بررسی روند بازار خودرو در آخرین ماه سال/ خودرو بخریم یا صبر کنیم؟

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو، ضمن تاکید بر حفظ آرامش بازار این روزهای خودرو، وضعیت بازار تا روزهای پایانی سال را همچنان آرام پیش‌بینی و اعلام کرد که با توجه به ادامه‌ روند کاهش نرخ ارز، بازار خودرو نیز همچنان در مسیر نزولی قرار دارد و بدین ترتیب مشتریان منتظر نتیجه مذاکرات و امیدوار به کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند؛ بنابراین تا زمان تثبیت قیمت‌ها که مستلزم چند هفته ثبات نرخ ارز در یک کانال قیمتی است، خرید خود را به تعویق انداخته‌اند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، سعید موتمنی اظهار کرد: این روزها بازار خودرو همچون روال ماه‌های اخیر همچنان در رکود کامل به‌ سر می‌برد. خرید و فروش خودرو به معاملات ضروری مصرف و نیاز واقعی مشتری به خودرو محدود شده است. همچنان به سبب کاهش نرخ ارز و بلاتکلیفی بازار طی یکی- دو مله اخیر، خریداران منتظر نتایج مذاکرات هستند. طی این روزهای بازار که نرخ ارز نوسان نرخ ارز زیاد است، خریداران تا مشخص شدن آینده بازار، ایجاد ثبات و احتمال کاهش بیشتر قیمت، فعلا خرید خود را به تعویق انداخته‌اند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به اینکه روند قیمت‌ها در بازار سیر نزولی دارد، فروشنده تمایل بر این دارد که خودروهای در اختیار را (بابت نگرانی کاهش بیشتر ارزش خودروها) عرضه کنند اما خریدار در بازار بسیار کم است.

وی تاکید کرد: ماه‌هاست که انتظار تورمی‌ در بازار خودرو وجود داشت، فروکش کرده و دیگر خبری از تقاضاهای کاذب نیست. تقاضای کاذب در خرید از کارخانه همچنان وجود دارد، اما چند ماهی است که بازار آزاد تقاضای کاذب و حجم بالای تقاضا نداشته است. تنها افرادی که نیاز فوری و اضطراری به خودرو دارند، مراجعه می‌کنند و خرید خود را انجام می‌دهند. در بازاری که نوسان نرخ ارز بیشتر است، فروشنده احساس می‌کند که با به ثمر نشستن مذاکرات، نرخ ارز کاهش بیشتری تجربه کند و بر این اساس کاهش قیمت خودرو در بازار بیشتر خود را نشان خواهد داد؛ بنابراین از این بابت (همانطور که اشاره شد)، فروشندگان خودرو نگران هستند.

پس از چند هفته ثبات نرخ ارز در یک کانال قیمتی، قیمت خودرو در بازار هم به ثبات خواهد رسید

موتمنی اعلام کرد: در هفته جاری نیز قیمت‌ها در بازار نسبت به هفته‌های پیش‌تر همچنان روند نزولی خود را ادامه داده است. فرکانس‌های مثبت مذاکرات نیز سبب شد که قیمت‌ها در بازار خودرو همچون سایر بازارهای سرمایه روند نزولی داشته باشد و این روند را ادامه دهد. در حقیقت بازار عقب‌نشینی کرده است و قیمت‌ها نسبت به چند هفته‌ گذشته روند کاهشی در پیش گرفته و هنوز به ثبات نرسیده است. زمانی قیمت‌ خودرو در بازار تثبیت خواهد شد که نرخ ارز در کانال قیمتی مشخص، هفته‌ها ثابت باقی بماند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو، آینده بازار خودرو را در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ اینگونه پیش‌بینی کرد که تا زمانی که چند هفته‌ای نرخ ارز در ثبات قیتی نباشد و دارای نوسان باشد، بعید است که در روزهای پایانی سال و ایام شب عید، همچون روال سال‌های گذشته با موج افزایش قابل توجه تقاضا برای خرید خودرو مواجه شویم. بیشتر خریداران بر این اعتقاد هستند که "تاکنون که خرید خود را انجام نداده‌ایم، این مدت را هم دست نگه داریم تا نتیجه مذاکرات مشخص شود."

وی تصریح کرد: زمانیکه ارز از کانال ۲۹ هزار تومان به کانال ۲۵ هزار تومان ریزش داشته است و این کاهش قیمت قابل توجه است، مشتری منتظر کاهش بیشتر قیمت طی روزها و هفته‌های آتی خواهد ماند و خرید خود را به تعویق خواهد انداخت؛ مگر آنکه نیاز ضروری به خودرو داشته باشد و این تعداد آمار تقاضا را چندان تغییر نخواهد داد.

کد خبر 137243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha