تمام قطعات رسوب شده در گمرکات با ارز متقاضی و بدون ذکر منشاء ترخیص می شود

مدیرکل پیشگیری از قاچاق کالا و ارز ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: بر اساس تصمیم دولت به زودی تمام قطعات رسوب شده در گمرکات با ارز متقاضی و بدون ذکر منشاء ترخیص می شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، امیرمحمد پرهام فر در نشست خبری انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور ضمن اعلام این خبر، به سفر اخیر معاون اول رئیس جمهور و تصمیمات جدید دولت در ترخیص کالاهای دپو شده از گمرکات اشاره و اظهار داشت: در این سفر با دستور معاون اول رئیس جمهور مقرر شد تا رسوبات گمرکی و قطعات باقی مانده در گمرک با ارز متقاضی ترخیص شود که شامل همه مواد اولیه تولید و قطعات مورد نیاز در خطوط تولید خودروسازان می شود.

گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید

وی در ادامه از کشف یک هزار و 639 میلیارد ریال لوازم یدکی قاچاق خودرو از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه خبر داد و افزود: بر اساس آمار موجود، کل کشفیات قاچاق در حوزه لوازم یدکی خودرو در سال ۹۷ یک هزار و 635 میلیارد ریال و در سال 98 چهار هزار و 311 میلیارد ریال بوده است که رشد 63 درصدی را نشان می دهد.

 

امیرمحمد پرهام فر



وی همچنین با اشاره به تراز بالای لوازم یدکی از قاچاق کالا در سال جاری گفت: بر اساس برآورد های سال 97 نیاز بازار لوازم یدکی 8.1 میلیارد دلار است که بیش از 6.5 میلیارد دلار آن برای تامین لوازم یدکی و بقیه برای بحث تولید بوده است، این در حالی است که وضع بازار نشان از کسری 2.4 میلیارد دلاری در این حوزه دارد که ناشی از شکاف عرضه و تقاضا بوده و ضمن اینکه بخشی از این آمارها نیز مربوط به تولیدات زیرپله ای است که وارد بازار شده است.

مدیرکل پیشگیری از قاچاق کالا و ارز ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه به میزان قاچاق قطعات در 3 سال اخیر پرداخت و این رقم را در سال 97 معادل 2345 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: در سال 98، 4311 میلیارد ریال قطعات قاچاق کشف شده که این میزان در 5 ماهه نخست امسال، رقم 1639 میلیارد ریال را نشان می دهد.

پرهام فر در ادامه این نشست با توجه به روند واردات رسمی قطعات در جهش تولید خاطر نشان کرد: به طور قطع به هر میزان سهم سبد ارزی تولیدکنندگان افزایش یابد، میزان نیاز به واردات قطعات ساخته شده کاهش خواهد یافت.

وی همچنین به موضوع ردیف های تعرفه ای در حوزه لوازم یدکی خودرو پرداخت و گفت: با تلاش‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکنون 17 ردیف تعرفه در حوزه لوازم یدکی خودرو تعریف شده که بر این اساس 19 هزار و 500 شناسه کالا را شامل می شود.

وی در پایان به برخی اقدامات ستاد جهت شاف سازی و پیشگیری از قاچاق اشاره و تاکید کرد: در این زمینه هم اکنون موضوع رصد کردن بازار و تعیین شناسه کالا و کد رهگیری برای این گروه کالایی در دستور کار ستاد قرار دارد.

کد خبر 126594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha