کد خبر 127911
۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵
کد جریمه جدید برای خودروهای فرسوده تعریف شود

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران در مورد وضعیت معاینه فنی برتر در پایتخت و چرایی عدم اجرای مرحله‌ی سوم طرح کاهش در این روزهای پایتخت توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش پرشین خودرو، حسین مقدم، در مورد وضعیت اخذ معاینه فنی برتر توسط خودروها در تهران با بیان این‌که براساس اطلاعات پلیس راهور بیش از سه میلیون خودرو با پلاک تهران در سامانه ثبت شده است و مشمول معاینه فنی هستند، گفت: سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند که تنها حدود ۳۰ درصد پلاک‌های تهران مشمول، به مراکز مراجعه کرده اند.

وی با بیان این‌که خودروهای پلاک تهران الزاما در تهران تردد نمی‌کنند و در بسیاری از استان‌های همجوار از پلاک تهران استفاده می‌شود، اظهار کرد: متقابل آن هم وجود دارد و خودروهای دارای پلاک‌ شهرستان در تهران تردد و کار می‌کنند.


مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران در مورد چرایی عدم مراجعه خودروهای پلاک تهران به مراکز معاینه فنی پایتخت، گفت: خیلی از مراجعه‌کنندگان از دقت عملکرد مراکز معاینه فنی رضایت ندارند و براساس نظرسنجی‌ها متوجه شدیم که معتقدند در مراکز معاینه فنی نگاه سختگیرانه حاکم است، اما این در حالی است که کارشناسان مراکز ما تنها براساس دستورالعمل نه سخت‌تر و نه آسان‌تر ضوابط را اجرایی می‌کنند و حدود مجاز به آلایندگی براساس آن چیزی که در سامانه سیمفا تعیین شده، مشخص می‌شود اما تصور مردم این است که در مراکز معاینه فنی شهر تهران دقت عمل بالا است.

مقدم در خصوص اجباری شدن معاینه فنی برتر ادامه داد: این الزام باید از سوی وزارت کشور یا سازمان محیط زیست اعلام شود و این در حالی است که در تهران کسب معاینه فنی برتر یک نوع تشویق برای دریافت تخفیف ۳۰ درصدی تردد در محدوده طرح ترافیک است، اما نیازمند یک الزام قانونی و مصوبه برای تسری دادن کسب معاینه فنی برتر به همه خودروها هستیم.

 

معاینه فنی



وی با بیان این‌که در مواقع اضطرار و هشدار وضعیت هوا می‌توان از معاینه فنی برتر به عنوان یک آیتم بازدارنده استفاده کرد، توضیح داد: معاینه فنی برتر را باید به چشم یک ابزار کنترل تردد نگاه کرد که در مواقع اضطرار و ناسالم بودن هوا از آن استفاده کرد. به عبارت دیگر کارگروه آلودگی هوا می‌تواند به جای اجرای طرح زوج و فرد از در منزل اجازه تردد تنها به خودروهایی را بدهد که معاینه فنی برتر دارند، چرا که از نظر آلایندگی در حداقل شرایط هستند و انتشار آلایندگی‌شان کمتر و در حدود مجاز و استاندارد است.

وی با بیان این‌که در حال حاضر ۵۰ درصد مراجعه کنندگان به مراکز معاینه فنی تهران خواستار انجام معاینه فنی برتر هستند اما تنها ۳۰ درصد می‌توانند آن را کسب کنند، اظهار کرد: معتقد هستم که اجباری شدن معاینه فنی برتر ربطی به تحریم و کمبود قطعات ندارد، چرا که خودروهای ساخت داخل قطعات مرتبط‌شان در بازار به وفور یافت می‌شود و البته دقت داشته باشید که معاینه فنی برتر یک آیتم آرمانی یا سخت‌گیرانه نیست، بلکه از تست‌های معاینه فنی معمولی سخت‌تر است و اگر سیستم خودرویی مشکلی در سوخت‌رسانی و کاتالیست نداشته باشد، می‌تواند آن را کسب کند.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران در ادامه درخصوص اجرای مرحله‌ی سوم طرح کاهش در تهران گفت: در آبان‌ماه سال ۹۵ طرح کاهش اجرایی شد و قرار بود که در دی‌ماه همان سال مرحله سوم طرح کاهش که ممنوعیت ورود خودروهای فرسوده و کاربراتوری در محدوده زوج و فرد بود، اجرایی شود که متاسفانه تاکنون این مهم که تاثیر زیادی نیز بر روی کاهش آلودگی هوا دارد اجرایی نشده است.

وی در مورد دلایل عدم اجرای این طرح با تاکید بر این‌که باید پلیس راهور پای کار بیاید، اظهار کرد: بیش از ۸۰۰ دوربین معاینه فنی در سطح شهر فعال هستند و خودروها را رصد می‌کنند و تنها کافی است که پلیس کد جریمه جدیدی تعریف کند تا خودروهای فرسوده و کاربراتوری در محدوده زوج و فرد شناسایی و جریمه شوند که هنوز اتفاقی در این زمینه رخ نداده است.

مقدم ادامه داد: متاسفانه خودروهای فرسوده و کاربراتوری با وجود آنکه درصد زیادی از آلایندگی را به همراه دارند اما به آسانی و آزادانه در سطح شهر تردد می‌کنند و قطعا نیازمند اعمال محدودیت‌هایی هستند.

منبع: ایسنا

کد خبر 127911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha