دادستان کشور، به موضوع انفجار مخازن خودروهای گازسوز ورود کند / تردد ۱ میلیون بمب متحرک در خیابان های کشور!

در حالی سازمان ملی استاندارد اعلام کرده که به تکالیف خود در موضوع مخازن CNG عمل کرده است که بر اساس آمارها بیش از یک میلیون بمب متحرک گازسوز که عمر مخازن آنها منقضی شده است در خیابان ها تردد دارند، موضوعی که با خبر انفجار برخی از همین مخازن در روزهای اخیر نگرانی های زیادی ایجاد کرده است به همین منظور یک مقام صنفی در انجمن CNG کشور خواستار ورود دادستان و نهادهای نظارتی به موضوع ایمنی مخازن خودروها و ترک فعل های صورت گرفته در زمینه CNG شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، انفجار خودروهای دوگانه سوز در جایگاهها نخستین بار نیست که روی می‌دهد و بارها ویدئوهای زیادی در فضای مجازی از انفجار خودروها در جایگاه‌های سوخت CNG شهرها و استان های کشور دست به دست شده است، نکته جالب اما اینکه پس از افزایش قیمت بنزین و استقبال بیشتر مردم از سوخت جایگزین، تعداد این حوادث در حال افزایش است.

اما این روزها با رسانه ای شدن برخی از انفجارهای پی در پی خودروهای گاز سوز سوالی که مطرح می شود این است که مسئول این همه غفلت کیست؟ و چرا با وجود اینکه بارها کارشناسان از خودروهای گازسوز بازرسی نشده با عنوان "بمب متحرک" یاد کردند همچنان شاهد انفجار این خودروها در جایگاه ها هستیم؛ آیا الزامی برای بازرسی و آزمون مخازن CNG خودروهای گازسوز در کشور وجود ندارد؟

البته روز گذشته سازمان ملی استاندارد در واکنش به اخبار مربوط به انفجار مخازن سی ان جی خودروها، اعلام کرد که این سازمان به تکالیف خود در مخازن CNG عمل کرده است. در حالی که بر اساس طبق بند ۲ مصوبه سال ۹۷، پلیس راهور موظف به اصلاح مدارک شناسایی خودروهای دوگانه سوز شده است و طبق بند ۳ همین مصوبه سازمان ملی استاندارد موظف به تدوین استانداردهای مورد نیاز سامانه تبدیل خودروهای دوگانه سوز بوده است که متاسفانه این مصوبات اجرایی نشد و به گفته کارشناسان و مقامات حوزه CNG اگر این مصوبه اجرا شده بود شاهد این حوادث در جایگاه های CNG نبودیم.

در همین ارتباط یک مقام صنفی در انجمن سی ان جی کشور معتقد است به به رغم گذشت ۲۰ سال از ورود سوخت CNG به سبد سوخت خودروهای سبک کشور، متاسفانه هنوز برنامه درستی برای انجام معاینه فنی و بازرسی های ادواری خودروهای دوگانه سوز در کشور وجود ندارد و یکی از دلایل این موضوع نبود یک متولی قوی و واحد برای سوخت CNG است.

محسن جوهری رئیس انجمن سی ان جی کشور، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با توجه به بروز برخی حوادث در مخازن CNG خودروها تاکید کرد: چنان چه به موقع برای تعویض مخازن فرسوده اقدام شده بود و نظارت ها در این حوزه صورت می گرفت، شاهد بروز این حوادث تلخ نبودیم.

هشدار نسبت به انفجار مخازن گاز یک میلیون خودرو فرسوده در کشور

وی با اشاره به وجود نزدیک به ۴.۵ میلیون دستگاه خودرو دوگانه سوز در کشور تصریح کرد: عمر مفید مخازن خودروهای گازسوز، ۱۵ و برخی تا ۲۰ سال است که با توجه به اینکه حدود ۲۰ سال است که خودروهای گاز سوز وارد ناوگان کشور شدند، از این تعداد تاریخ اعتبار حدود یک میلیون دستگاه منقضی شده و مخازن خیلی از این خودروها به دلیل فرسودگی نیاز به تعویض دارد اما جای تعجب دارد که به رغم  اینکه متولیان دولتی نسبت به این موضوع واقف هستند چرا اقدام مناسبی در تعویض مخارن این خودروها انجام نمی شود.

رئیس هیات مدیره انجمن سی ان جی معتقد است که برای تعویض مخازن مالکان باید حداقل ۱۰ میلیون پراخت کنند و این هزینه سنگینی است و بسیاری مصرف کنندگان سوخت CNG توان مالی برای پرداخت هزینه تعویض مخازن خودرو خود را ندارند و دولت باید راهکار درستی برای پرداخت هزینه تعویض این مخازن اتخاذ کند و هر تصمیمی که بدون در نظر گرفتن این موضوع باشد نتیجه درستی در بر نخواهد داشت.

به گفته جوهری، خودروهای CNG سوز خودروهای ایمنی هستند به‌شرط آنکه آزمون‌های دوره‌ای مخازن آنها سر موعد انجام شود.

توقف ۵ ساله در اجرای مصوبه هوشمندسازی جایگاه های CNG

وی با توجه به اهمیت تست و آزمون دوره ای مخازن خودروهای گاز سوز گفت: سال ۱۳۹۶ با ورود دادستان کل کشور و دستور وی به نهادهای متولی اقدامات خوبی انجام شد که متاسفانه بعد از یکسال متوقف شد و در سال ۹۷ مصوبه ای با هدف ارتقای ایمنی تردد خودروهای دوگانه سوز در هیات وزیران تصویب شد که طبق بند یک این مصوبه، وزارت نفت موظف شد با همکاری وزارت صمت به منظور ساماندهی و تامین ایمنی تردد خودروهای دوگانه سوز نسبت به هوشمند سازی سازی جایگاه های سوخت و ایجاد بستر لازم برای اتصال سامانه هوشمند جایگاه سوخت به سامانه سیمفا و سامانه اطلاعات خودروهای دوگانه سوز وزارت صمت اقدام کند تا امکان سوخت گیری در جایگاه های سوخت CNG فقط برای خودروهای دارای معاینه فنی معتبر، امکان پذیر باشد. اما بعد از ۵ سال هیچ اقدامی برای اجرای این طرح صورت نگرفته است.

جوهری همچنین با اشاره به برخی بندهای مصوبه سال ۹۷ در خصوص وظایف پلیس راهور به منظور اصلاح مدارک شناسایی خودروهای دوگانه سوز و سازمان ملی استاندارد برای تدوین استانداردهای مورد نیاز سامانه تبدیل خودروهای دوگانه سوز، و همچنین تامین منابع مالی جهت کمک به تعویض مخارن خودروهای گازسوز، تاکید کرد: متاسفانه بسیاری از بندهای این مصوبه آن طور که وزارت نفت به آن شاخ و برگ داد اجرایی نشد و اگر این مصوبه اجرا شده بود شاهد این حوادث در جایگاه های CNG نبودیم.

هدایت خودروهای پرخطر و فاقد معاینه فنی به مراکز با نصب دوربین های متصل به سامانه سیمفا در جایگاه ها

این مقام صنفی در حوزه سی ان جی افزود: دولت در دهه ۸۰ حدود یک میلیون خودرو را تبدیل به دوگانه سوز کرد که بر اساس این آمار مخازن این خودروها الان دیگر منقضی شده است اما سازو کار مناسبی وجود ندارد که این خودروها را به مراکز معاینه فنی هدایت کنند و یا طرحی باشد که این مخازن تعویض شوند، و جایگاههای سی ان جی توان جلوگیری از سوخت گیری این خودروها را ندارند.

جوهری متعقد است که راهکار فوری جلوگیری از تکرار این حوادث نصب دوربین های متصل به سامانه سیمفا و سامانه IRNGV در جایگاه های CNG برای شناسایی و هدایت خودروهای پرخطر و فاقد معاینه فنی به مراکز معاینه فنی و آزمون مخازن CNG همراه با اختصاص منابع مالی مورد نیاز از طرف دولت برای تعویض رایگان مخازن فرسوده است.

وی در پایان فقدان متولی در این صنعت را مشکل جدی خودروهای گازسوز دانست و خاطر نشان کرد: وزارت نفت و چند وزارت خانه دیگر خود را متولی این حوزه از صنعت می دانند و این موضوع موجب شده است که هیچ زمان با هم هماهنگ نباشند و شاهد این وضعیتی که امروز در حوزه ایمنی خودروهای دوگانه سوز شاهدیم، شویم. چنانچه یک متولی قوی دولتی در این صنعت وجود داشت و همه امور به آنها واگذار می شد امروز شاهد این وضعیت نبودیم.

کد خبر 143738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha