افزایش ماهیانه 1000 میلیارد تومان زیان برای خودروسازان

بر اساس اعلام یکی از خودروسازان قیمت های فعلی خودرو همچنان ماهیانه یک هزار میلیارد تومان به این شرکت زیان تحمیل می کند!

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پویش داخلی‌سازی قطعات اگر چه انتظاراتی را در کاهش هزینه تولید و قیمت خودرو به وجود آورده است اما به گفته رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور با وجود ادامه زیان ناشی از قیمت های فعلی بر خودروسازان، تداوم جریان داخلی سازی صرفا بر قیمت تمام شده خودرو تاثیرگذار بوده و منجر به افت قیمت های کنونی خودروسازان نخواهد شد.

نهضت داخلی‌سازی قطعات خودرو که در تیرماه سال 98 با هدف کاهش وابستگی به واردات شکل گرفت تاکنون با برگزاری چهار میز و کاهش ارزبری و داخلی‌سازی قطعات وارداتی از سوی خودروسازان پیگیری شده است. طبق آمارهای ارائه شده از سوی وزارت صمت همزمان با برگزاری میز چهارم تعمیق ساخت داخل خودروسازی، صرفه‌جویی ارزی در این صنعت به 400 میلیون یورو خواهد رسید که معادل 25 درصد مجموع ارزبری آن محسوب می‌شود.

این جریان در حالی است که با گذشت بیش از یک سال از نهضت داخلی سازی و در آستانه برگزاری پنجمین میز داخلی سازی، وزارت صمت اجازه افزایش قیمت 3 ماهه به خودروسازان می دهد، شرایطی که با آخرین دور افزایش قیمت کارخانه ای خودرو و موج سواری بازار خودرو بر نرخ دلار این سوال را مطرح می کند که داخلی‌سازی چه سهمی در تعیین قیمت خودرو دارد؟ آیا هدف از نهضت داخلی‌سازی قطعات خودرو نجات صنعت خودرو از بحران تحریم بوده یا کاهش هزینه‌های تولید مدنظر بوده است ؟

طرح این سوال در حالی است که چندی پیش معاون امور صنایع وزارت صمت در گفت‌وگویی عنوان کرده بود که وقتی داخلی‌سازی افزایش یابد، شاهد کاهش ارزبری خودرو خواهیم بود و این موضوع سبب پایین آمدن قیمت خودرو می‌شود. صادق نیارکی در حالی داخلی‌سازی را موجب نجات خودروسازی کشور از بحران تحریم‌ها مطرح کرده و این جریان را مولفه‌ای برای کاهش قیمت‌ها می داند که به اعتقاد برخی کارشناسان این صنعت، تصور اینکه کاهش ارزبری شرکت‌های خودروساز منجر به کاهش قیمت تمام شده نیز می‌شود صرفا بر روی کاغذ عملیاتی بوده و در عمل این اتفاق رخ نخواهد داد چرا که به‌رغم اعلام سیاست‌گذار خودرویی مبنی بر کاهش ارزبری خودروسازان، همچنان قیمت خودرو از مبدأ با افزایش روبه‌رو بوده است.

شروط کاهش قیمت خودرو با افزایش عمق داخلی سازی

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور در همین راستا معتقد است که داخلی سازی اگر چه منجر به کاهش ارزی و کاهش هزینه تولید و قیمت تمام شده خودرو در بلند مدت می شود اما این جریان بر قیمت های فعلی خودروها تاثیری نخواهد داشت چرا که هم اکنون قیمت های تعیین شده عاملی بر افزایش ضرر و زیان خودروسازان است.

 



محمد رضا نجفی منش در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو اظهار کرد: در صورت واقعی شدن قیمت خودرو و اصلاح قیمت ها، پویش داخلی سازی می تواند در ادامه این مسیر بر قیمت تمام شده خودرو تاثیر گذاشته و موجب کاهش هزینه تولید شود.

وی با اشاره به تداوم زیان خودروسازان ناشی از قیمت های دستوری تصریح کرد: در شرایطی که بر اساس اعلام یکی از خودروسازان، قیمت های فعلی همچنان ماهیانه 1000 میلیارد تومان به این شرکت زیان تحمیل می کند تبعا افزایش عمق ساخت داخل مانعی بر این جریان نبوده و نمی تواند بر کاهش قیمت خودرو تاثیر بگذارد.

وی با توجه به تاثیر نرخ دلار بر قیمت خودرو در این سالها بر تبعات نوسانات بازار ارز بر قیمت خودرو در سالهای اخیر اشاره و افزود: در این سالها قیمت خودرو نسبت به نرخ ارز از افزایش کمی برخوردار بوده است به عنوان مثال زمانی که دلار هزار تومان بود پراید 6 میلیون تومان بود و زمانی که نرخ ارز 3200 تومان شد منجر به افزایش قیمت این خودرو به 20 میلیون تومان شد اما امروز که قیمت دلار هفت برابر شده است آیا قیمت این خودرو نیز هفت برابر افزایش یافته است؟

تاثیر داخلی سازی بر کاهش هزینه تولید با واقعی شدن قیمت خودرو / تحمیل قیمت های دستوری غلط ترین روش ممکن در قیمت گذاری است

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان خاطر نشان کرد: در صورتی که قیمت خودرو بر اساس نرخ دلار و هزینه ها واقعی شود نه تنها خودروساز زیان ده نمی شود بلکه به موقع مطالبات قطعه سازان پرداخت می شود و به این ترتیب با کاهش مشکل نقدینگی قطعه ساز و خودروساز بسیاری از مسائل این صنعت حل و فصل خواهد شد.

نجفی منش در ادامه با اشاره به تبعات قیمت گذاری دستوری بر لزوم نقش رگلاتوری دولت بر صنعت و بازار خودرو تاکید کرد و اظهار داشت: دولت باید تنظیم کننده قیمت و بازار خودرو باشد و با نظارت اجازه افزایش بیش از نرخ معقول را به خودروسازان ندهد اما اینکه خودروساز را مجبور به فروش خودرو با قیمتی کمتر از قیمت تمام شده نماید قطعا غلط ترین روش ممکن در قیمت گذاری خودرو است.

وی در پایان با توجه به تاکید وزارت صمت بر منطقی شدن قیمت خودرو تصریح کرد: بهترین حالت مدیریت بازار خودرو عدم دخالت دولت در قیمت خودرو است و باید به خودروساز اجازه داده شود با توجه به قیمت تمام شده و در نظر گرفتن سود منطقی، خودرو را به نرخ معقولی به بازار عرضه کند روندی که با آزادسازی و فروش خودرو در حاشیه بازار متفاوت است.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 125650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha