بازار فعلی خودرو نتیجه قبض و بسط های بی حساب و کتاب / دولت به غلط واردات خودرو را ممنوع کرد

پرشین خودرو: هر گونه قبض و بسط های بدون حساب و کتاب، خانه خرابی ها را که امروز در بازار خودرو کشور شاهدیم را به دنبال دارد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پس از آنکه تحریم‌های بین‌المللی اقتصاد کشور را نشانه رفت و برخی از صنایع همچون خودرو را در سراشیبی تولید و سربالایی قیمت قرار داد و واردات خودرو برای دومین بار طی چند ماه متوقف گردید مجلس طرح ساماندهی بازار خودرو را از سال گذشته کلید زده بود مطرح نمود البته مشکلات این صنعت تنها با این طرح امکان بررسی کامل نداشت و بنابراین نمایندگان مجلس دهم بار دیگر خواستار تحقیق و تفحص از صنعت خودرو نیز شدند.

در طرح جدید برای تحقیق و تفحص از صنعت خودروی کشور، علل گوناگونی ازجمله ناکارآمدی شرکت‌های خودروساز داخلی در حوزه‌های کیفیت، قیمت، طراحی و تکنولوژی، فروش و خدمات پس از فروش و همچنین موضوع تخلف در ثبت سفارش خودرو مورد توجه نمایندگان مجلس دهم قرار گرفته بود که پس از اجرا و تحقیق و تفحص در خصوص موارد مطرح شده، هفته گذشته نمایندگان مجلس وجود تخلفات در ثبت سفارش خودرو از دستگاه های مربوط را محرز دانستند و با ارسال گزارش کمیسیون صنایع در مورد تخلفات در توقف ثبت سفارشات خودرو و افزایش تعرفه واردات خودرو در وزارت صنعت به قوه قضائیه موافقت کردند.

با وجود اعلام نتیجه طرح تحقیق و تفحص از خودروسازان و ارجاع گزارش آن به قوه قضائیه، اما همچنان طرح ساماندهی بازار خودرو که به دنبال اوضاع آشفته بازار خودرو به خصوص وارداتی ها مطرح و قرار بود هر چه سریعتر تعیین تکلیف شود همچنان به نتیجه نرسیده است این در حالی است که به گفته نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس، این طرح پس از رفع ایرادات وارده و نتیجه گیری جهت طرح در صحن علنی به هیات رئیسه ارائه شده است.

 



نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در همین راستا به خبرنگار پرشین خودرو گفت: ظرف هفته های آتی این طرح در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد.

فریدون احمدی با اشاره به اینکه اقدام اشتباه دولت در ممنوعیت واردات خودرو تصریح کرد: کشور ما در بسیاری از حوزه ها از جمله واردات گیر قانون ندارد و متاسفانه واردات خودرو به غلط ممنوع شد در حالی که در شرایط تحریم باید مسیرهای ورود کالا به کشور را تسهیل کرد.

وی با توجه به برخی ایرادات مبنی بر تاثیر واردات بر خروج ارز از کشور گفت: ممکنه برخی بگویند توقف واردات مانع خروج ارز از کشور می شود در حالی که می توان بدون انتقال ارز و یا همان طور که بارها عنوان کردم از طریق سرمایه های ایرانی ها خارج از کشور سرمایه دارند این اقدام صورت گیرد و سرمایه آنها در غالب خودرو وارد شود.

احمدی اظهار داشت: بدون شک قبض و بسط های بدون حساب و کتاب همین خانه خرابی ها را که امروز شاهد برخی آنها هستیم را هم به دنبال دارد.


در شرایط عادی کسی جرات نمی کرد موضوع قیمت گذاری خودرو را مطرح کند

نماینده زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به عوامل موثر در ایجاد انحصار در بازار خودرو ایران گفت: متاسفانه ممنوعیت واردات خودرو، عدم امکان ورود خودروسازان خارجی برای تولید در کشور و خروج سایر شرکای خارجی همگی دست به دست هم داده و بازار خودرو ایران را با شرایط ویژه ای مواجه کرده است.

احمدی همچنین به به تاثیر شرایط موجود در قیمت گذاری خودرو پرداخت و افزود: در صورتی که اقتصاد کشور در شرایط عادی قرار داشت دیگر کسی جرات نمی کرد موضوع قیمت گذاری خودرو را مطرح کند و بدون شک این اقدام مورد تمسخر همه بود در حالی که امروز به دلیل شرایط خاص اقتصادی کسی به موضوع قیمت گذاری خودرو نمی خندد بلکه همه علاقه مندند که بازار خودرو ساماندهی شود و این نشان می دهد که شرایط اقتصادی کشور خاص و ویژه است.

کد خبر 105300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha