خودروهای گازسوز بدون حضور شرکت های بازرسی معتبر در مراکز معاینه فنی بازرسی می شود / خودروهای گازسوز غیر مجاز، پاشنه آشیل انفجار مخازن CNG

یک مقام مسئول در شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران(ISQI) گفت: در مراکز معاینه فنی، نظارت بر سامانه CNG خودروهای سواری گازسوز توسط شرکت های بازرسی معتبر انجام نمی شود و خود مراکز معاینه فنی اقدام به بازرسی مخازن خودروهای گازسوز و صدور گواهی می کنند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، هفته گذشته گزارشی را در پایگاه خبری پرشین خودرو منتشر کردیم که به موضوع تردد یک میلیون بمب متحرک در کشور پرداخته بود و در این زمینه یک مقام مسئول در انجمن CNG در کشور خواستار ورود داستانی به موضوع انفجار مخازن خودروهای گاز سوز شده بود.

البته انفجار خودروهای گاز سوز در جایگاه ها نخستین بار نیست که روی می‌دهد و بارها ویدئوهای زیادی در فضای مجازی از انفجار خودروها در جایگاه‌های سوخت CNG شهرها و استان های کشور دست به دست شده است. اما این روزها با رسانه ای شدن برخی از انفجارهای پی در پی خودروهای گاز سوز سئوالی که مطرح می شود این است که مسئول این همه غفلت کیست؟ و چرا با وجود اینکه بارها کارشناسان از خودروهای گازسوز بازرسی نشده با عنوان "بمب متحرک" یاد کردند چرا همچنان شاهد انفجار این خودروها در جایگاه ها هستیم؟ متولی بازرسی و آزمون مخازن CNG خودروهای گازسوز در کشور کیست؟

همانطور که در گزارش هفته گذشته اشاره شد سازمان ملی استاندارد در واکنش به اخبار مربوط به انفجار مخازن سی ان جی خودروها، اعلام کرد که این سازمان به تکالیف خود در مخازن CNG عمل کرده است با این حال اهمیت این مساله موجب شد برای پیگیری دقیق تر علت این اتفاقات سراغ شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) به عنوان بازوی اجرایی سازمان ملی استاندارد در بازرسی مخازن خودروهای گازسوز برویم.

در این ارتباط، جواد جلینی رئیس بازرسی خودروهای گازسوز و جایگاه های سوخت شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، گفت: شرکت ISQI به عنوان بازوی اجرایی سازمان ملی استاندارد به تمام وظایف خود در حوزه بازرسی مخازن خودروهای گازسوز عمل می کند و در این زمینه تاکنون کوتاهی از سوی شرکت بازرسی کیفیت صورت نگرفته است.

وی افزود: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد در راستای وظیفه قانونی و بر اساس تفاهم نامه ای که با شرکت واحد اتوبوسرانی دارد هر سه ماه یک بار و به صورت متوالی، اتوبوس های گازسوز را با بازرسان مستقر کنترل می کند تا از هر گونه مشکلی که می تواند به دلیل دستکاری و یا نشتی گاز و یا قطعات در سامانه سوخت رسانی این اتوبوس ها بوجود آید، جلوگیری شود.

شرکت ISQI به تمام وظایف خود در حوزه بازرسی مخازن خودروهای گازسوز عمل می کند

جلینی تاکید کرد: اما در حوزه خودروهای سواری گازسوز هیچ کدام از بازرسان شرکت های بازرسی دارای تایید صلاحیت در مراکز معاینه فنی فعال نیستند و متاسفانه خود مراکز معاینه فنی اقدام به بازرسی و صدور گواهی می کنند.

این مقام مسئول در حوزه بازرسی خودروهای گاز سوز شرکت ISQI، نبود الزامات قانونی را علت عدم حضور کارشناسان شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد در مراکز معاینه فنی خودروها عنوان کرد و گفت: متاسفانه به دلیل فقدان قانون تاکنون مجوز حضور شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد در مراکز معاینه فنی خودروهای گاز سوز صادر نشده، این در حالی است که حضور بازرسان شرکت های بازرسی کیفیت و استاندارد دارای تایید صلاحیت از سازمان ملی استاندارد می تواند در رفع مسائل موجود و اتفاقاتی که این روزها در انفجار خودروهای گازسوز رخ می دهد کمک بزرگی کرده و مانع از چنین حوادثی شود.

بازرسی سامانه CNG، در سواری های گازسوز توسط شرکت های بازرسی معتبر انجام نمی شود

جلینی با اشاره به اشراف علمی و فنی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد بر روند تست مخازن گاز خودروها، یکی از نقاط ضعف کنونی در جریان بازرسی مخازن در مراکز معاینه فنی را نقص دانش فنی و عدم به روزرسانی اطلاعات بازرسان مراکز معاینه فنی دانست و تصریح کرد: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد پیش از دریافت تاییدیه های لازم از سازمان ملی استاندارد که طی فرایندهایی سخت گیرانه انجام شده است، همواره به دنبال آن بوده که دانش فنی بازرسان و کارشناسان شرکت بازرسی کیفیت بر اساس استانداردهای موجود مورد ارزیابی قرار گیرد و با ارائه اطلاعات و تجهیزات لازم به بازرسان و ارزیابی حوادث مختلف، مسیر بازرسی مخازن خودروهای گاز سوز را به صورت فنی و علمی به پیش ببرد با این وجود تا کنون به دلیل نبود الزامات قانونی، مراکز معاینه فنی، تمایلی به حضور بازرسان شرکت بازرسی و کیفیت ندارند.

وی با بیان اینکه به شرط آنکه بازرسی ها به سرعت انجام شود به هیچ وجه اعتقادی به تردد یک میلیون بمب متحرک در کشور ندارم، تصریح کرد: در صورتی که مخزن CNG دارای نشان استاندارد باشد و در بازرسی های ادواری به درستی انجام شود هیچ مشکل و نگرانی و یا خطراتی را به همراه نخواهد داشت و تنها در مخازنی که تاریخ مصرف آن منقضی شده و یا بازرسی های ادواری انجام نمی شود این خطرات وجود دارد.

به گفته جلینی، مخازن CNG با توجه به نوع فولاد، ضخامت و فرایندهای سختی که برای دریافت استاندارد وجود دارد تحمل زیادی نسبت به فشار دارند بنابراین این مخارن به این سهولت که گاها عنوان می شود، منفجر نمی شوند و در دو سه موردی که در جریان انفجاز مخازن بازدید به عمل آمد متوجه شدیم که این مخازن گاها غیر استاندارد بوده و یا اینکه از زمان تولیدشان گذشته و یا از آنها بهره برداری خاصی صورت گرفته و با رطوبت و آب به طور مستمر در تماس بوده است. به طوری که آب به تدریج در زیر مخازن جمع شده و مالکان جایگاهها هم متوجه چنین موضوعی نشدند و به مرور زمان این رطوبت و آب در زیر مخارن خوردگی ایجاد کرده است و به هیچ وجه هم به مراکز معاینه فنی هم مراجعه نمی کردند و این گونه بوده که این مخازن منفجر شده است.

خودروهای گازسوز غیر مجاز، پاشنه آشیل انفجار مخازن CNG

رئیس بازرسی خودروهای گازسوز شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تاکید کرد: عمده اتفاقات و انفجارهایی که گاها در سطح کشور مشاهده می شود مربوط به خودروهایی است که نصب مخازن آنها در کارگاههای غیر مجاز و توسط افراد غیر متخصص انجام شده که هیچ دیدگاه و تصوری از استاندارد ندارند. بنابراین پاشنه آشیل حوادث اخیر خودروهایی است که در کارگاههای غیر مجاز گازسوز می شوند و هیچ الزام قانونی برای مراجعه به مراکز معاینه فنی و تست این خودروها وجود ندارد.

جلینی در ادامه با اشاره به برخی نقدها در حوزه نبود متولی خاص، وزارت کشور را متولی نظارت بر مراکز معاینه فنی خودروها و بازرسی خودروهای سواری گازسوز دانست و گفت: بر همین اساس وزارت کشور باید فکری برای خودروهایی که خارج از سیکل استاندارد گازسوز شدند بیاندیشد چرا که هدایت خودروهای گازسوز به مراکز معاینه فنی و بازرسی مخازن نیازمند الزامات قانونی است که باید توسط وزارت کشور و سازمان ملی استاندارد تدوین و ابلاغ شود.

اقدام وزارت کشور برای شناسایی خودروهای گازسوز خارج از سیکل استاندارد

وی افزود: خوشبختانه وزارت کشور دارای سامانه ای به نام سیمفا است که زمان تولید و انقضای مخازن بر اساس شماره شاسی خودروهای گازسوز در این سامانه ثبت شده است و زمانی که خودروها به مراکز معاینه فنی مراجعه می کنند اطلاعات زمان تولید و انقضای مخازن و حتی مشخصات شرکت تولیدکننده مخازن هم مشخص می شود اما مشکل اینجاست که خودروهایی که در سالهای گذشته در کارگاه های غیر مجاز تبدیل به گازسوز می شوند در کارت این خودروها عبارت گازسوز درج نشده است از دید مراکز معاینه فنی این خودروها بنزین سوز محسوب می شوند بنابراین در ابتدا باید خودروهایی که چه به صورت غیر مجاز و یا در مراکز مجاز و توسط خودروسازان گازسوز شدند شناسایی و سپس تکلیف معاینه فنی آنها مشخص شود.

جلینی راهکار جلوگیری از هر گونه حوادث در خودروهای گازسوز را شناسایی و تهیه آمار دقیق خودروهای گازسوز عنوان و تاکید کرد: باید خودروهایی که به صورت غیرمجاز گازسوز شدند به مراکز فنی وتحت نظارت شرکت های بازرسی از جمله ISQI که در حوزه خودروهای گازسوز تایید صلاحیت دارند هدایت و مورد بازرسی قرار گیرند.

این مقام مسئول در شرکت ISQI در پایان خاطرنشان کرد: با مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی نیز می توان با نصب دوربین در جایگاه ها و اتصال آن به سامانه سیمفا، اطلاعات این خودروها را ثبت کرد همچنین باید ضمن ارتباط با انجمن صنفی سوخت های جایگزین که متولی کارگاههای نصب سامانه و یا کیت CNG روی خودروهای تبدیلی هستند از اطلاعات آنها استفاده و راهکارهای مربوط استخراج شود.

کد خبر 143789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha