کد خبر 122059
۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
دوربین و حسگر خودرو، صنعتی با ارزش میلیاردی!

پرشین خودرو: گردآوری و بهره برداری از اطلاعات دوربین ها و حسگرهای خودرو در دهه آینده به صنعتی به ارزش 750 میلیارد دلار تبدیل خواهد شد.

به گزارش پرشین خودرو، اگر شما به تازگی خودروی نو خریده باشید، به یقین، خودروی شما به یك یا چند دوربین و حسگر مجهز است كه به منظور افزایش ایمنی خودرو تعبیه شده اند. برای مثال این دوربین ها و حسگرها در سیستم هایی نظیر ترمز فوری خودكار یا AEB ، هشدار نقطه كور یا BSW و همچنین كروز كنترل وفق پذیر ACC وجود دارند. الگوریتم و نرم افزار بیشتر این سیستم ها را شركتی به نام موبیل آی Mobileye طراحی و عرضه كرده است.

اما این سیستم ها طوری تعبیه شده اند كه چه شما بدانید، چه ندانید، و این كه آیا اجازه می دهید یا نمی دهید؛ می توانند اطلاعات را هنگام وقوع به صورت آنلاین به شبكه های اینترنتی مخابره كنند و بسیاری از سیستم های ترافیكی دنیا هم از همین اطلاعات زنده و در حال وقوع استفاده می كنند.

به بیان دیگر، هر بار كه شما با خودروی از خانه خارج می شوید و به هر كجا كه می روید، مثلا سر كار، فروشگاه، مدرسه كودكان تان و غیره، یك نقشه از تمامی مسیرهای شما هم برای شبكه های اینترنتی مخابره می شود و اكنون تعداد شركت هایی كه اشتیاق زیادی به این اطلاعات دارند روز به روز افزایش می یاد. برای مثل شركت های تبلیغاتی از اطلاعات مسیرهای روزمره مردم برای هدفمند كردن بازاریابی و تبلیغ خود استفاده می كنند. بنابراین برای خرید این اطلاعات حاضرند، هزینه كنند و این اطلاعات را خریداری نمایند.

دیوید فریدمن، قائم مقام حمایت مصرف كنندگان در مؤسسه «گزارش های مصرف كنندگان» Consumer Reports می گوید: «با این كه این اطلاعات، پتانسیل بسیار بالایی برای خدمت به عموم مردم دارند و امكان كنترل استفاده از آن برای حفظ حریم خصوصی وجود دارد، اما در حال حاضر قوانین فدرال تدوین و تصویب نشده اند كه گردآوری و بهره برداری صحیح از این اطلاعات را قانونمند نماید. حتی مشخص نیست در چه مواردی اجازه افشا یا به اشتراك گذاری این اطلاعات وجود دارد و چه كسانی یا چه متولیانی اجازه دسترسی به این اطلاعات را دارند. از این رو در حال حاضر هنوز وضعیت "غرب وحشی" حاكم است.»

تا به امروز، شركت موبیل آی، در سراسر دنیا، 180 میلیون مایل جاده را نقشه برداری كرده است. از همین امسال هم در پروژه ای تحت عنوان «برداشت محصول» یا harvesting حسگرها و دوربین های نصب شده روی خودروهای ب ام و، اطلاعات مسیر و اطراف این خودروها را گردآوری و ارسال می كند. از سال 2021 خودروهای كمپانی های فورد، نیسان و فولكس واگن هم در آمریكا در این پروژه مشاركت خواهند كرد.

 

دوربین خودرو


موبیل آی تنها شركتی نیست كه چنین اقدامی را آغاز كرده، استارت آپی به نام كارمرا Carmera هم گردآوری داده ها را با خودروهای تجاری، مخصوصاً محصولات تویوتا آغاز كرده است.

تسلا هم كه می گوید، نرم افزارهای مخصوص خودران كه بخشی از آن در محصولات فعلی این شركت به كار رفته، داده های ویدیویی ضبط و ارسال شده از این خودروها را مورد بهره برداری قرار می دهد. سایر شركت های مشابه هم، با فاصله كمی از این پیشگامان در حركت هستند.

حسگرها، در توسعه خودران های نقش بسیار حیاتی دارند. چون خودران ها نیاز مبرمی به جزئیات و اطلاعات لحظه ای از مسیر و نقشه دارند تا به آنها كمك كند مسیر را بهتر «ببینند». اما در نهایت، متولیان برنامه و توسعه شهری و شهرسازی نیز در تصمیم سازی خود از این اطلاعات استفاده خواهند كرد. هر كس به این اطلاعات دسترسی پیدا كند، به یقین سود هنگفتی خواهد برد. تحلیل گران می گویند گردآوری و بهره برداری از این اطلاعات در دهه آینده به صنعتی به ارزش 750 میلیارد دلار تبدیل خواهد شد.

شركت هایی مثل كارمرا و موبیل آی، به برنامه ریزان شهری و خریداران احتمالی این داده ها و اطلاعات امید بسته اند. این داده ها به خوبی مشخص می كنند كه بیشترین تصادف ها در كدام نقاط نقشه بیشتر اتفاق می افتد، در كدام مناطق، رانندگان تمایل به افزایش سرعت از خود نشان می دهند، كدام ساختمان ها برای دسترسی افراد با محدودیت جسمی [معلولان] دشوارتر هستند، حتی این اطلاعات می تواند كمك كند كه چراغ های راهنمایی و رانندگی بهینه تر عمل كنند، چاله های مسیر شناسایی و تعمیر شوند تا مانع تصادف خودروها شوند. همچنین این اطلاعات نشان می دهند كه تراكم حضور دوچرخه سواران و پیاده ها در كدام نقاط نقشه بیشتر است، به این ترتیب حتی برنامه ریزان شهری می توانند زیرساختها مورد نیاز را بر اساس این اطلاعات بنا بگذارند.

از معایب گردآوری و در اختیار گذاشتن این اطلاعات به شركت های بیمه هم این است كه شركت های بیمه ای هوشمندانه تر می توانند نرخ بیمه خود را متناسب بالا ببرند. صاحبان املاك می توانند اجاره بها را متناسب با این اطلاعات تغییر دهند، حتی مشخص می كند خودروهای تجملی و لاكچری در كدام مسیرها بیشتر رفت و آمد دارند.

بن گرین، نویسنده كتاب «شهرهای به اندازه كافی هوشمند» (چاپ ام آی تی 2019)، می گوید: اطلاعاتی كه دوربین و حسگر خودروها برداشت و مخابره می كنند می تواند به «هوشمندتر» شدن شهرها كمك كند. حتی بخش های مختلف جامعه از سیستم بهداشت سلامت گرفته تا منابع انسانی و حتی رسانه ها هم می توانند از این اطلاعات برای هوشمندتر شدن حرفه خود استفاده كنند.

منبع: سایپا

کد خبر 122059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha