انفجارها، نتیجه بی توجهی به بازرسی خودروهای گازسوز غیرکارخانه ای است

رئیس هیات مدیره انجمن CNG کشور، فرسودگی مخازن CNG و توقف بازرسی مخازن خودروهای دوگانه سوز غیر کارخانه ای را یکی از دلایل اصلی و مهم انفجار خودروهای دوگانه سوز می داند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، انفجار خودروهای دوگانه سوز در جایگاهها نخستین بار نیست که روی می‌دهد و بارها ویدئوهای زیادی در فضای مجازی از انفجار خودروها در جایگاه‌های سوخت CNG شهرها و استان های کشور دست به دست شده است، نکته جالب اما اینکه پس از افزایش قیمت بنزین و استقبال بیشتر مردم از سوخت جایگزین، تعداد این حوادث در حال افزایش است.

گرچه با استقبال مردم از خودروهای دوگانه سوز و افزایش تولید و تبدیل خودروها به دوگانه سوز موضوع بازرسی دوره ای و آزمون مخازن CNG این خودروها اهمیتی دو چندان پیدا کرده است اما این روزها با رسانه ای شدن برخی از انفجارهای متعدد خودروهای گاز سوز سوالی که مطرح می شود اینکه مسئول این همه غفلت کیست؟ و چرا با وجود اینکه بارها کارشناسان از خودروهای گازسوز بازرسی نشده با عنوان "بمب متحرک" یاد کردند همچنان شاهد انفجار این خودروها در جایگاهها هستیم؛ آیا الزامی برای بازرسی و آزمون مخازن CNG خودروهای گازسوز در کشور وجود ندارد؟

در همین حال سعید قیصر مدیر اجرایی معاینه فنی خودروهای سبک کشور علت این انفجارها خودروهای گازسوز را تعلل وزارت صمت در صدور گواهی سلامت می داند و معتقد است مسئولیت حوادث جایگاه های CNG ناشی از عدم صدور گواهی سلامت و در پی آن عدم پذیرش در مراکز معاینه فنی و اخذ معاینه فنی بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

 

گازسوز



اظهارات قیصر در حالی است که به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور بر اساس مصوبه 25 اسفند سال 97، هیات وزیران خودروهای دوگانه سوز غیر کارخانه ای را موظف به دریافت گواهی سلامت برای همه قطعات گازسوز خودرو و تعویض کارت خودرو جهت درج عبارت "دوگانه سوز" نموده است تا پس از آن امکان معاینه فنی برای این خودروها در سالهای بعد فراهم شود.

وزارت صمت گواهی سلامت بیش از 900 هزار خودرو گازسوز را صادر نکرد

محسن جوهری در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با توجه به مصوبه دولت اظهار کرد: این الزام در حالی است که هم اکنون به غیر از خودروهایی که به صورت غیر رسمی دوگانه سوز شده اند 914 هزار دستگاه خودروها توسط وزارت نفت دوگانه سوز شده است اما وزارت صمت تاکنون گواهی سلامت این خودروها را صادر نکرده است تا اطلاعات این خودروها در سامانه سیمفا ثبت و امکان پذیرش در مراکز امکان معاینه فنی را داشته باشند.

به گفته وی بر اساس این مصوبه در صورتی که خودرو دوگانه سوز به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند اما در کارت خودرو عبارت " دوگانه سوز " درج نشده باشد هیچ اقدامی برای بازرسی و ازمون مخازن CNG این خودروها انجام نخواهد شد.

رد پای ناهماهنگی سه وزارتخانه در افزایش انفجار خودروهای گاز سوز

وی با این حال فرسودگی مخازن CNG نصب شده و توقف بازرسی و آزمون مخازن خودروهای گازسوز غیرکارخانه ای را یکی از علل اصلی انفجار اخیر خودروهای دوگانه سوز عنوان کرد و با توجه به مساله حساس و امنیتی خودروهای دوگانه سوز، از عدم هماهنگی دستگاههای متولی و عدم اعمال راهکار مناسب و عاجل از سوی وزارتخانه های صمت، کشور، نفت و سازمان ملی استاندارد در این ارتباط ابراز تاسف کرد.

 

گازسوز



رئیس هیات مدیره انجمن CNG افزود: سامانه گازسوز نصب شده روی خودروهای دوگانه سوز از قسمت های مختلفی تشکیل شده است ولی تنها قسمتی که در اثر فرسودگی و یاغیر استاندارد بودن باعث وقوع حادثه انفجار می شود مخزن CNG است. برای رفع این مشکل باید مراکز معاینه فنی به عنوان گلوگاه تشخیص سلامت خودروها در زمان مراجعه خودروهای گازسوز ضمن پذیرش این خودروها ابتدا آنها را به مراکز بازرسی و آزمون مخازن CNG معرفی نموده و در صورتیکه خودرو دوگانه سوز غیرکارخانه ای است سپس به مراکز صدور گواهی سلامت معرفی گردند.

جوهری ضمن تایید اهمیت دریافت گواهی سلامت برای کلیه قطعات گازسوز خودروهای دوگانه سوز، تصریح کرد: نباید اهمیت بازرسی و آزمون مخازن CNG خودروها همسطح سایر قطعات در نظر گرفته شود زیرا انفجارهای اتفاق افتاده در جایگاههای CNG به دلیل فرسودگی و یا غیر استاندارد بودن و یا دستکاری مخازن CNG بوده است.

توقف بازرسی مخازن خودروهای گاز سوز غیرکارخانه ای در کشور

وی با اشاره به آغاز رسمی بازرسی و آزمون مخازن خودروهای گاز سوز از سال 96 در کشور گفت: از شهریور 1396 بازرسی و آزمون مخازن CNGخودروهای دوگانه سوز در مراکز معاینه فنی و از طریق سامانه سیمفا شروع شد و تا دی ماه سال 97 بازرسی و آزمون مخازن CNG تمامی خودروهای دوگانه سوز کارخانه ای و غیر کارخانه ای ادامه داشت اما متاسفانه از این تاریخ به بعد پروسه بازرسی و آزمون مخازن خودروهای غیر کارخانه ای متوقف شد و هم اکنون نزدیک به 2 سال از توقف انجام این آزمون گذشته و بر اساس آخرین آمار حدود 15000 دستگاه خودرو دو گانه سوز برای گرفتن گواهی سلامت اقدام نموده اند. این در حالیست که در بازه زمانی شهریور 96 تا دی 97 که مراکز معاینه فنی اقدام به پذیرش خودروهای دوگانه سوز نموده بودند مخازن حدود 400 هزار دستگاه خودرو مورد بازرسی و آزمون قرار گرفت.

وی افرود: اگر در دیماه سال 97 فرایند بازرسی و آزمون مخازن CNG خودروهای دوگانه سوز غیرکارخانه ای متوقف نشده بود هم اکنون با معضل انفجارمخازن این خودروها مواجه نبودیم

رئیس هیات مدیره انجمن CNG گفت: متاسفانه از دی ماه 97 با الزام دولت مبنی بر درج عبارت " دوگانه سوز " در کارت خودروهای گازسوز امکان مراجعه خودروهایی که فاقد این عبارت در کارت خودرو به مراکز معاینه فنی وجود ندارد، در حالی که هر دو هفته یکبار به دلیل عدم بازرسی و تست مخازن این خودروها شاهد انفجارهایی در جایگاههای CNG هستیم و همچنان هیچ دستگاهی مسئولیت انفجار خودروهای دو گانه سوز غیر کارخانه ای را نمی پذیرد و توجهی به ضرورت تست مخازن این خودروها نمی شود.

مخالفت وزارت صمت با اجرای مجدد معاینه فنی خودروهای گازسوز / وزارت صمت باید پاسخ گوی انفجار خودروهای گاز سوز باشد

جوهری در ادامه با اشاره به آمار انفجار خودروهای دوگانه سوز در جایگاهها تصریح کرد: متاسفانه علی رغم افزایش آمار انفجارها و درخواست های متعدد انجمن، تاکنون وزارت صمت نسبت به این اتقاقات واکنشی نشان نداده است. البته نامه ای توسط یکی مسئولان وزارت صمت به مدیر اجرایی سامانه سیمفا ارائه و درخواست شده که استارت مجدد معاینه فنی خودروهای گاز سوز غیر کارخانه ای زده شود اما کماکان برخی از کارشناسان وزارت صمت مخالفت نموده و اجازه چنین کاری را نمی دهند.

 

گازسوز



وی افزود: در شرایطی که وزارت صمت مسئول صدور گواهی سلامت برای خودروهای دوگانه سوز غیر کارخانه ای است و با گذشت نزدیک به 2سال از شروع مسئولیت وزارت صمت در این زمینه، مسئولیت حوادث و انفجارهایی که برای خودروهای دوگانه سوز غیر کارخانه ای در جایگاهها اتفاق افتاده است بر عهده این وزارتخانه بوده و باید پاسخگوی خسارات وارده باشد.

به گفته وی بزرگترین مشکل در حال حاضر تصمیم گیری چند وزارتخانه برای این موضوع است که باید برای حفظ جان و مال مردم و پرسنل جایگاهها دولت این مشکل را برطرف نماید.

وی در همین حال به درخواست متعدد انجمن CNG برای رفع مشکل بازرسی و تست مخازن خودروها غیر کارخانه ای اشاره و اضافه کرد: از دی ماه 97 تا به امروز بارها درخواست کرده ایم که اجازه دهند که مخازن خودروهای دوگانه سوز غیرکارخانه ای طبق روال گذشته مورد بازرسی و آزمون قرار گیرند و پس از آن و در مراحل بعد فرایند گرفتن گواهی سلامت از سوی وزارت صمت انجام شود و کارت خودروها تعویض گردد اما تاکنون نتیجه ای نداشته است.

رئیس انجمن CNG در عین حال معتقد است وزارت کشور با توجه به اینکه سامانه سیمفا را در اختیار دارد و زیرساخت بسیار خوبی در این سامانه برای انجام آزمون برخط مخازن CNG خودروها در آزمایشگاههای آزمون مخازن CNG سراسر کشور ایجاد شده، انجام این کار تحت نظارت سازمان ملی استاندارد باید از طریق سامانه سیمفا انجام شود.

تاثیر هوشمندسازی جایگاهها CNG در کاهش انفجار مخازن خودروهای گاز سوز

جوهری با اشاره به موضوع هوشمند سازی جایگاههای CNG افزود: هوشمند سازی جایگاههای CNG در مصوبه 25 اسفند 97 هیات وزیران با هدف ارتقا سطح ایمنی تردد خودروهای دو گانه سوز به تصویب رسیده و از منابع حاصل از افزایش قیمت سوخت CNG در خرداد سال گذشته، امکان تعویض مخازن فرسوده خودروهای دوگانه سوز وجود دارد.

وی افزود: در هوشمند سازی جایگاههای CNG قرار هست دوربین های جایگاههای CNG به سامانه سیمفا متصل گردند که در صورت انجام این کار در جایگاهها و رفع مشکل عدم پذیرش خودروهای دو گانه سوز غیر کارخانه ای در مراکز معاینه فنی در مدت زمان کوتاهی امکان بازرسی و آزمون مخازن CNG وجود خواهد داشت. با توجه به اینکه تاکنون هوشمندسازی جایگاهها شروع نشده است استفاده از ظرفیت مراکز معاینه فنی کشور بهترین راه ممکن برای حل مشکل مخازن CNG خودروهای دوگانه سوز غیر کارخانه ای است.

هیچ استاندارد ملی برای تبدیل کارگاهی خودروها به گاز سوز وجود ندارد

این مقام صنفی در انجمن CNG افزود: علیرغم اینکه در مصوبه 25 اسفند 97 هیات وزیران سازمان ملی استاندارد موظف به تدوین استاندارد ملی برای تبدیل های کارگاهی بوده است متاسفانه تاکنون این کار انجام نشده است.همچنین انتظار می رفت سازمان ملی استاندارد جهت باز شدن گره ایجاد شده در فرایند بازرسی و آزمون مخازن خودروهای دوگانه سوز غیرکارخانه ای به وظیفه ذاتی و سازمانی خود جهت جلوگیری از ضررهای جانی و مالی به مردم عمل می نمود.

جوهری در پایان بی توجهی به استاندارد سازی خودروهای گاز سوز در شرایط فعلی را موجب ضربه به توسعه سوخت CNGدانست و با توجه به تبعات ادامه این انفجارها بر کاهش مصرف CNG در کشور اظهار داشت: در حالی مسئولان با افزایش قیمت بنزین مردم به استفاده از خودروهای گاز سوز تشویق و ترغیب می کنند که این انفجارها مردم را برای استفاده از خودروهای گاز سوز مردد و نگران کرده است در حالی که در شرایط تحریم و عدم امکان صادرات گاز می توان با توسعه خودروهای دوگانه سوز، و استفاده از سوخت CNG به جای بنزین زمینه صرفه جویی در مصرف بنزین و صادرات این فراورده نفتی را افزایش داد.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 127486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha