ترغیب به خرید خودرو با رهاسازی حمل و نقل عمومی در کشور / علت عقب افتادگی و بی توجهی دولت به توسعه حمل و نقل چیست؟

یک کارشناس صنعت خودرو بخش مهمی از دعواهای بوجود آمده در حوزه کمی و کیفی در خودروسازی را مربوط به سیاست گذاری های غلط می داند و می گوید: چرا مدعیانی که تا این میزان صنعت خودرو را می کوبند هیچ توجهی به دلایل عقب ماندگی در صنعت ریلی و حمل و نقل عمومی نمی کنند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در حالی تمرکز مسئولان پس از واکنش های اخیر نسبت به کیفیت و التهابات قیمتی در بازار خودرو بر روی تکمیل و تسریع در تولید و تحویل خودرو و همچنین تشکیل کمیته هایی برای ارتقاء کیفی خودروها است که از نگاه کارشناسان توجه به توسعه حمل و نقل عمومی می تواند بخش مهمی از نیاز کنونی در این بازار و هزینه های تحمیلی به خریداران را برطرف کند.

از نگاه برخی کارشناسان، مشکلات امروز حوزه حمل و نقل کشور ریشه در عملکرد 20 سال گذشته دارد و متاسفانه در این سال‌ها، حتی در دوره‌هایی که وضعیت درآمد دولت ها مناسب بوده تدبیری برای توسعه ناوگان حمل و نقل و نوسازی در این بخش اندیشیده نشده است. روز به‌ روز با گسترش جوامع شهری نیاز برای رفت و آمد و تسهیل در تردد موجب رشد تقاضا برای خرید خودرو در شهرها شده، روندی که منجر به افزایش تعداد خودروها، ترافیک سنگین و آلایندگی بیشتر در کلان شهرها شده است.

اما در چنین شرایطی که دولت برنامه اخذ مالیات سبز از خودروسازان را آغاز کرده است؛ عوارضی که در واقع به نوعی مالیات بر آلایندگی خودروها محسوب می شود و هزینه آن بر دوش مردم است، برنامه ای برای هزینه کرد این مالیات دارد و درآمد حاصل از مالیات مذکور صرف چه اموری خواهد شد؟

در این خصوص یک کارشناس صنعت خودرو بهترین محل صرف مالیات سبز خودروها را در حوزه حمل و نقل عمومی می داند و معتقد است یکی از راهکارها برای کاهش ترافیک، کمتر شدن تردد خودروهای تک سرنشین، استفاده شهروندان از سیستم حمل و نقل عمومی است؛ مسیری که موجب کاهش مصرف سوخت و آلایندگی هوا خواهد شد.

امیر حسن کاکایی، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان اینکه متاسفانه موضوع حمل و نقل در کشور رها شده است، تصریح کرد: در حالی که توسعه حمل و نقل از موضوعاتی است که منافع ملی را به همراه دارد اما مدت هاست سیاست گذاران فقط بر روی استفاده از خودروهای شخصی و خرید در این بخش متمرکز شدند و مرتب هزینه های مردم را با این گونه سیاست گذاری ها بالا می برند.


اجبار به استاندارد یورو6 فقط هزینه مردم را بیشتر می کند

وی افزود: سیاست گذاری که تمرکزش بر روی خودرو است و مردم را به خرید خودرو ترغیب می کند و هر روز بر سر آن هم دعواست متاسفانه روش درستی را در پیش نگرفته و در حال اعمال سیاست گذاری اشتباه است در حالی که با گسترش حمل و نقل عمومی، تقاضا در بازار خودرو و از سویی هزینه های مردم کاسته خواهد شد.

وی با توجه به اهمیت حمل و نقل عمومی و توسعه صنعت ریلی در کشور گفت: امروز در شرایطی با دریافت مالیات از خودروها موضوع کاهش آلایندگی مطرح می شود که دولت و سازمان ملی استاندارد مجدد مساله ارتقاء استاندارد خودروها به یورو6 را مطرح کرده است و معلوم نیست علت این اصرارها در شرایطی که بنزین با استاندارد یورو 6 در کشور وجود ندارد، چیست؟ موضوعی که اگر چه خوب است اما هزینه بیشتری را نیز به مصرف کنندگان تحمیل می کند.

عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: اجرای استاندارد یورو6 جدای از نبود بسترهای لازم در حوزه تامین سوخت استاندارد، هزینه های مردم را بالا خواهد برد در حالی که اصل ماجرا توسعه حمل و نقل عمومی است زیرا زمانی که به دلیل بی توجهی به حوزه حمل و نقل شاهد ترافیک سنگین در کلان شهرها هستیم عملا فرقی بین یورو5 و یورو6 وجود ندارد.
 

مالیات سبز، امیرحسن کاکایی


سهم حمل و نقل از بودجه 1401 چیست؟

کاکایی در ادامه با طرح این سوال که آیا تاکنون سیاست گذاران با معادل کسب چنین هزینه هایی برای حمل و نقل عمومی حرکتی انجام داده اند؟، خاطر نشان کرد: متاسفانه عدم توازن و وجود سیاست های غلط به خوبی در جریان تصمیمات مشخص است و در چنین شرایطی دولت باید پاسخ دهد که چرا تا این میزان در حوزه حمل و نقل عمومی عقب افتادگی داریم.

وی همچنین با اشاره به بررسی بودجه سال آینده در مجلس گفت: باید دید که دولت در بودجه 1401 چه رقمی را برای توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص داده است و آیا اصلا چنین موضوعی اهمیت دارد؟


اتوبوس سازان و واگن سازانی که در آستانه نابودی قرار گرفتند

وی با بیان اینکه متاسفانه دولت ها همواره از زیر بار چنین هزینه هایی شانه خالی می کنند، تصریح کرد: به رغم نیاز کشور، دولت هیچ برنامه ای برای رفع مشکلات حوزه حمل و نقل عمومی ندارد و سالها صنعت حمل و نقل ما در حال درجا زدن است.

وی در پایان با اشاره به توانمندی صنعت کشور در حوزه تولید و توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی و عمومی خاطر نشان کرد: متاسفانه در 20 سال اخیر اتوبوس سازان و شرکتهای واگن سازی در ایران با کم توجهی به تولید تضعیف و در آستانه نابودی قرار گرفتند در حالی که حدود 15 شرکت اتوبوس ساز و کامیون ساز و حداقل چهار واگن ساز در ایران وجود دارد که بیشتر آنها به دلیل سیاست های اشتباه نیمه تعطیل و به کمترین میزان تولید رسیدند.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 137241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha