منطقی‌سازی قیمت خودرو سیاست وزارت صمت است

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه سیاست این وزارتخانه منطقی سازی و واقعی سازی قیمت خودرو است، تاکید کرد: ما به دنبال رهاسازی و آزادسازی قیمت خودرو و طرح هایی همچون تعیین آن در حاشیه بازار نیستیم.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، مهدی صادقی نیارکی امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: اکنون قیمت‌های جدید کارخانه‌ای خودروها مشخص بوده و به خودروسازان ابلاغ شده است، با این حال قیمت‌ها در بازار متأثر از نوسانات اقتصادی، بازارهای موازی، نرخ ارز و غیره است که قیمت‌هایی منطقی نیستند.

وی گفت: با وجود اینکه در موضوع فروش فوری و پیش‌فروش‌های اخیر خودروسازان محدودیت‌های زیادی اعمال شد، اما برخی در جامعه روی خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای و مصرفی حساب می‌کنند و همین موضوع تشدید قیمت‌ها را به دنبال داشته است.

صادقی نیارکی خاطرنشان کرد: وزارت صنعت به دنبال آن است تا خودروساز بدون زیان به تولید بپردازد، زیرا اگر قیمت خودرو واقعی و منطقی نباشد زیان به شبکه تامین و قطعه‌سازان نیز سرایت خواهد کرد و این صورت دیگر خودرویی تولید نخواهد شد.

 



وی ادامه داد: در این صورت باید به واردات خودروهای دست دوم اقدام کنیم که علاوه بر ارزبری فراوان، زیبنده کشوری که سالیان سال خودروساز بوده و زمانی در رتبه پانزدهم تولید کنندگان خودرو قرار داشته، نیست.

این مقام مسوول تاکید کرد: با منطقی و واقعی‌سازی قیمت خودرو می‌توان در نوآوری و تحقیقات نیز سرمایه‌گذاری کرد و استانداردهای خودرویی را ارتقا داد.

وی از برگزاری جلسات متعدد با رئیس شورای رقابت و سایر اعضای این شورا خبر داد و گفت: تلاش کردیم تا در یک فضای تعاملی و با ارائه مدارک و مستندات، افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها را دنبال کنیم.

صادقی نیارکی در عین حال بیان داشت: ورودی صنعت خودرو یک ورودی آزاد است، در ماه‌های گذشته نرخ ارز از 11 هزار به 22 هزار تومان افزایش یافته و سایر مواد اولیه آن نیز در بورس قیمت‌گذاری می‌شود.

وی اضافه کرد: قیمت موادی همچون مس، سرب، روی، فولاد، ورق، مواد پلیمری و پتروشیمی که با نرخ روزانه ارز تغییر می‌کند، یک ورودی متغیر از این صنعت ساخته است و باید خروجی آن نیز انعطاف پذیر باشد.

معاون امور صنایع وزارت صنعت تاکید کرد: اگر قیمت محصولات خروجی صنعت خودرو در مدت زمان طولانی بخواهد ثابت بماند و متناسب با افزایش قیمت نهاده‌های تولید تغییر نکند، منجر به زیان خودروساز خواهد شد.

به گفته این مقام مسوول، وزارت صنعت در یکی دو ماهه گذشته پیگیری‌هایی در این زمینه داشته، از جمله مقرر شد اسلب، ورق گرم و حتی شمش زمانی به نوردکاران داده شود که محصولات خود را در بورس عرضه کرده یا مطابق سیاست‌های وزارتخانه عمل کنند که این اقدام در راستای تنظیم شبکه عرضه است.

ساخت پلتفرم مشترک

وی خاطرنشان کرد: طراحی و ساخت پلتفرم مشترک در دستور کار وزارتخانه، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و خودروسازان است.

صادقی نیارکی گفت: اکنون اولویت خودروسازان، پلتفرم‌ها و خودروهای موجود همچنین پلتفرم‌ها و خودروهایی است که با شروع تحریم‌ها و خروج شرکت‌های خارجی رها شده‌اند تا بتوانند آنها را به صورت مشترک تولید کنند.

وی یادآور شد: این پلتفرم‌ها و خودروها بین 50 تا 60 درصد داخلی‌سازی شده بودند، قطعه‌سازی و شبکه تأمین آنها نیز وجود دارد و امروز به عنوان اولویت در دستور کار است.

معاون امور صنایع وزارت صنعت ادامه داد: پس از آن ساخت قوای محرکه، اکسل و غیره به صورت مشترک از سوی خودروسازان اجرایی می‌شود و در این زمینه تقسیم کار انجام شده تا یکی از خودروسازان تمرکز خود را روی گیربکس گذاشته و دیگری روی موتور متمرکز شود.

وی گفت: مرحله بعدی ساخت پلتفرم مشترک است که از طراحی پایه تا رسیدن به شبکه تامین در دستور کار خواهد بود و این پروژه بلند مدتی است که هر دو شرکت خودروسازی بزرگ کشور روی آن کار می‌کنند.

صادقی نیارکی افزود: اکنون هر یک از شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا سه پلتفرم دارند که البته پلتفرم ایکس 100 (پراید) کنار گذاشته شده است، هر یک از این پلتفرم ها قابلیت تعریف پروژه و ارتقا داشته و به مرور رونمایی خواهند شد.

تولید خودروهای سنگین

وی همچنین درخصوص تولید خودروهای سنگین و تجاری در کشور اظهار داشت: امسال وضعیت بهتری در تولید این خودروها در مقایسه با مدت مشابه پارسال شاهدیم، اما تقویت تولید آنها مستلزم اجرایی شدن طرح نوسازی ناوگان تجاری است که هنوز مشکلات بانکی و پولی آنها به صورت کامل برطرف نشده است.

این مقام مسوول گفت: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به دنبال حل و فصل مسائل مربوط به واردات قطعات سی.کی.دی مورد نیاز است تا خودروها تولید و تحویل شوند و در جلسات دو ماه اخیر ستاد اقتصادی دولت تکلیف شده که از روش‌های جدید تامین مالی برای تولید خودروهای تجاری استفاده شود.

کد خبر 124981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha