تلاش ایران برای جبران سقوط ۲ سال پیش

سازمان بین‌المللی تولیدکنندگان وسایل نقلیه موتوری(OICA) روز پنجشنبه اعلام کرد که تولید جهانی خودرو با ۱۶ درصد کاهش در سال ۲۰۲۰ به کمتر از ۷۸ میلیون دستگاه رسیده که با سطح تولید سال ۲۰۱۰ برابری می‌کند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از یورونیوز، فو بینگ‌فنگ، رئیس این سازمان بین‌المللی گفت که صنعت خودرو تحت تاثیر اعمال قرنطینه‌های طولانی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا با «بدترین بحران تاریخی» خود مواجه شده است؛ به طوری که رشد تولید 10 سال گذشته این صنعت از بین رفت.

در میان مناطق مختلف جهان، آمریکای جنوبی با 30 درصد بیشترین کاهش تولید خودرو را ثبت کرده و پس از آن صنایع خودروسازی اروپا و آمریکا نیز به ترتیب با افت 21 و 20 درصدی تولید مواجه شده‌اند. اما قاره آسیا که عرضه کننده بیش از نیمی از خودروهای تولیدی در جهان است در سال گذشته میلادی شاهد پایین‌ترین کاهش تولید به میزان 10 درصد بوده است. در میان کشورهای بزرگ تولیدکننده خودرو نیز چین با 2 درصد کمترین نرخ کاهش تولید را تجربه کرده است.

این سازمان هشدار داده که روند کُند تامین قطعات خودرو می‌تواند عرضه خودرو را در سال 2021 نیز تحت تاثیر خود قرار دهد.

پس از سال سیاه رکود بازار خودروی اروپا رونق می‌گیرد

گزارش سازمان بین‌المللی تولیدکنندگان وسایل نقلیه موتوری همچنین حاکیست که فروش جهانی خودرو هم طی سال گذشته میلادی 12 درصد افت کرده که کمتر از پیش‌بینی اولیه 20 درصدی بوده است. بر پایه این گزارش، تفاوت ایجاد شده در نرخ کاهش فروش متاثر از بهبود بازار در سه ماهه پایانی سال 2020 بوده است.

با وجود کاهش 20 تا 30 درصدی ثبت شده در بازارهای مهم خودرو در جهان، کره جنوبی و ترکیه شاهد رشد فروش خودرو بوده‌اند و کاهش فروش خودرو در چین نیز تنها 2 درصد گزارش شده است.

در همین حال، وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران اعلام کرده که تولید خودروسازان این کشور در 11 ماه سال گذشته خورشیدی با 19 درصد رشد به 910 هزار و 176 دستگاه(معادل 1.1 درصد تولید سالانه خودرو در جهان) رسیده است. مطابق این آمار رسمی، بیشترین تولید خودرو در دسته سواری با 828 هزار و 319 دستگاه(معادل 91 درصد کل تولیدات) رخ داده که در مقایسه با سال 1398 رشدی 18.5 درصدی داشته است.

البته تیراژ تولید خودرو در ایران در سال 1396 بیش از یک میلیون و 535 هزار دستگاه بود که پس از خروج آمریکا از برجام، در سال 1397 نزدیک به 37.8 درصد کاهش یافت، در سال 1398 نیز در مجموع به 855 هزار دستگاه رسید و هنوز با گذشت 3 سال به سطح سال 1396 بازنگشته است.

کد خبر 130915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha