لزوم نگاه تخصصی تر دولت جدید به صنعت تایر / وزارت صمت از نظر تولیدکنندگان تایر استفاده کند

دبیر انجمن زنجیره ارزش صنعت لاستیک ایران با اشاره به نقش صادرات در رشد کیفی و رعایت استانداردهای بین المللی تولیدات داخلی، لغو صادرات تایر در دو سال گذشته را موجب از دست دادن بازار 60 میلیون دلاری در این صنعت اعلام کرد و با توجه به تبعات این تصمیم خواستار نگاه تخصصی دولت جدید به صنعت تایر و حوزه صادرات شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، عبدالله شهریوری، با بیان این مطلب به دلایل لغو صادرات تایر از سال 97 اشاره کرد و اظهار داشت : پس از بحرانی که در سال 97 در حوزه بازار تایر ایجاد شد واردات تایر آزاد و نرخ تعرفه گمرکی از 26 درصد به شش درصد کاهش یافت و همزمان صادرات تایر ممنوع شد اقدامی که اگر چه موجب رفع بحران در بازار تایر گردید اما متاسفانه لغو صادرات تبعاتی را در این صنعت به همراه داشت.

وی در همین راستا به آمار صادرات تایر از سال 95 پرداخت و با توجه به برخی آثار ممنوعیت صادرات تایر بیان کرد : بر اساس آخرین آمارها در سال 95 حدود 25 میلیون دلار صادرات انواع تایر سبک ، سنگین و تیوب را در کشور شاهد بودیم رقمی که در سال 96 به حدود 31 میلیون دلار و در سال 97 به 57.5 میلیون دلار افزایش یافت و موجب رشد جایگاه صنعت تایر ایران در بازارهای منطقه ای گردید اما متاسفانه با تصمیم وزارت صمت و لغو صادرات این عدد در سال 98 به 111 هزار دلار و در سال 99 به صفر رسید.

 

عبدالله شهریوری


شهریوری، با تاکید بر تاثیر صادرات در رشد کیفی و ارتقاء استانداردهای جهانی تولیدات ، تاکید کرد : متاسفانه بازار 60 میلیون دلاری صادرات تایر که طی سالهای 95 تا 97 در حال رشد قابل توجهی بود طی دو سال گذشته از دست رفت در حالی که جدای از نقش موثر صادات در کیفیت ، صنعت تایر می توانست از ارز حاصل از صادرات تایر برای واردات مواد اولیه صنایع تایرسازی استفاده کند.

دبیر انجمن زنجیره ارزش صنعت تایر در ادامه با انتقاد از رویه تصمیم گیری وزارت صمت در حوزه واردات و صادرات صنعت استراتژیک تایر در کشور ، خاطر نشان کرد : چرا زمانی که دولت درنظر دارد که واردات تایر آزاد و صادرات این محصول لغو شود صنعتگران و تولیدکنندگان را در تصمیم گیری ها مشارکت نمی دهد؟ و وزارت صمت به تنهایی در اتاق های دربسته چنین تصمیماتی را اتخاذ می کند، برای صنعتی که از صنایع استراتژیک محسوب می شود نباید همانند سایر کالاها در خصوص آن تصمیم گیری شود.

شهریوری در آستانه آغاز فعالیت دولت سیزدهم با ابراز امیداوری نسبت به نگاه تخصصی تر دولت جدید به صنعت تایر گفت : تا کنون وزارت صمت پشت درهای بسته تصمیم گیری می کرد اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم انتظار می رود وزارت صمت نسبت به موضوعات مهمی چون صادرات و واردات از نظرات تولیدکنندگان نیز استفاده کند .

وی در ادامه با توجه به اهمیت ورود تکنولوژی روز دنیا به صنعت تایر پیشنهاد داد با همراهی رایزن های ایرانی خارج از کشور و تولیدکنندگان تایر اتاقی همچون اتاق بازرگانی ایجاد گردد تا با همراهی و همکاری مدیران صنایع، رایزن های اقتصادی و تولید کنندگان و تمام اثرگذاران در این صنعت، برای ورود تکنولوژی به کشور رایزنی شود.

دبیر انجمن صنفی زنجیره ارزش تایر در پایان با اشاره به لزوم روش های فروش جدید و آنلاین در صنعت تایر تصریح کرد: در صورتی که وزارت صمت اجازه دهد که قیمت ها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود مسلما قیمت ها کاهش می یابد بنابراین باید از مکانیزم قیمت گذاری دستوری جدا شد، تا بتوان همچون کشورهای دیگر در مسیر توسعه گام برداشت.

کد خبر 132729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha