سرکوب قیمت خودرو، کارساز نیست / افزایش قیمت خودرو در وضعیت تورمی، چه خاصیتی دارد؟

در سال های اخیر، تعیین قیمت فروش خودروهای تولید شده در شرکت های خودرو سازی، همیشه محل بحث و نزاع بوده و همه سال های گذشته و اخیر، تعیین قیمت بین سازمان حمایت از مصرف کنندگان، شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار در رفت و آمد بوده و خودروسازان از نحوه قیمت گذاری فروش خودرو رضایت ندارند.

حدود 10 روز قبل، ستاد تنظیم بازار با در نظر گرفتن تورم بخشی صنعت خودرو، افزایش قیمت خودرو را مصوب و اعلام کرد. در مقابل، خودرو سازان قول داده اند، افزایش تیراژ تولید بدهند تا التهابات بازار خودرو فروکش کند.

 

در گفت و گوی «پرشین خودرو» با علی ظفرزاده - دبیر کُل جمعیت تولید گرایان ایران و نماینده دوره ششم مجلس- چالش های تولید خودرو و مشکلات ناشی از قیمت گذاری توسط دولت به بحث گذاشته شده که آن را می خوانید.

*****

 

*بر اساس توافق شورای رقابت و شرکت های خودرو سازی در سال 1399، افزایش قیمت خودروهای تولید داخلی باید هر شش ماه یک بار انجام می شد. در اوایل نیمه دوم سال 1400 و با استفاده از نرخ تورم بخشی صنعت خودرو، اصلاح قیمت خودرو باید عملی می شد، اما دوره عضویت اعضای شورای رقابت تمام شده بود و با توجه به این که اعضای جدید معرفی نشدند، قیمت های جدید خودرو اعلام نشد.

در آبان ماه امسال و بعد از اعلام نشدن قیمت های جدید در چارچوب شورای رقابت، شرکت های خودرو سازان با استفاده از همان فرمول شورای رقابت و میزان تورم بخشی صنعت، افزایش قیمت دادند ولی آقای رئیسی، رئیس جمهور دستور دادند افزایش قیمت لغو شود تا ستاد تنظیم بازار تصمیم بگیرد.

در روز چهارشنبه 17 آذر ماه جاری و بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار، قیمت های جدید فروش درب کارخانه اعلام شد. این حالت بلاتکلیفی که در مورد قیمت وجود داشت و قیمت جدید اعلام نمی شد، چه وضعیتی را برای صنعت خودرو و قطعه سازان ایجاد کرد؟

 

-در ایران و با شرایط موجود و روال گذاشته و کنونی، امکان تحول جدی در صنعت خودرو که مردم راضی باشند و صنعتگر و تولیدگر هم راضی باشند، وجود ندارد. با وضعیتی که وجود دارد، مردم نه به قیمت مناسب می رسند و نه به کیفیت مطلوب می رسند. به دلیل این که ما مثل برکه ای هستیم که از رودخانه جدا مانده ایم. ب تعبیر دیگر، ما واحه ای هستیم که ارتباط مستقیم و مستمری با رودخانه و دریا نداریم.

 

*بالاخره در وضعیتی که تحریم برقرار است و شرکت های خودرو سازی خارجی، همکاری با شرکت های ایرانی را قطع کرده اند، صنعت خودروی ما به کار خودش ادامه داده و تلاش هایی صورت می گیرد.

با این حال، ما تورم دو رقمی را در کشور داریم و بنا به گفته آقای رئیسی، نرخ تورم سالیانه در مرداد 1400 (اواخر دوره ریاست جمهوری آقای روحانی) در حد 54 درصد بوده است. آیا وجود چنین تورمی و همچنین تورم بخش صنعت خودرو، باید در قیمت های جدید فروش خودرو لحاظ شود یا نه؟

 

-کسانی که الان خودرو می خرند و در بازار خودرو فعال هستند، برای رفع نیازمندی های خودشان خودرو نمی خرند. آنها برای سرمایه گذاری و دلالی، خودرو می خرند. سودی هم که گفته می شود واقعاً به جیب خودروساز نمی رود.

دوم این که بدنه شرکت خودروساز، سنگین شده. از طرفی هم، خودروساز زیر بار قرض رفته و بهره های سنگینی بر وام های بانکی مترتب است. بر این اساس، خودروساز توان لازم برای ادامه فعالیت خودشان را ندارد.

خودروساز به معنای واقعی، شرکت سایپا و شرکت ایران خودرو است و همین دو شرکت خودروساز هستند. بقیه شرکت های خودرو سازی بخش خصوصی، تا این حد مشکل ندارند. 

در عین حال، واردات قطعه به صورت قاچاق وجود دارد و با هزاران ترفند، قطعه وارد کشور می شود. لذا این که رئیس جمهور به این قضیه ورود کند و حتی تمام دولت وارد شود یا مجلس وارد شود، نمی توان مشکل صنعت خودرو را حل کرد.

به محض این که اعلام می شود واردات خودرو ممنوع است، این ممنوعیت، بر سر مردم آوار می شود. تا این آوار کنار زده شود و مردم بخواهند تکان بخورند و نفس بکشند، یک سیاستگذاری جدید انجام می شود. در نتیجه صنعت خودر، با چنین وضعی امکان تحول ندارد.

چه کسانی می گویند واردات خودرو ممنوع است و چرا می گویند واردات خودرو ممنوع است؟ در حالی که ممنوعیت واردات خودرو، هزار نوع مفسده به وجود می آورد. حتی در کشورهای دیگر ممکن است جلوی واردات یک کالا را بگیرند، اما این جلوگیری با اِعمال تعرفه گمرکی و از طریق سیاست های شناخته شده بین المللی است.

 

*بعد از این که ترامپ، آمریکا را از توافق هسته ای خارج کرد، او تحریم ها را علیه ایران برقرار کرد و از جمله ممنوعیت خرید نفت از ایران را به اجرا درآورد. به همین دلیل درآمد ارزی ایران کاهش پیدا کرد و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در خرداد 1397، واردات خودرو را ممنوع اعلام کرد و عملاً آن تاکنون ممنوعیت ادامه پیدا کرده است.

 

-در دهه های قبل، نان با کیفیت تهیه نمی شد چون هر روز دولت در این زمینه دخالت می کرد ولی امروزه نانوایی های شیک و متنوعی در مشهد دایر است و اکثر آنها نان به قیمت آزاد عرضه می کنند. این نانوایی ها، آرد را با قیمت آزاد می خرند و نان را با قیمت آزاد می فروشند. مردم هم نان با کیفیت به دست می آورند.

البته اثرگذاری تحریم ها واقعیت دارد و تحریم، بی تاثیر نیست ولی همان کلمه «ممنوعیت» ایجاد اِشکال می کند. اگر ما عنوان ممنوعیت را حذف کنیم، از در و دیوار و به هر صورتی که باشد خودرو وارد کشور خواهند کرد. مگر الان یخچال، فریزر و وسایل صوتی و تصویری به صورت قاچاق وارد کشور نمی شود؟ ما این نوع مشکلات را در خصوص لوازم خانگی گران قیمت و لوکس و ارزان قیمت نداریم.

امروزه خودرو، به کالای سرمایه ای تبدیل شده و تعدادی دلال بسیار پُر قدرت در بازار خودرو، حضور دارند. در چنین وضعیتی، دست مردم کوتاه بوده و در عین حال، سود خودرو به خودرو سازان نمی رسد.

 

*بعضی خودروهای موجود در بازار آزاد در حد 150 یا 200 میلیون تومان با قیمت درب کارخانه فاضله پیدا کرده اند و متقاضیان خرید خودرو از کارخانه، با خرید خودرو از کارخانه و فروش در بازار، سودهای کلانی می برند. به نظر شما چه اتفاقی افتاده که قیمت خودرو در بازار آزاد نسبت به قیمت درب کارخانه، فاصله زیادی پیدا کرده است؟

 

-یک بخش از این مشکل به دلیل وضعیت شکننده ناشی از تحریم و مناقشات بین المللی است. در روزهای گذشته، به محض این که اعلام شد که مذاکرات هسته ای وین شکست خورده، قیمت ارز در بازار آزاد ایران، جهش کرد.

همچنین به محض این که مقامات دولت یا رئیس جمهور یا مجلس، حرفی می زنند یا یک تصمیم می گیرند یا یک موضع به جا و نا به جایی می گیرند، بر زندگی مردم ایران تاثیر می گذارد. واقعاً در این حالت، اصلاً بهتر است که مقامات دولت، یک مدت درباره خودرو صحبت نکنند و بگویند که می خواهند سهام شرکت های خودرو سازی را به بخش خصوصی واگذار می کنند.

اگر دولت ضروری می داند که بر واردات خودرو، تعرفه ببند، این کار را انجام بدهد و فرضاً 100 درصد تعرفه هم بگذارد. بالاخره دولت که نمی تواند بیش از 100 درصد تعرفه تعیین کند. برخی افراد ادعا می کنند که اگر واردات خودرو با تعرفه سنگین انجام شود، اتفاقات ناگواری رخ می دهد.

به نظر من، در صورت واردات خودرو با تعرفه، هیچ اتفاق ناگواری روی نمی دهد و واردات خودرو، به نفع مردم تمام می شود. فقط باید اجازه داده شود، فردی که می خواهد خودروی گران قیمت داشته باشد، بتواند این نوع خودرو را خریداری کند.

 

*به هر حال، نرخ تورم سالیانه موجود در ایران در سطح بالایی است و از طرف دیگر، تولید محصولات داخلی مختلف در حال انجام است. آیا این نرخ تورم باید در زمان قیمت گذاری محصولاتی که تولید می شود در نظر گرفته شود و حداقل بر اساس قیمت گذاری شش ماهه ای که شورای رقابت تعیین کرده، قیمت خودرو هم افزایش پیدا کند؟

 

-اگر واردات خودرو با اخذ تعرفه انجام شود بازار، می تواند خودش را پیدا کند و التهابات بازار خودرو تمام شود.

 

*در حال حاضر، مجلس طرحی را تهیه کرده که واردات خودرو انجام شود و فعلاً این طرح باید تایید شورای نگهبان را دریافت کند تا به قانون تبدیل شده و اجرایی شود. با این حال، در حوزه تولید داخلی مشکلات زیادی وجود دارد و دولت قیمت ها را کنترل می کند.

در عین حال، مدیران شرکت های خودرو سازی می گویند با قیمت هایی که تعیین می شود در زیان هستند و موافق قیمت گذاری خودرو توسط دولت یا شورای رقابت نیستند.

در حال حاضر که ستاد تنظیم بازار، یک مقدار قیمت فروش خودروهای داخلی و درب کارخانه را افزایش داده، آیا همین افزایش قیمت، وضعیت مالی خودرو سازان را بهتر کرده و احیاناً چه تغییری در صنعت خودرو ایجاد می کند؟

 

-ما واقعاً بازار آزاد واقعی و بازار نُرمال نداریم و بازار ما وحشی شده. ما نمی دانیم صبح چه خبر است یا شب چه خبر است یا لحظه دیگر چطور می شود. در هر زمینه ای، قیمت ها به طور سرسام آور بالا رفته است. در بخش مسکن هم، افزایش قیمت اتفاق افتاد و قیمت ها بالا رفته است.

 

*در حال حاضر تورم انتظاری در جامعه وجود دارد و مردم انتظار دارند که تورم و قیمت ها در آینده افزایش پیدا کند.

 

-بله. یک عامل، تورم انتظاری است. یک عامل دیگر این است که وقتی  که  روز به روز ارزش پول ملی کاهش پیدا می کند و ارزش پول ایران در برابر پول های کشورهای دیگر کاهش پیدا می کند، مردم مجبور می شوند ریال خودشان را به کالا یا ارز تبدیل کنند.

با توجه به این که امکان تبدیل ریال به ارز وجود ندارد، در نتیجه مردم، پول خودشان را به کالا تبدیل کرده و کالا می خرند. سوال این است که الان کدام کالا در دسترس است؟ ما می دانیم که خرید مسکن، به راحتی امکانپذیر نبوده و دشوار است. چرا که خرید مسکن، نیاز به مبلغ بالایی دارد ولی کالایی که برای خرید، در دسترس مردم است همین خودرو است. بر این اساس است که 200 میلیون یا 400 میلیون تومان یا یک میلیارد تومان خود را صرف خرید خودرو کنند.

در وضعیت فعلی، کالای جایگزینی دیگری وجود ندارد که مردم بخرند. اگر دولت اجازه بدهد، بازار خودرو اِشباع شود وضعیت بازار خودرو تغییر خواهد کرد. این کار تاثیر روانی خوبی بر بازار خواهد گذاشت.

دولت می تواند اعلام کند که واردات خودرو آزاد است. در نتیجه امکان واردات خودرو به وجود می آید. حتی ممکن است برخی افراد، بدون انتقال ارز به خارج از کشور و با منابعی که در اختیار دارند، بتوانند به آن صورت واردات انجام بدهند.

وضعیت موجود در بازار، کمر مردم ما را شکسته است ولی تاکید می کنم که این پول به جیب خودروساز نمی رود. پول و سودی که در بازار وجود دارد نصیب بانک ها و دلال ها می شود.

 

*چرا این سود به جیب خودروساز به عنوان تولید کننده نمی رود؟

 

-خودروساز مجبور است با قیمت رسمی و قیمتی که توسط دولت تعیین می شود، خودروی تولید شده را بفروشد. خودروساز در اصل، خودش قیمت ساز در یک بازار رقابتی نیست. به همین دلیل بین قیمت درب کارخانه و قیمت بازار  آزاد، ما به التفاوت زیادی ایجاد شده.

 

به طور مشخص، محصولی که کارخانه بر مبنای مصوبه ستاد تنظیم بازار یا شورای رقابت می فروشد، یک قیمت منطقی هست یا نه؟

 

-الان با کاهش ارزش پول که اتفاق افتاده، قاعدتاً این نوع قیمت ها منطقی است. به بیان دیگر، اگر پول ما، قدرت خرید زیادی داشت و کاهش ارزش نداشت، منطقی بود و خیلی هم خوب بود ولی در حال حاضر این طور نبوده و کاهش ارزش پول ملی رخ داده است.

شرکت خودروساز باید قطعات خودرو را تهیه کند و تهیه قطعات مختلف داخلی و خارجی، هزینه زیادی دارد. البته برخی ادعا می کنند که خودروهای داخلی به طور صد در صد، ایرانی بوده و داخلی سازی شده اند.

در حالی که واقعاً این طور نیست و تولید بخش هایی از خودرو از قبیل داشبورد، دستگیره خودرو، لاستیک و باربند خودرو، ارزش قابل توجهی نسبت به کل قیمت خودرو ندارد. در مقابل، بخش های اصلی خودرو، توسط ایران تولید نمی شود.

 

*به علت نبود تکنولوژی، برخی مواد اولیه بخش ها و قطعات باید از کشورهای دیگر خریداری شود. مثلاً شرکت های داخلی قادر به تولید قطعه انفجاری ایربگ خودرو نیستند یا در مجموع، ایربگ به اندازه کافی در داخل کشور تولید نمی شود.

 

-درست است و این نوع اقلام وارد کشور می شود.

 

*برخی مقامات ایران خودرو اعلام کردند که ارزبَری هر خودرو در حد 1715 یورو بوده و برخی مقامات سایپا هم، ارزبری هر خودروی تولید داخلی را حدود 2 هزار دلار می دانند که 600 دلار آن مربوط به مواد اولیه است.

 

-ارزبری خودروهای تولید داخلی مطرح است ولی به هر حال بخش عمده ای از مشکلات و التهابات بازار خودرو، مربوط به سرمایه ای شدن خودرو بوده و ناشی از وضعیت اقتصاد کشور است. بخشی هم ناشی از وضعیت روانی حاکم بر جامعه بوده و در نتیجه، ممنوعیت واردات باید حذف شود.

از طرف دیگر، دولت باید سیاستگذاری کند و از بخش خصوصی کمک بگیرد و سهام دولتی ایران خودرو و سایپا را به بخش خصوصی واگذار کند. در حالی که در عمل، چنین اتفاقی نمی افتد و هنوز دولت، سهامدار شرکت های خودرو سازی است. دولت با تمام توان ایستاده و سهام خود در شرکت های خودرو سازی را واگذار نمی کند.

 

*در روزهای گذشته آقای خاندوزی، وزیر اقتصاد پیشنهاد کرده که سهام دولت در شرکت های ایران خودرو و سایپا واگذار شود. این پیشنهاد، پیشنهاد جدیدی بوده که اخیراً مطرح شده.

 

-واگذاری سهام دولت با این شرط موفقیت آمیز خواهد بود که این سهام به دست نهادهای شبه دولتی و نظامی نیفتد و نباید مثل واگذاری سهام بلوکی شرکت مخابرات شود. واقعاً باید مردمی سازی در اقتصاد تحقق پیدا کند. این خصوصی سازی باید به طور واقعی انجام شود و مشکل جدیدی به وجود نیاید.

 

*افزایش قیمت 18 درصدی اخیر خودروهای تولید داخلی که به تصویب ستاد تنظیم بازار رسیده، بر مبنای در نظر گرفتن تورم بخشی صنعت خودرو بوده است. در همین روزهای گذشته، برخی افراد از جمله نمایندگان مجلس نسبت به افزایش قیمت خودرو اعتراض کردند.

آیا در وضعیت تورمی فعلی، قیمت خودرو می توانست ثابت بماند و افزایش پیدا نکند؟

 

-خیر. قیمت خودروی تولیدی، نمی تواند ثابت بماند و اساساً با وضعیت اقتصادی فعلی، قیمت هیچ کالایی نمی تواند ثابت باشد. آقای رئیسی، به عنوان رئیس جمهور هر ماه به چند استان سفر کرده و از شهرک های صنعتی نیز بازدید می کند. ایشان اعلام می کند که حدود 50 درصد از واحدهای تولیدی تعطیل هستند.

سوال این است که چرا واحدهای تولیدی تعطیل هستند. مگر یک سرمایه گذار، دیوانه است که واحد تولیدی خودش را تعطیل کند. تعطیلی واحدهای تولیدی به خاطر سیاست های غلط دولت است. البته منظور من از دولت، دولت آقای رئیسی نبوده و همه دولت ها را در نظر دارم.

در عین حال، همه نوع کالا در بازار وجود دارد و اکثر کالاها به طور قاچاق وارد کشور می شود. حتی با روش های مختلف، کالای قاچاق از طریق گمرک وارد می شود و مقامات گمرک، این موضوع را اعلام کرده اند.

 

*قیمت مواد اولیه در سطح دنیا و حداقل در یک سال اخیر افزایش پیدا کرده و در نتیجه قیمت اقلام مشابهی هم که در ایران تولید می شود از قبیل فولاد و مواد اولیه پتروشیمی یا فلزات مختلف که در تولید خودرو استفاده می شود، افزایش قیمت داشته است.

آیا فرضاً قیمت همین اقلامی که در داخل ایران تولید می شود، باید سرکوب شود و متناسب با افزایش جهانی، در داخل کشور افزایش پیدا نکند تا قیمت تمام شده خودرو بالا نرود، یا این که تولید کنندگان آن اقلام و کالاها به نوعی حق دارند افزایش قیمت بدهند؟

 

-اصلاً سرکوب قیمت جواب نمی دهد. البته صنایع پتروشیمی ما از رانت های مختلف از جمله رانت مواد اولیه، گاز، میعانات گازی، انرژی، زمین و آب و برق استفاده می کنند. این نوع صنایع، به هر علت متکی به رانت هستند.

مواد اولیه ای که به صنایع پتروشیمی داده می شود با شرایط رقابتی نیست و وزیر نفت دستور می دهد که به چه صورت مواد اولیه را به آنها تحویل بدهند.

 

*الان که قیمت جهانی نفت بالا رفته، این افزایش قیمت، بر قیمت اقلام دیگر تاثیر گذاشته است.

 

-قاعدتاً افزایش قیمت نفت باید بر قیمت اقلام مختلف تاثیر بگذارد ولی در کشورهای دیگر، بر قیمت اقلام مختلف تاثیر منطقی می گذارد. با وجود افزایش قیمت نفت، فرض کنید در کشورهای نروژ، سوئد و فنلاند و کشورهای دیگر تورم زیادی به وجود نیامده است.

البته در همه کشورها تورم وجود دارد ولی تورم آنها از 4 درصد یا 5 درصد بالاتر نمی رود. با وجود همه نوسانات قیمتی و با خرید نفت از کشورهای دیگر از جمله عربستان، تورم آن کشورها در حد چند درصد محدود مانده است.

 

*افزایش قیمت جدید حوزه خودرو که با در نظر گرفته شدن تورم تصویب شده، باعث می شود یک مقدار نقدینگی توسط خودرو سازان حاصل شود. آیا همین مقدار افزایش قیمت خودرو می تواند موجب شود وضعیت خودرو سازان بهتر شود؟

 

-حتماً شرکت های خودرو سازی با این افزایش قیمت، یک مقدار می توانند نفس بکشند. در حال حاضر، خودرو سازان ایران، هر کدام چندین هزار میلیارد تومان بدهی دارند. بدهی خودرو سازان به بانک ها، حالت ترکیبی پیدا می کند یعنی یک سود 18 درصد هست و بعد جریمه هم اختصاص پیدا کند و 6 درصد اضافه می شود.

شرکت های خودرو سازی، با چنین معضلاتی رو به رو هستند و بدهی های زیادی دارند. این شرکت ها، مشکلات زیادی داشته و نابسامانی دارند. بعد هم مشکلات شرکت های خودرو سازی، به قدری عظیم شده که حقیقتاً یک مدیر عامل شرکت خودرو سازی که عملاً توسط وزیر صنعت و معدن منصوب می شود، قدرت حل و فصل این نوع مشکلات را ندارد.

 

*آقای فاطمی امین، وزیر صنعت و معدن فعلی اعلام کرد که سودآوری صنعت خودرو برای دولت آقای رئیسی اولویت ویژه ای دارد و با تمام توان این هدف را پیگیری می کند.

 

-همه وزرای ما و همه مدیران ما، همیشه از این نوع فرمایش ها داشته اند.

 

*به هر حال از طرف دیگر نمایندگان مجلس، شدیداً انتقاد کرده اند که چرا قیمت فروش درب کارخانه افزایش پیدا کرده است. با این حال وزیر صنعت و معدن می گوید صنعت خودرو برای دولت اولویت دارد و باید سودآور باشد.

با این مقدار افزایش که اتفاق افتاده، خودرو سازان چگونه می توانند هم کیفیت تولید را بالا ببرند و هم این که رضایت مردم را تا حد امکان، بیش تر جلب کنند؟

 

-درست است که 18 درصد افزایش قیمت تصویب شده ولی متاسفانه از آن طرف نرخ ارز از 27 هزار تومان به 31 هزار تومان رسیده است. تا زمانی که اقتصاد ایران، تحت تاثیر سیاست است، اقتصاد ایران درست نمی شود. چون سیاست دائماً در حال تغییر و تحول و بالا و پایین رفتن بوده و تورم سنگینی هم در کشور ما وجود دارد.

بنابراین، از یک طرف افزایش قیمت داده می شود ولی از طرف دیگر، نرخ ارز به طور جهشی افزایش پیدا می کند که آن افزایش قیمت را خنثی می کند.

 

*در وضعیت فعلی، خودرو سازان چه اقداماتی می توانند انجام بدهند که کیفیت تولید محصولات خودشان را بالا ببرند و تیراژ تولید را هم افزایش بدهند تا از آن طرف به تقاضای موجود در بازار پاسخ داده شود؟

 

-من واقعاً از پاسخ دادن به این که خودروساز دولتی باید چه کارهایی انجام بدهد، عاجز هستم و نمی توانم جواب بدهم.

 

*بالاخره این افزایش قیمت فروش خودرو اتفاق افتاده و یک مقدار وضع شرکت های خودرو سازی از نظر جذب نقدینگی و سرمایه در گردش بهتر شده. آیا همین مقدار بهتر شدن می تواند انگیزه ایجاد کند که کیفیت بالاتر برود؟

 

-بله ولی من اعتقاد دارم که ما نمی توانیم بگوییم دست خودروساز یا تولید کننده، بدون فضای رقابتی باز باشد و از آن طرف انتظار بهبود کیفیت و قیمت رقابتی داشته باشیم.

 

*با این حال، در همین چارچوب فعلی که شرکت های خودرو سازی معروف دنیا به خاطر تحریم، مایل به همکاری با شرکت های ایرانی نیستند، باید تغییراتی اتفاق بیفتد و نظارت موثر می تواند اثرگذار باشد.

 

-قطعاً با نظارت درست، شرایط بهتری می تواند به وجود بیاید ولی این خط و این نشان خدمت شما و من. تا زمانی که وضع ما همین طور باشد و سیاست ها همین طور باشد، نه رضایتی حاصل می شود و نه کیفیت، ارتقای زیادی پیدا می کند.

 

*افزایش 18 درصدی قیمت فروش خودرو برای سهامداران شرکت های خودرویی، امیدوار کننده است و از زیان این شرکت ها کاسته می شود. این وضع را چگونه تحلیل می کنید؟

 

-حتماً تاثیر امیدوار کننده ای خواهد داشت و این افزایش قیمت تاثیر مثبتی بر سهام خودرویی می گذارد.

 

*امیدوار شدن سهامداران شرکت های خودرویی، از نظر شما مفید و موثر خواهد بود؟

 

-سهامداران حتماً باید امیدوار باشند. با وجود این که شرکت های خودروساز زیانده هستند ولی باز قیمت این نوع سهام، اُفت چندانی ندارد و وضع آنها نسبتاً خوب است. دلیل آن نیز، این است که شرکت های خودرو سازی، شرکت های بزرگی هستند و حداقل سرمایه ثابت زیادی دارند.

این سرمایه ثابت شرکت های خودرو سازی، نمی گذارد قیمت سهام اُفت کند و پایین بیاید. بالاخره هر کدام از این شرکت ها صاحب ده ها و صدها هکتار زمین، مستغلات، اعیان و عرصه، ماشین آلات، دانش و تخصص هستند.

 

*در وضعیت کنونی، مذاکرات هسته ای در حال انجام است. در همین وضعیت فعلی چه اقداماتی می توان در کوتاه مدت انجام داد که صنعت خودرو به سمت بهبود حرکت کند؟

 

-پیشنهاد من این است که حداقل 50 درصد موضوع هسته ای را پیش ببرند و به گونه ای عمل شود که این مذاکرات، با روان مردم بازی نکند. از طرف دیگر، باید سیاستگذاری لازم به عمل آید. 

وزیر فعلی صنعت و معدن، باید با مدیران پیشین و فعلی، صاحب نظران در حوزه صنعت خودرو و صنایع، قطعه سازان و نخبگان گفت و گو کند و از آنها راه حل بخواهد. یک وزیر، به تنهایی نمی تواند مشکلات وزارتخانه ای با این عظمت و شامل بخش معدن و بخش صنعت را حل کند.

بنابراین، حل مشکلات مختلف، کار وزیر صنعت و معدن و هیچ وزیری نیست. لازمه موفقیت در این راه این است که سیاستگذاری ها به سمت خصوصی شدن واقعی پیش برود و وزیر صنعت و معدن، از بخش خصوصی واقعی و آدم هایی که اهلیت این کار را دارند کمک بخواهد.

وزیر نمی تواند بگوید من دستور دادم و مشکلات حل می شود. حتی دستور رئیس جمهور، به مدت دو روز در این بازار دوام نمی آورد. بنابراین، وزیر صنعت و معدن باید از فعالان صنعت، کارشناسان و نخبگان برای حل مشکلات صنعت خودروی کشور استفاده کند.

کد خبر 135946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha