افزایش 120 درصدی قیمت باطری در 5 ماهه نخست امسال / توقف 6 کانتینر باطری در گمرکات کشور

پرشین خودرو: کاهش تولید و واردات باطری و عدم تامین نیاز بازار داخل موجب افزایش 120 درصدی قیمت باطری در 5 ماه نخست امسال شده است به طوری که باطری که آمپری 2000 تومان بوده امروز قیمت عمده فروشی آن به حدود 6500 تا 7 هزار تومان رسیده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، کمبود انواع باطری مورد نیاز صنایع مختلف از جمله خودرو، موتورسیکلت، ماشین آلات کشاورزی و ... موجب شده که هم اکنون متقاضیان برای خرید این کالای ضروری با مشکل مواجه شوند.

مشکل تامین نیاز متقاضیان در حالی هر روز تشدید می شود که افزایش تقاضا و عدم ترخیص به موقع باطری های وارداتی خودرو و کمبود این کالای مورد نیاز و مشکل تامین سرب برای تولیدکنندگان باطری در افزایش قیمت باطری در بازار تاثیر گذاشته، به طوری که هم اکنون این عوامل قیمت باطری را تا 120 درصد افزایش داده است.

بررسی ها نشان می دهد در صورتی که روند کمبود باطری در بازار همچنان ادامه پیدا کند، طی چند روز آینده باطری از مغازه های باطری فروشان بتدریج ناپدید خواهد شد و در این صورت صنایع خودروسازی، ماشین آلات کشاورزی، موتورسیکلت ها و بسیاری از صنایع دیگر با مشکلات اساسی مواجه خواهند شد.

 



این روند در حالی است که هم اکنون تعرفه واردات باتری 55 درصد و با 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده و سایر هزینه‌های گمرکی به 70 درصد رسیده و هزینه واردات قانونی را به شدت افزایش داده که این امر موجب رواج قاچاق باطری شده است.

در حالی بازار با کمبود باطری مواجه شده که بخش زیادی از انواع باطری در گمرکات کشور متوقف است که هر لحظه در معرض فاسد شدن قرار دارند.


دولت باید مانع صادرات سرب از کشور شود / 12 میلیون باطری نیاز سالیانه کشور


با توجه به مسائل مطرح در خصوص باطرسازان و بازار باطری فروشان ، نایب رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان باطری در کشور در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به اینکه هم اکنون مهمترین مشکل تولید باطری در کشور کمبود سرب است ، گفت : با وجود اینکه بیش از 90 درصد مواد اولیه تولید باطری را سرب تشکیل می دهد اما متاسفانه بخش زیادی از این ماده مهم تولید باطری صادر می شود بنابراین در صورتی که دولت مانع صادرات سرب از کشور شود ضمن اینکه تولید باطری در داخل افزایش می یابد ، با رفع تقاضای بازار ، قیمت باطری نیز در بازار تعدیل خواهد شد.

تقی علی اکبری با اشاره به کاهش تولید و واردات قانونی باطری به کشور اظهار داشت : در شرایطی که تولیدکنندگان باطری مدعی هستند که سالیانه 20 میلیون باطری در کشور تولید می شود اما براورد عرضه و تقاضا نشان می دهد که سالیانه نزدیک به 8 میلیون باطری در کشور تولید می شود که مسلما پاسخ گوی نیاز بازار داخل نیست.

وی افزود : متاسفانه کاهش تولید و واردات باطری و عدم تامین نیاز بازار داخل موجب افزایش 120 درصدی قیمت باطری در 5 ماه نخست امسال شده است به طوری که باطری که آمپری 2000 تومان بوده امروز قیمت عمده فروشی آن به حدود 6500 تا 7 هزار رسیده است.

به گفته وی بر اساس آمار پلیس راهور ناجا هم اکنون 20 میلیون خودرو در کشور تردد دارند که چنانچه تعدادی از آنها به لحاظ کیفیت باطری نیازی به تعویض سالیانه نداشته باشند حداقل سالیانه 12 میلیون باطری نیاز بازار کشور است .

نایب رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان باطری تصریح کرد : در حال حاضر 11 کارخانه تولیدی باطری در کشور وجود دارد که با روند فعلی تولید می توانند حدود 8 تا 9 میلیون عدد از نیاز بازار داخل را پاسخ دهند بنابراین باقی نیاز 2 تا 3 میلیونی بازار باطری باید از طریق واردات تامین شود که به دلیل برخی از موانع تعرفه ای درصدی از آن از طریق قاچاق تامین می شود هر چند در روزهای اخیر جریان قاچاق بسیار کاهش یافته اما همچنان به دلیل نیاز بازار روند قاچاق باطری ادامه دارد.



واردکنندگانی که با فروش باطری های دولتی با نرخ ارز آزاد ، قیمت باتری را در بازار افزایش دادند!


علی اکبری همچنین به جریان اختصاص ارز دولتی برای واردات بخشی از نیاز بازار باطری در کشور پرداخت و تاکید کرد : متاسفانه واردکنندگانی که با ارز دولتی باطری وارد کردند این روزها با توجه به موج تقاضا ، باطری ها را با قیمت ارز آزاد به بازار عرضه می کنند و همین مساله موجب افزایش قیمت در بازار شده است به طوری که هر آمپر باطری با ارز دولتی را 7700 تومان به فروش می رساند.

وی همچنین بر لزوم اقدام دولت به منظور جلوگیری از صادرات سرب به کشورهای عربی و دوبی تاکید کرد و گفت : هم اکنون برخی از کارخانجات ، سرب حاصل از باطری فرسوده را به کشورهای حاشیه خلیج فارس و دوبی صادر می کنند در حالی که این کشورها نیازی به سرب ندارد متاسفانه این سرب با ارز صادراتی به این کشورها صادر و با ارز دولتی مجدد وارد می شود. در صورتی که اگر جلوی صادرات سرب گرفته شود مشکل تولیدکنندگان حل شده و کارخانجات باطری سازی با توجه به ظرفیت تولیدی که دارند باطری بیشتری را تولید خواهند کرد هر چند به دلیل مقرون به صرفه نبودن تولید برخی ها اقدام فروش مواد خام می کنند.


افزایش تعرفه گمرکی، بر رشد جریان قاچاق باتری به کشور دامن زد/ عدم مجوز ترخیص 6 هزار باطری از گمرکات کشور


نایب رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان باطری در ادامه از توقف 6 کانتینر باطری در گمرکات کشور خبر داد و گفت: به رغم این که باطری یک کالای فاسد شدنی است، اما مدتی است که بیش از 6 هزار باطری های وارداتی در گمرکات متوقف و تاکنون ترخیص نشده است.

علی اکبری عدم تامین نیاز بازار را موجب رشد قاچاق باطری به کشور اعلام و خاطرنشان کرد: هر چند تعرفه واردات باطری اصلاح و از اولویت دهم به اولویت دو و سه رسیده است اما همچنان گمرکی این کالا بالاست و صرفه دارد که به صورت قاچاق وارد شود.

کد خبر 100591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha