شاهین اتومات دی‌ماه تولید می شود / با تحویل 300 هزار خودرو تعهدات معوق سایپا به صفر رسید

قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش از تولید آزمایشی 3 خودرو جدید در 3 ماه پایانی امسال خبر داد و گفت: تولید آزمایشی شاهین با گیربکس اتوماتیک دی ماه، آریا بهمن ماه و سایپا اطلس، اسفند ماه آغاز می شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، مجید باقری در نشست خبری امروز با خبرنگاران با اشاره به اینکه صفر شدن تعهدات معوق این گروه در جریان تحریم ها، دستاورد بزرگی در صنعت خودرو است، اظهار داشت: در زمان آغاز بکار مدیرعامل گروه سایپا مجموع تعهدات سایپا به بیش از 520 هزار دستگاه رسید که معادل 15 ماه تولید شرکت بود اما با اقدامات و تلاش کارکنان این گروه 300 هزار تعهد معوق این گروه تحویل شد و روز گذشته تعهدات معوق سایپا به صفر رسید.

وی تاکید کرد: در حال حاضر کل تعهدات شرکت سایپا 170 هزار دستگاه است که هیچ یک از این تعهدات معوق نخواهد شد.

وی در ادامه به مصوبه جدید شورای رقابت اشاره و با تاکید بر اینکه این مصوبه با روح قانون حمایت از حقوق مصرف کننده در تضاد است، افزود: مصوبه اخیر شورای رقابت قطعا به ضرر سهامداران خودرویی است بنابراین با توجه به تبعات این مصوبه فعلا پیش فروش در سایپا توسط هیأت مدیره متوقف شده است و با این شرایط امکان پبش فروش محصولات جدید را نخواهیم داشت.

قائم مقام مدیر عامل سایپا در حوزه فروش و خدمات پس از فروس تاکید کرد: مصوبه شورای رقابت در خصوص فریز کردن پیش پرداخت خریداران ایرادات دیگری نیز دارد به همین منظور مکاتباتی با امضای مدیران عامل ایران خودرو و سایپا انجام شده است و امیدواریم نهاد های متولی در این زمینه ورود کنند.

تمرکز سایپا بر فروش های فوق العاده

باقری با تاکید بر اینکه تا پایان امسال هیپچ پیش فروشی بابت تحویل در سال جاری نخواهیم داشت، افزود: چنانچه مصوبه شورای رقابت تغییری نکند تمرکز گروه خودروسازی سایپا در سال 1400 بر فروش فوق‌العاده‌ بوده و بر این اساس در مهر ماه 2 ‌مرحله فروش فوق‌العاده را خواهیم داشت.

وی همچنین در خصوص آمار خودروهای ناقص در گروه خودروسازی سایپا گفت: تعداد خودروهای ناقص و تجاری نشده به اندازه یک ماه تولید این گروه رسیده است که عمده نقص خودروها مربوط به قطعات الکترونیکی و میکرو چیپ هاست.

وی با وجود بحران جهانی تامین قطعات الکترونیکی در شرکتهای خودروسازی دنیا و تاثیر آن بر جریان تولید خودروسازان داخلی، از تامین 450 هزار میکرو چیپ جهت تکمیل و تحویل تعهدات معوق این گروه خبر داد و یادآور شد: چنانچه روند قبلی خودروهای ناقص ادامه پیدا می کرد امروز سایپا با مشکل 100 هزار خودروی ناقص و در کف مواجه بود.

 

مجید باقری معاون بازاریابی سایپا



قائم مقام فروش و خدمات پس از فروش سایپا تاکید کرد: در فضایی که همه عوامل محدود کننده به بنگاه‌های خودروسازی فشار وارد می‌کنند انتظار می رود دستگاه‌ها و نهادهای داخلی با خودروسازان همکاری داشته باشند.

واردات خودرو هیچ چالشی برای سبد محصولات ما ایجاد نمی کند

باقری همچنین در خصوص طرح مجلس در خصوص واردات خودرو گفت: واردات خودرو هیچ چالشی برای سبد محصولات ما ایجاد نمی کند در واقع خودروسازان هیچ زمانی مخالفتی با واردات خودرو نداشتند و امروز نیز هر سیاستی اتخاذ شود، گروه سایپا خود را متناسب با آن تنظیم می کند.

وی در ادامه با توجه به احتمال رفع تحریم ها و حضور مجدد شرکای خارجی‌ خودروسازان، تصریح کرد: در همکاری با شرکتهای خارجی تابع سیاست‌های کلان کشور و دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهیم بود.

این مقام مسئول در حوزه فروش و خدمات پس از فروش سایپا در پاسخ به فعالیت سایت های خارجی این گروه و نگاه به بازارهای صادراتی گفت: در صورت رفع مشکلات ناشی از تحریم‌ها و کمک دولت برای تامین زیرساخت‌ها، گروه خودروسازی سایپا آمادگی دارد تا با توسعه سایت‌های خارجی خود در کشورهای همسایه و منطقه، بستر توسعه صادرات محصولات خود را فراهم کند.

استقبال کشورهای عربی از محصولات کم مصرف سایپا / جایگزینی کامیون های دانگ فنگ در پاسخ به تعهد معوق ولوو

به گفته باقری در حال حاضر این گروه خودروسازی زیرساخت های خوبی در سایت های خارجی خود به خصوص در عراق و سوریه دارد اما متاسفانه این سایت ها متاثر از جریان تحریم ها و روند مبادلات تجاری با سایر کشورها هم اکنون غیر فعال شدند در حالی که بررسی بازار این کشورها نشان می دهد که محصولات سایپا در کشورهای عربی به دلیل مصرف سوخت پایین آنها با استقبال بسیاری خوبی مواجه شده اند.

وی در ادامه در خصوص معوقات این گروه در بخش خودروهای تجاری گفت: پس از معوق شدن حدود 1200 دستگاه کامیون ولوو در مجموعه سایپادیزل با خروج ولوو از ایران، سایپا در تلاش است تا محصول جدیدی را از شرکت چینی دانگ‌فنگ برای پاسخ‌گویی به مشتریان جایگزین کند.

وی همچنین با اشاره به برنامه این گروه برای افزایش تولید در سال جاری از رشد 30 درصدی تولید این گروه در 5 ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و یاد آور شد: تاکنون 10 هزار خودرو شاهین در گروه سایپا تولید شده است و همزمان برنامه های مربوط به خدمات پس از فروش این محصول رشد خوبی داشته است.

قائم مقام سایپا در حوزه فروش و خدمات پس از فروش در ادامه به چالش های چند وجهی سایپا در بخش تعهدات پرداخت و افزود: بخشی از تعهدات این شرکت در قالب طرح اتوخدمت بود که قرار نبود همه تعهدات تبدیل به خودرو شود اما در نهایت ۱۲۰ هزار تعهد از محل اتوخدمت ایجاد شد، بخشی از تعهدات دیگر سایپا متعلق به شریک تجاری شرکت است که یک شبه ایران را ترک کرد و کسانی که تعداد زیادی استپ وی و ساندرو پیش خرید کرده بودند ناگزیر به قبول طرح های تبدیل شدند.

باقری در پایان با توجه به تعهدات سبدهای سرمایه گذاری به عنوان چالش بعدی سایپا تصریح کرد: در نتیجه اجرای این طرح ها و شرایط ناشی از تحریم ها، هم اکنون سایپا با جمعیتی بالغ بر 10 هزار نفر روبرو است که مایل به استفاده از طرح های جایگزین نیستند و اصرار به دریافت خودرو دارند در حالی که این خودرو دیگر توان پاس کردن استانداردهای 85 گانه را ندارد بنابراین تاکید می شود که این افراد هرچه سریع تر از طرح جذاب سایپا استفاده کنند تا این تعداد تعهدات نیز تعیین تکلیف شود.
 

کد خبر 134091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha