز تفكر مردم اروپا را در مورد مالكیت خودرو تغییر دهد. این كار را هم با نمایش یك خودروی مفهومی (درحد طراحی كه به تولید انبوه نرسیده) یا یك طرح دور از ذهن و انتزاعی انجام نداده، بلكه این بار خودرویی به نام اَمی Ami (كه به فرانسوی معنی آن «دوست» است) به دنیای واقعی عرضه كرده است. حالا علاوه بر اجاره به شیوه لیزینگ می توان آن را دقیقه ای 1 دلار از سرویس های «اشتراك خودرو» كرایه كرد.

این خودرو قرار بود در نمایشگاه ژنو به نمایش درآید كه فعلا به خاطر شیوع ویروس كرونا، پا در هوا است. به خاطر كوچكی این خودرو، سیتروئن مجبور نیست آن را در نمایندگی های خودرو به فروش برساند وحتی با 6000 یورو آن را درب منزل شما تحویل می دهد.

با یك سفر به زمان، امی یاد و خاطره ژیان دوشوو را در ذهن های قدیمی تر ها زنده می كند. همان ژیانی كه صنعت خودروی فرانسه را ایجاد كرد و گسترش داد. حتی ژیان های سال ای 1961 تا 1978 هم با همین نام شناخته می شدند. همان طور كه ژیان دو اسب بخار فرانسوی ها را صاحب خودرو و صنعت خودرو كرد، حالا سیتروئن امید دارد كه این ژیان جدید، متعلق به عصر دیجیتال، بتواند خودروهای برقی را بین مردم فرانسه جا بیندازد و دوران گذار به خودروهای برقی را هموار كند. سیتروئن می گوید كه می تواند به ازای هر نفر یكی از این خودروها را تولید كند.

 

ژیان

 


هر چند این ژیان عصر دیجیتالی كوچك تر از آن است كه به راحتی بتوان به آن خودرو گفت، طول آن 95 اینچ و عرض آن 55 اینچ است یعنی تقریبا 240 سانتیمتر طول و 140 سانتیمتر عرض آن است. یعنی حتی از فیات 500 هم كوچكتر است. باتری 5.5 كیلوواتی آن پیمایش 43 مایل (تقریبا 70 كیلومتر) به ازای هر بار شارژ فراهم می كند. با یك پریز معمولی و استاندارد سه ساعت وقت لازم است كه باتری آن شارژ شود. قطعاً جزو «تسلاكُش ها!» به حساب نمی آید اما اصلا ادعای این خودرو چیز دیگری است. این وسیله نقلیه كوچك اجازه ورود به بخش هایی از شهر را دارد كه برای خودروهای بنزینی قدغن شده است. تعجبی هم ندارد كه در تمامی طرح های مبارزه با آلودگی هوا و حفظ محیط زیست و از این قبیل موارد، وسیله ای قابل عرضه است.

طوری طراحی شده است كه دو نفر می توانند در آن بنشینند. و زمانی كه به جای بار آن نگاه می اندازید باورتان نمی شود.

در ضمن خود سیتروئن برای شما آن را تیون می كند و صفت «شیك» را برای توصیف مدل اسپورت تر آن به كار می برد.

این كه آیا امی می تواند مثل اختراع چرخ، زندگی بشر را متحول كند یا خیر، باید منتظر ماند و استقبال مردم را دید. حداقل سیتروئن به چنین چیزی دل بسته است. با قوانین سخت گیرانه آلاینده ها در اروپا، بعید نیست كه این ژیان عصر دیجیتالی، سبقه ی آبا و اجداد خود را تكرار كند.

منبع: سایپا

کد خبر 120805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha