راه اندازی مرکز مدیریت توسعه محصول و فناوری در زنجیره ارزش در ایران خودرو / درهای ایران خودرو به روی شرکت های دانش بنیان باز است

در نخستین همایش ظرفیت های همکاری شرکت ها و نهادهای دانش بنیان و گروه صنعتی ایران خودرو که صبح امروز در شرکت ساپکو برگزار شد بر لزوم بهره گیری صنعت خودروسازی کشور از فناوری روز دنیا با کمک شرکت های دانش بنیان تاکید شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو در این مراسم ، برگزاری این همایش را فرصتی ویژه برای شناسایی ظرفیت‌های پراکنده در سطح کشور برای ارتقای صنعت خودرو کشور دانست و بیان کرد: گروه صنعتی ایران خودرو با استفاده از این فرصت، مسیر جدیدی را در برقراری ارتباط سازنده با ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی کشور ترسیم خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه برای دستیابی به این مهم درهای این گروه خودروسازی به روی شرکت های دانش بنیان باز است، افزود: بر اساس هدف گذاری ها در نظر داریم تا با همکاری این شرکت‌ها و استفاده از ظرفیت نخبگان ظرف 5 سال آینده در ردیف شرکت های خودروساز رده دوم دنیا و در 10 سال آینده در ردیف یکی از خودروسازان مطرح دنیا قرار گیریم.

 

خطیبی



مدیرعامل ایران خودرو با تاکید بر اینکه استفاده از شرکت های دانش‌بنیان و به کارگیری نخبگان در گروه صنعتی ایران خودرو یک الزام است و باید به این امر توجه ویژه ای شود، تصریح کرد: امروز شرکت های دانش بنیان تاثیر به سزایی در رشد و توسعه‌ اقتصادی کشورها دارند، از این رو کشورهای که مبنای آنها دانش بنیان است نسبت به سایر کشورها جلوتر بوده و موفق تر عمل می‌کنند.

خطیبی با بیان اینکه جدیدترین و معتبرترین نظریه های اقتصادی بار اصلی توسعه و پیشرفت را بر دوش کارآفرینان و شرکتهای دانش بنیان ها می دانند ادامه داد: برای حرکت در مسیر توسعه و پیشرفت به شدت نیازمند بهره وری و کارایی هستیم و هرچه در مسیر به پیش برویم مسلما نیازمندی بیشتری به بهره وری و کارایی خواهیم داشت جریانی که با بهره گیری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان این دو هدف را برای رشد و توسعه فراهم می کنند.

وی با اشاره به اینکه درهای ایران خودرو به روی شرکت ها دانش بنیان باز است، افزود: البته نتیجه همکاری با شرکت های دانش بنیان باید در سود و زیان شرکت مشخص و لحاظ شود به همین دلیل مرکز تکنوسنتر یا همان مدیریت توسعه محصول و فناوری در زنجیره ارزش در این شرکت راه اندازی شده است.

مدیرعامل ایران خودرو همچنین به برخی اهداف مهم این گروه خودروسازی اشاره کرد و با تاکید بر اینکه تحقق این اهداف ترسیمی با کمک شرکت های دانش بنیان میسر است، اظهار کرد: تولید بیش از یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو در سال 1403، هدفگذاری قرار گرفتن در ردیف خودروسازان مطرح دنیا در 10 سال آینده، کاهش قیمت تمام شده و افزایش تولید و کیفیت از اهدافی است که به طور قطع بدون توجه به استفاده از ظرفیت این شرکت ها محقق نمی شود.

خطیبی ادامه داد: بر این اساس باید بتوانیم در سال 1402 گزارش خوب و قانع کننده ای از افزایش سهم نسبی شرکت های دانش بنیان در تولید ایران خودرو ارائه کنیم ضمن اینکه در این مسیر از تشکیل پارک علم و فناوری خودرو و به کارگیری دانشجویان و استفاده از ظرفیت های آنها استقبال می کنیم.

وی همچنین از از افزایش تولید روزانه ایران خودرو به بیش از 2500 دستگاه خبر داد و افزود: هدفگذاری انجام شده تولید 2900 دستگاه در روز است که تلاش می کنیم به این رقم تولید دست یابیم.

وی در ادامه با توجه به اتفاق کم نظیر تولید در ایران خودرو گفت: با همکاری ساپکو و زنجیره تامین اتفاق کم‌نظیری در تولید ایران‌خودرو رخ داده و از اول خرداد طی سه مرحله پروژه 100 درصد تولیدات تجاری و سواری این شرکت به صورت کامل به تولید رسیده است همچنین گزارش های شرکت بازرسی کیفی استاندارد نشان می دهد در شاخص های کیفی همه محصولات پیشرفت داشته ایم.

ایجاد اولین پارک فناوری تخصصی خودرو با همکاری ایران خودرو

در ادامه این همایش علی خیرالدین، معاون فن آوری و نوآوری وزارت علوم و تحقیقات با اشاره به آمار پارک های علم و فن آوری در کشور گفت: هم اکنون 49 پارک علم و فناوری، 12 پردیس علم و فن آوری، 246 مرکز رشد واحدهای فن آور، 10800 واحد فن آور و 90 هزار شاغل در واحد های فناور داریم که همگی اینها نشان از توسعه و پیشرفت کشور دارد.

 

علی خیرالدین



وی همچنین به طرح دستیار فناوری در حوزه خودرو اشاره کرد و با بیان اینکه می‌توان از پتانسیل شرکت های دانش بنیان در این بخش کمک گرفت، افزود: زمینه های همکاری معاونت فناوری و نواوری با ایران خودرو فراهم است و در زمینه طرح پردیس فن آوری خودرو و پیاده سازی نظام از حقوق مالکیت فکری و جمع آوری ایده های برتر با ایران خودرو تعریف شده است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در ادامه به رشد اشتغال دانش بنیان ها در یک سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد: در سال گذشته اشتغال دانش بنیان ها از 45 هزار به 90 هزار افزایش داشته است و در همین ارتباط امیدواریم اولین پارك علم و فناوری تخصصی خودرو را با همكاری ایران خودرو در کشور تاسیس كنیم.

مجلس آمادگی دارد تا هر مانعی را از پیش روی صنعت خودرو بردارد

علیرضا منادی رئیس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این همایش ضمن تاکید بر نقش شركت های دانش بنیان در توسعه علم و فناوری در كشور تصریح کرد: شركت های دانش بنیان در همه حوزه ها به میزانی مهم هستند كه در جهان امروز اگر شركت های دانش بنیان نباشند عملا توفیقی حاصل نخواهد شد.

 

منادی



وی با اشاره به رشد اقتصادی بدون افزایش بهره وری میسر نمی شود، تاکید کرد: بهره وری همان چیزی است كه امروز بدون استفاده از شركت های دانش بنیان امكان پذیر نیست.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین گردش مالی شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: مجموعه های دانش بنیان 400 هزار میلیارد تومان گردش مالی دارند بنابراین اگر مدیر عامل ایران خودرو بتواند از این پتانسیل استفاده كند، بدون شك از نظر رشد تكنولوژیك، حركتی عظیم خواهد بود.

منادی تاکید کرد: امروز ایران خودرو پرچ مدار صنعت كشور است و مجلس آمادگی دارد تا هر مانعی را از پیش روی این صنعت کنار بزند.

یادآور می شود این همایش طی روزهای 22 و 23 خرداد در شركت ساپكو ادامه خواهد داشت و خودرو K125 برای اولین بار رونمایی خواهد شد.
 

کد خبر 138187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha