ناهماهنگی در وزارت صمت مانع از اجرای سومین مصوبه دولت شد / پارادوکس دولت و وزارت صمت در اجرای مصوبه ترخیص خودروها

با اتمام مهلت سومین مصوبه دولت، باز هم ترخیص خودروهای مانده در گمرکات در انتظار مصوبه ای جدید از سوی دولت شد، جریانی که به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیازمند نگاهی شفاف و تمهیدات واقعی و اجرایی از سوی سرپرست جدید وزارت صمت است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در حالی مهلت مصوبه ترخیص خودروها به اتمام می رسد که به دلیل ناهماهنگی در بخش های مختلف وزارت صمت تاکنون هیچ اتفاقی برای اجرای این مصوبه رخ نداده است .

مصوبه 29 بهمن سال 98 اگر چه سومین مصوبه هیات دولت برای تعیین تکلیف خودروهای دپویی است اما این مصوبه نیز در ترخیص 3000 دستگاه خودرو دپو در گمرکات نتیجه ای را به همراه نداشت و با اتمام زمان این مصوبه به نظر می رسد که وزارت صمت قادر به اجرای این مصوبات نیست.

با اتمام فرصت آخرین مصوبه دولت ، ترخیص خودروهای مانده در گمرکات باز هم باید در انتظار مصوبه ای جدید از سوی دولت باشد ، جریانی که به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیازمند تدبیر و تمهیدات واقعی و اجرایی از سوی سرپرست جدید وزارت صمت است و در تمدید مجدد آن نیز انتظار می رود بلایی که در پروسه تمدید مصوبات قبلی بر سر واردکنندگان و خودروها و مردم آورده شد در مصوبه جدید اتفاق نیافتد.


توقف و اجرای ناقص مصوبه ترخیص خودروها از سوی وزارت صمت

مهدی دادفر، با ابراز تاسف از ناهماهنگی وزارت صمت در اجرای مصوبه ترخیص خودروها، اظهار داشت: نامه نگاری های دفاتر وزارت صمت به خوبی نشان می دهد که اختلاف درون این وزارتخانه یکی از دلایل توقف یا اجرای ناقص مصوبه دولت است به طوری که اخیرا رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور از عدم تحقق مصوبه سال98 دولت از سوی وزارت صمت در ترخیص خودروهای خارجی خبر داده است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با توجه به ابلاغ امکان تمدید ثبت سفارش خودرو در آخرین روزهای فروردین ماه تاکید کرد : عدم توازن و هماهنگی بین بخش های مختلف از جمله اداره کل خودرو و نیرو محرکه ، دفتر مقررات صادرات و واردات و سازمان حمایت و عدم به روزرسانی سامانه عملا موجب توقف و ویرایش و تمدید ثبت سفارش شده است.

به گفته دادفر، گلوگاه اصلی در اجرای مصوبه دولت ، سازمان حمایت است که در همین خصوص بارها برای طرح گلوگاه های اجرایی و دلایل عدم اجرای مصوبه خواستار ملاقات حضوری با رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان تولیدکنندگان شدیم اما عملا نتیجه ای به دنبال نداشت.
 

ترخیص خودرو


وزیر سابق وزارت صمت گره ای از ترخیص خودروها باز نکرد/ ایرادات سیستمی منجر به قطع سامانه ثبت سفارش شد

وی همچنین به جلسه اخیر دفتر اداره کل بازرسی و نظارت بر عملکرد وزارت صمت در همین راستا اشاره کرد و گفت : پس از برگزاری این جلسه که با هدف بررسی گلوگاههای اجرایی و دلایل عدم اجرای مصوبه صورت گرفت ، نسخه ای از صورت جلسه به حضور وزیر اسبق وزارت صمت جناب آقای رحمانی ارائه شد تا با صدور دستوری گره ای از ترخیص خودروهای دپویی در گمرکات باز شود اما متاسفانه تا پیش از اتمام حضور در مقام وزارت صمت دستوری را در این خصوص صادر نکردند.

دادفر با اشاره به بخشی از موارد مطرح در صورت جلسه اداره کل بازرسی و نظارت بر عملکرد وزارت صمت گفت : شناسایی و صدور تایید نوع خودروهای مدل 2018 ، تایید خودروهای فاقد گارانتی که پس از کاهش فعالیت نمایندگی شرکتها ایجاد شد و همچنین رفع ایرادات سیستمی که منجر به قطع سامانه ثبت سفارش گردید از مواردی بود که در جلسه دو هفته قبل مقرر گردید تا رفع و ابلاغ شود که با اتمام زمان این مصوبه همچنان اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است و گرفتاری ها با وجود فرصت پایانی مهلت مصوبه ترخیص خودروها ادامه دارد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود : در یک ماه اخیر و پس از امکان تمدید ثبت سفارش هیچ ویرایش و تمدید ثبت سفارشی صورت نگرفت و برای آن بخشی که این روند را گذارندن نیز یه دلیل قطعی سامانه نیز قابلیت اجرا پیدا نکردند و مواردی که از اداره تنظیم مقررات به سازمان حمایت رسیدند نیز متاسفانه این سازمان هیچ اقدامی در این راستا انجام نداد.


ادامه بلاتکلیفی 3 هزار دستگاه خودرو در گمرکات

دادفر همچنین اظهارات اخیر مسئولان گمرک در خصوص ترخیص 1000 دستگاه خودرو پرداخت و گفت : این 1001 دستگاه جزء خودروهای کرمان خودرو است که در دور قبل گواهینامه گمرکی دریافت کرده و ترخیص شدند و همچنان از 5108 دستگاهی که در گمرک دپو بود و 1000 دستگاهی که ترخیص شدند ، حدود 1000 دستگاه در توقیف مرجع قضایی است و الباقی که حدود 3 هزار دستگاه می شود همچنان بلاتکلیف مانده است.

وی در ادامه از سرپرست جدید وزارت صمت خواست تا با تغییر نگاه نسبت به موضوع واردات ، نگاه شفاف تری را در این زمینه داشته باشند.

دادفر در پایان با اشاره عدم مدیریت صحیح در واردات ، به پاردوکس دولت و وزارت صمت در اجرا و تمدید مصوبه ترخیص خودروها پرداخت و خاطر نشان کرد : انجمن واردکنندگان با طرح این مسائل به هیچ عنوان به دنبال از سرگیری واردات خودرو نیست گرچه این مساله را حق واردکنندگان و فعالان اقتصادی می داند اما با درک شرایط موجود کشور پیشنهاداتی راهگشایی را برای کسب و کار در این بخش و جهش تولید دارد که اگر گوش شنوایی وجود نداشته باشد همان اتفاقات گذشته تکرار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو ، در حالی همچنان پی گیری ها برای ترخیص خودروهای دپو در گمرکات ادامه دارد که مهلت سومین مصوبه ترخیص خودروهای دپویی نیز روز گذشته به اتمام رسید و ترخیص این خودروها باز به تمدید مصوبه ای جدید از سوی هیات دولت گره خورد موضوعی که به گفته واردکنندگان چنانچه تمدید مجدد مصوبه نتوانند شر این 3 هزار دستگاه خودرو متوقف در گمرک را بکنند نشان خوبی برای عملکرد وزارت صمت نخواهد بود.

خبرنگار : زهرا حریری

کد خبر 122793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha