تعدیل بی‌سابقه نیروی کار در خودروسازی

در حالی‌که تلاش‌ها برای مهار ویروس کووید- ۱۹ در سراسر جهان شدت گرفته است، آمار و ارقام نشان از احیای صنعت خودرو می‌دهد. صنعتی که در پی شیوع همه‌گیری، سقوط آزاد بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، تنها دو ماه پس از اولین نشانه‌های ویروس کووید در ووهان چین، فروش خودرو در این کشور نزدیک به 71درصد کاهش را تجربه کرد. سه ماه بعد، در آوریل 2020 نیز ایالات متحده شاهد کاهش 47درصدی فروش خودرو بود.

همچنین در همین زمان اتحادیه اروپا کاهش 80درصدی در معاملات خود را تجربه می‌کرد. با همه این احوال اما این صنعت به سرعت خود را بازیافت و بر ریل احیای خود قرار گرفت.از سه ماه سوم 2020 تا سه ماهه نخست 2021 خودروسازها به سرعت، تولید و فروش خود را احیا کردند و در پاره‌ای موارد رکورد تازه‌ای از فروش ثبت کردند.

با وجود این تحلیل‌ها نشان از آن دارند که صنعت خودرو در حال تجربه تحولاتی است که ساختار آن را نسبت به دوران پیش از کووید به طور کلی دگرگون خواهد کرد؛ از جمله تحول در نیروی کار خودروسازان. همه‌گیری ناشی از شیوع کووید در سراسر جهان، سبب خانه‌نشینی بسیاری از کارگران و متخصصان صنعت خودرو شده است، کارگرانی که گرچه برخی از آنان از راه دور و در خانه‌های خود به کار ادامه دادند اما با بسیاری از آنان برای برگشت به محیط کار تماسی گرفته نخواهد شد.

شهر ووهان در مرکز چین که این روزها به دلیل ویروس کرونا در جهان شهره شده است، پیش از این ملقب به «شهر موتور» بود چرا که خانه اصلی کمپانی‌هایی چون جنرال موتورز، هوندا موتور، نیسان موتور، تویوتا موتور، رنو موتور و گروه پژوه بود.

با این وجود ویروس کووید، غول‌های صنعت خودرو را از پای انداخت و به سرعت شعب این کمپانی‌ها در اروپا و آمریکا نیز تعطیل شدند. در مارس 2020، در اتحادیه اروپا بیش از 1/ 1میلیون کارگر از مجموع 6/ 2میلیون نیرویی که در صنعت خودرو مشغول به کار بودند، به طور مستقیم از کووید- 19 آسیب دیدند.تنها در آلمان، قریب به نیمی از کارگران این بخش به خانه‌های خود برگشتند و در ایالات متحده، کمپانی‌های فورد، فیات کرایسلر و جنرال موتورز، تمامی کارخانه‌های خود را به طور موقت تعطیل کردند. به تازگی 8 خودروساز کارخانه‌های خود را در آرژانتین تعطیل کردند.

گرچه هنوز نمی‌توان درباره تمامی آثار کرونا نیروی کار صنعت خودرو را برآورد کرد اما پیش بینی‌ها سخن از آن دارند که تنها در اروپا بیش از 8/ 13میلیون کارگر به طور غیرمستقیم تحت تاثیر کاهش تولید و تعطیلات کارخانه‌ها قرار خواهند گرفت.در پی این بحران تنها در آلمان نیم میلیون نفر کار خود را از دست خواهند داد.

غول‌های خودروسازی در گرداب کووید

پیش از شیوع کووید و پایین آمدن کرکره کارخانه‌ها در سراسر جهان، بسیاری از کمپانی‌های بزرگ خودروساز خود را برای کاهش شمار نیروی کار آماده می‌کردند؛ چرا که تکنولوژی‌ چتر سلطه خود را بر این صنعت گسترانده بود. با این وجود کووید -19 این فرآیند را تسریع کرد.

کمپانی BMW چهار ماه پس از آغاز همه‌گیری، کارخانه خود در جنوب کالیفرنیا را تعطیل و 11هزار نیروی کار خود را مرخص کرد و کمپانی فورد که از زمان شیوع کووید در برابر اخراج کارمندان خود مقاومت کرده بود، به تازگی خبر از تعدیل هزار نیروی کار خود کرد.

جنرال موتورز برای آنکه ناگزیر به مرخص کردن حجم عظیمی از نیروهای خود نشود، دستمزد متخصصین و نیروهای خود را تا پایان احیای اقتصاد، نزدیک به 20درصد کاهش داد. هوندا نیز شعبه خود در آمریکای شمالی را به طور موقت تعطیل و شرکت خودروسازی نیسان بیش از 10هزار نیروی کار را به صورت موقت تعدیل کرد.

کمپانی تسلا نیز از این بحران مستثنی نبود و نیروهای تحت عنوان «کارگران غیرضروری» را اخراج کرد و شرکت خودروسازی تویوتا به نیروهای خود اعلام کرد که تا پایان دوران کووید تنها قادر به پرداخت حق الزحمه 4روز کاری در هفته است.

اکنون که بیش از یکسال از شیوع کووید می‌گذرد، ترکش‌های این بحران خود را بیش از پیش نشان می‌دهند که کمبود تراشه‌ها یکی از آنان است.هفته گذشته کمپانی فورد در بیانیه‌ای اعلام کرد که به دلیل کمبود تراشه و کند شدن خط تولید، به طور موقت 3900کارگر خود در تمامی شعب خود در سراسر جهان را خارج خواهد کرد.کمبود تراشه‌ها نخستین بار یک سال پیش در چین رخ داد و بعد دامن سایر مناطق جهان را گرفت چرا که در پی بحران سلامت، تقاضا برای محصولات الکترونیک بالا گرفته است.

در این میان صنعت خودرو به عنوان نخستین و بزرگ‌ترین مصرف‌کننده تراشه‌ها، در حال تحمل بیشترین آسیب است، آسیبی که به تن کارگران این بخش نیزرسیده است.کمپانی فولکس واگن نخستین کمپانی خودروسازی بود که کمبود تراشته را بحرانی برای تولید خود دانست و اعلام کرد که سه ماه نخست سال، تولید خود در چین، اروپا و آمریکای شمالی را کاهش خواهد داد.هوندا برای مهار این کمبود، تولید خودرو خود را 2200دستگاه در هفته کاهش داده است و تویوتا موتور نیز در اقدامی مشابه، 40درصد از تولید پیکاپ‌های خود کاسته است.

کد خبر 133786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha