فقدان راهبرد مشترک سازی در توسعه پلتفرم های جدید

توسعه پلتفرم و رونمایی از خودروهای جدید در حالی در شرکتهای بزرگ خودروسازی آغاز شده که از دیدگاه صاحب نظران حرکت به سمت پلتفرم مشترک از ضرورت هایی است که باید در صنعت خودروی کشور دنبال شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اگر چه سبد محصولاتی خودروسازان به واسطه تحریم و به دنبال آن خروج شرکای خارجی از صنعت خودرو خالی‌تر از گذشته شد اما این شرایط موجب شد تا توان خودروسازان داخلی افزایش یابد و با اراده دولت و خودروسازان و توسعه همکاری با شرکت های دانش بنیان و دانشگاهها، پروژه عمق ساخت داخل و توسعه پلتفرم و عرضه محصولات جدید در دستور کار دو شرکتهای بزرگ خودروساز داخلی قرار گیرد.

امروز در شرایطی تولید و توسعه محصول بر روی پلتفرم جدید در دستور کار دو شرکت بزرگ خودروساز قرار دارد که به جهت هزینه بالای ساخت و تولید پلت‌فرم بسیاری از خودروسازان و تولیدکنندگان مطرح جهانی ترجیح می‌دهند با سرمایه‌گذاری مشترک نسبت به توسعه و تولید پلتفرم های مشترک اقدام کنند.

حال در شرایطی که صنعت خودرو ایران بواسطه تحریم ها و برخی سیاست های داخلی با مشکل نقدینگی دست و پنجه نرم می کنند موضوعی که بیش از گذشته اهمیت می یابد استفاده از پلتفرم مشترک است اقدامی که به گفته بسیاری از کارشناسان موجب صرفه جویی و پرهیز از هزینه های هنگفت در تولید و توسعه پلتفرم های جدید خواهد شد اما در این راستا سوالی که مطرح می شود راهبرد دولت و خودروسازان در این ارتباط است و اینکه به رغم تلاش های صورت گرفته چرا راهبرد مشترک سازی درستی در توسعه پلتفرم از سوی وزارت صمت وجود ندارد.

با توجه به این مساله یک کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو اظهار کرد: امروز توانمندی خوبی در صنعت خودرو کشور برای تولید و توسعه محصول وجود دارد و خوشبختانه در این مسیر شرکتها و بخش های مختلف دانشگاهی نیز وارد این عرصه شدند و همکاری های خوبی بین صنعت و دانشگاه شکل گرفته است اما نکته مهم فقدان منابع و لزوم همکاری و اتحاد شرکتهای خودروسازی است.

هم افزایی خودروسازان برای توسعه پلتفرم های مشترک

امیر حسن کاکایی با اشاره به برنامه رونمایی از برخی خودروهای جدید در دو شرکت بزرگ خودروساز داخلی و هدف گذاری برای توسعه پلتفرم های جدید گفت: در توسعه پلتفرم های جدید به جهت صرفه اقتصادی و لزوم توجه به قیمت و کیفیت در تولید ،باید استراتژی و هم افزایی بین خودروسازان ایجاد شود و شرکتهای خودروساز بر روی پلتفرم های مشترک کار کنند.

 

امیرحسن کاکایی



مزیت پلتفرم های مشترک در صنعت خودرو ایران

وی با تاکید بر اینکه به کارگیری پلتفرم مشترک برای صنعت خودروسازی ایران یک مزیت مهم دارد، افزود: اول اینکه این امر هزینه تولید خودرو را که در کشورمان بسیار زیاد است، اقتصادی خواهد کرد، دوم اینکه هزینه تحقیق و توسعه افزایش پیدا خواهد کرد و می‌توان تحقیقات وسیع‌تری را انجام داد و دست آخر نیز با افزایش تیراژمی‌توان هزینه‌های بالاسری تولید را کاهش داد.

 

بدنه خودرو



وی افزود: باید خودروسازان و وزارت صمت تصمیم بگیرند و بر روی یکی دو پلتفرم مشترک کار را دنبال نمایند اینکه همزمان 4 یا 5 پلتفرم توسعه یابد به مانند برداشتن چندهندوانه با یک دست است که تقریبا غیر ممکن خواهد بود.

به گفته وی «پلتفرم مشترک» به معنای تولید چند محصول با شکل و شمایل متفاوت و در کلاس‌های متنوع بر یک پلت‌فرم است. به‌طور مشخص‌ تر خودروسازان می‌توانند بر یک خط تولید که مختص پلت‌فرمی خاص است چندین محصول را با تغییراتی در خط تولید عرضه کنند.

تاثیر توسعه پلتفرم های جدید بر قیمت محصول نهایی

عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران در ادامه ضمن قدردانی از اقدامات و حرکت های خوبی خودروسازان در توسعه پلفرم های جدید تصریح کرد: در شرایطی ایران خودرو توسعه 4 پلتفرم و سایپا تولید و توسعه 2 تا 3 پلتفرم جدید را هدف گذاری کرده اند که کل تیراژ خودروسازی در بهترین شرایط یک میلیون و 500 تا 600 دستگاه بیشتر نخواهد بود بنابراین این روند نه تنها صرفه اقتصادی ندارد بلکه نتیجه آن تولید تعداد زیادی خودرو در داخل خواهد بود که قیمت آنها بالاتر از نرم های جهانی است.

به گفته کاکایی امروز در صنعت خودرو صرف تولید خودرو اهمیتی ندارد بلکه نکته اصلی کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش خوب و مناسب است.

وی در ادامه با توجه به هزینه بر بودن تولید بر لزوم هم افزایی و همکاری مشترک شرکتها در تولید قطعات خاص تاکید کرد و افزود: در شرایط خاص کنونی خودروسازی در کشور اگر چه تولید بدنه و پلتفرم خودرو یک ضرورت است اما موضوع تولید قطعاتی مانند گیبرکس، موتور و سیستم های الکترونیکی نیز اهمیتی زیادی دارد که خوشبختانه با نهضت داخلی سازی که در کشور آغاز شد این مساله با جدیت ادامه دارد اما سوال مهمی که در این شرایط مطرح می شود اینکه چرا تاکنون این اقدامات در صنعت خودرو و قطعه سازی صورت نگرقته است که مسلما بخش مهمی از پاسخ به این سوال به موضوع هزینه تولید و تولید اقتصادی باز می گردد.

با تدوام سیاست قیمت گذاری اجرای طرح های توسعه ای بی معناست

وی در ادامه بزرگترین ضعف امروز صنعت خودرو ایران را مشکل نقدینگی عنوان کرد و گفت: متاسفانه سیاست قیمت گذاری دستوری به شدت این صنعت را تضعیف کرده است و در صورت تداوم این سیاست و ادامه زیان و مشکل نقدینگی در این صنعت مسلما اجرای طرح های توسعه ای بی معنی خواهد بود.

وی در پایان با توجه به اهمیت صرفه اقتصادی در تولید برخی قطعات خاص و های تک در صنعت خودرو بر لزوم همکاری و هم افزایی قطعه سازان داخلی در این مسیر تاکید کرد و گفت: در شرایطی که خودروسازان در دنیا از هر روشی برای کاهش هزینه تولید استفاده می کنند و در خرید قطعات تلاش می کنند هزینه کمتری را متحمل شوند اما مشاهده می شود که در صنعت خودرو و قطعه سازی ایران و در شرایط تحریم و تولید اجباری بسیاری از قطعات خاص و های تک، هر کس راه خودش را می رود و هر دو سه روز یکبار روبان افتتاح پروژه ای پاره می شود؛ جریانی که اگر چه به ظاهر زیباست اما در واقع هدر رفت منابع ملی است موضوعی که شاید امروز آسیب های آن مشخص نشود اما در سالهای بعد موجب ورشکستگی و زیرسوال رفتن برخی تولیدات داخلی خواهد شد.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 124121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha