کیفیت پایین خودرو‌های ایرانی مانع بزرگ صادرات

نماینده سابق مجلس اسلامی گفت: مانع اصلی صادرات کیفیت خودرو‌های داخلی است چرا که حتی کشور‌هایی که الزام به استاندارد در خودروهایشان ندارند، خودرو‌های ایرانی را باز گرداندند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از باشگاه خبرنگاران، علی ‌علیلو با بیان این مطلب افزود: نیاز به واردات خودرو هیچ ارتباطی با صنعت خودرو در داخل کشور ندارد. طبق تحقیق و تفحصی که صورت گرفته اساسا استفاده کنندگان خودرو‌های وارداتی ۱۵ تا ۲۰ درصد افرادی هستند که در کشور خودروسوار هستند یعنی ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر از واردات خودرو استقبال می‌کنند.

نیاز بازار کشور به خودرو آنطور که وزارت صمت اعلام کرده یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه در سال است.

وزیر صمت گفته است سال ۱۴۰۱ تولید خودروسازان به یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید؛ نکته حائز اهمیت اینجاست که خودروسازان سالانه یک میلیون خودرو تولید می‌کنند.

مجلس شورای اسلامی اخیرا با طرح آزادسازی واردات موافقت کرده، اما این آزادسازی شرط و شروطی دارد. بر اساس بند‌های این طرح هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالا‌ها و یا خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودرو اقدام کند.

علیلو می‌گوید: با توجه به بحث تحریم ها، صادرات مسئله سختی در کشور است و اگر خودروساز‌ها می‌توانستند این صادرات را انجام دهند قطعا منتظر این مصوبه نمی‌شدند و آن را انجام می‌دادند؛ برای انجام صادرات باید تدابیری انجام شود. بسیاری از خودرو‌هایی که تولید می‌شود مونتاژ است و اگر کیفیت و تیراژ را افزایش دهند می‌تواند این مصوبه مفید باشد.

کد خبر 136436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha