بررسی چالش های توسعه خودروهای گاز سوز در کشور

پرشین خودرو: عدم ایجاد بسترهای مناسب برای قرار گرفتن گاز در سبد سوختی، انگیزه استفاده از گازسوزها را از مشتریان خودرو كشور گرفته است و امروز این موضوع به چالشی مهم برای توسعه این صنعت در کشور تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، با بازگشت تحریم ها تولید خودرو از سال گذشته با چالش روبه رو شد در این جریان تولید دوگانه سوزها نیز از این چالش تبعیت كرد به طوری که بر اساس آخرین آمارها در سال 97 به نسبت سال پیش از آن دوگانه سوزها افت 58 درصدی را تجربه كرد و طی سال گذشته در مجموع 42 هزار و 994 دستگاه خودروی دوگانه سوز در خطوط تولید شركت های خودروساز تكمیل شد در حالی كه خودروسازان در سال 96 حدود 102 هزار و 533 دستگاه خودروی دوگانه سوز تولید کردند.

به گفته کارشناسان یكی از دلایل اصلی افت تولید خودرو که به صورت اساسی بر روی وضعیت تولید دوگانه سوزها نیز اثر منفی گذاشته است را باید در كمبود منابع مالی و نبود نقدینگی كافی در شركت های خودروساز جست وجو كرد هر چند به نظر می رسد در كنار كمبود منابع مالی آنچه سبب شده تا تولید دوگانه سوزها در سال گذشته با افت قابل ملاحظه ای همراه شود نبود تقاضا برای این دست خودروهاست.

دلایل مربوط به افت تولید دوگانه سوزها در شرایطی مطرح می شود که نرخ بنزین نیز در چند سال گذشته افزایشی نداشته و این مساله سبب شده تا مصرف كنندگان با توجه به مشكلات زیرساختی تمایل كمی به خودروهای دوگانه سوز داشته و همین مساله بر روی تولید این خودروها نیز تاثیر منفی بگذارد.

این روند در شرایطی ادامه دارد که پس از ماهها جدال بر سر قیمت سوخت ، هفته گذشته مجلسیان به این نتیجه رسیدند که در شرایط کنونی مؤثرترین راهکارها برای کاهش مصرف سوخت، استفاده فراگیر از سوخت CNG و توسعه این صنعت در شبکه حمل‌ونقل کشور است تاکیدی که به گفته کارشناسان صنعت خودرو مستلزم اختلاف منطقی قیمت گاز با بنزین است تا عاملی برای استفاده از خودروهای گازسوز برای مشتریان شود در حالی که نبود بسترهای مناسب برای قرار گرفتن گاز در سبد سوختی، انگیزه استفاده از گازسوزها را از مشتریان خودرو در كشور گرفته است.


تبعات عقب نشینی از تصمیمات سوختی در سال 96

امیر حسن کاکایی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، از کارشناسانی است که دستیابی به توسعه سی ان جی در کشور را مستلزم اختلاف منطقی قیمت خودروهای دوگانه سوز و بنزین سوز و نرخ بنزین و گاز می داند و معتقد است: یکی از اشتباهات دولت و مجلس در سال 96 عقب نشینی دولت از افزایش قیمت سوخت بوده است.

به گفته وی در صورتی که تصمیم دولت در خصوص قیمت سوخت در سال 96 رخ می داد حواشی ایجاد شده در این خصوص قابل کنترل بود و در سال گذشته میزان نرخ ارز دچار نوسان و افزایش نمی گردید در حالی که در شرایط فعلی اجرای این تصمیم افزایش تورم و تنش بیشتر در جامعه را به همراه داشت.

 

تیبا گازسوز



این کارشناس صنعت خودرو با طرح این موضوع که ای کاش برخی اصلاحات در حوزه سوخت سال های قبل صورت می گرفت، به خبرنگار پرشین خودرو گفت : با توجه به این وضعیت معتقدم آنچه که امروز در مورد کیفیت خودروها به خصوص در مورد ارتقاء تکنولوژی و آلایندگی و مصرف سوخت مطرح می شود به هیچ عنوان معنی و مفهوم ندارد.

کاکایی با توجه به افزایش قیمت سی ان جی از ابتدای خرداد به تاثیر این اقدام بر اقبال مردم به خودروهای گازسوز پرداخت و گفت : اقبال به استفاده از خودروهای گازسوز در شرایط کنونی به نسبت قیمت گاز و بنزین باز می گردد البته چند سال قبل که تولید خودروهای گازسوز مطرح گردید مقرر شد تا دولت برای افرادی که خودرو گازسوز خریداری می کنند سوبسیدی اختصاص دهد که متاسفانه چنین کاری صورت نگرفت.

به گفته وی در صورتی که اختلاف قیمت گاز و بنزین معقول و اقتصادی بود به طور قطع جایگاههای CNG با صف خرید متقاضیان همراه بود اما امروز با توجه به اختلاف کم قیمتی که بین این دو سوخت وجود دارد این جریان قابل پیش بینی نیست و بیشتر بستگی به تمایل مردم دارد که کدام سوخت را انتخاب کنند.

کاکایی با تاکید بر اینکه افزایش تولید و مصرف خودروهای گازسوز نیازمند برنامه حمایتی دولت است، به خبرنگار پرشین خودرو عنوان کرد: برای توسعه خودروهای دوگانه سوز و صنعت سی ان جی باید تغییراتی در قیمت بنزین رخ دهد یا اینکه سوبسیدها و برنامه های حمایتی از سوی دولت ارائه شود تا بتوان در جهت توسعه خودروهای گاز سوز در کشور گام های اساسی برداشت.


زیان ناشی از سرمایه گذاری در حوزه تجهیزات خودروهای گازسوز

عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت با توجه به طرح توسعه خودروهای گاز سوز در سالیان گذشته ، افزود : در دهه 80 هنگامی که موضوع توسعه تولید خودروهای گازسوز به طور جدی مطرح شد بسیاری در حوزه های مربوط به تجهیزات خودروهای گازسوز مانند مخزن های گاز و کیت های گاز سوز و همچنین جایگاههای گاز سرمایه گذاری کردند اما با کاهش تولید و مصرف این خودروها، زیان شدیدی به سرمایه گذاران در این حوزه وارد شد.

گفته می شود بر اساس آخرین آمار هم اکنون 4.5 میلیون خودروی گازسوز در سطح کشور وجود دارد که در حدود 21 میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌کنند که این رقم جایگزین 21 میلیون لیتر بنزین در کشور است.

کد خبر 113609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha