سیاست های ضد و نقیض وزارت صمت در شیوه فروش خودروسازان / اجرای راه حل مشخص بازار خودرو، مرد میدان می خواهد

یک مقام مسئول در صنعت قطعه سازی کشور با انتقاد از سیاست های ضد و نقیض وزارت صمت در الزام به شیوه عرضه و فروش خودروسازان، به آغاز طرح عرضه برخی خودروها در بورس کالا پرداخت و تاکید کرد: اگر چه راه حل بازار و صنعت خودرو مشخص است اما اجرای آن مرد میدان می خواهد در حالی که تلاش می شود با فرار از راه حل اصلی به سمت برخی مسائل حاشیه ای، ذهن مردم را مشغول کنند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اگر چه سیاستگذار خودرویی به دنبال این است تا عرضه تمام محصولات شرکت‌های خودروساز دولتی و خصوصی از مسیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو انجام شود تا ضمن نظارت بر فروش شرکت‌های خودروساز، به نوعی مدیریت طرف تقاضا را نیز در دست گیرد اما در این میان خودروسازان خصوصی برای اینکه خود را از زیر سایه دستورات وزارت صمت خارج کنند راه عرضه خودرو در بورس کالا را در پیش گرفتند اما آیا این سازوکار می تواند روند آتی تولید و عرضه خودرو در کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

علاوه بر موضوع عرضه خودرو در بورس کالا یکی دیگر از موضوعات مورد توجه در چند ماه اخیر، واردات خودرو بوده است که با وجود موافقت دولت همچنان در خصوص سازوکار آن ابهامات زیادی مطرح است.

اما مسیر عرضه خودرو در بورس ‌کالا در شرایطی که خودروسازان با چالش‌های متعدد در بخش تامین نقدینگی مواجه‌اند و از طرف دیگر سیاست‌گذار خودرویی نیز برنامه‌ای برای خروج از پروسه قیمت‌گذاری دستوری ندارد، اگر چه راه‌حل مناسبی برای برون‌رفت از شرایط فعلی محسوب می‌شود اما با این حال به نظر می‌رسد وزارت صمت با راه اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو با ورود خودرو به بورس موافق نیست.

حال در شرایطی که وزارت صمت خودروسازی کشور را مقید به فروش محصولات تولیدی‌شان از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو نموده و اولین برنامه فروش از این سامانه در قالب طرح های متنوع فروش را برای خودروساز خصوصی و نیمه‌دولتی کشور را برگزار کرده است اما با این وجود خودروسازان خصوصی به رغم تکلیف وزارت صمت چندان علاقه ای به عرضه محصولات خود از طریق سامانه یاد شده ندارند. به همین منظور برای اینکه خود را از زیر سایه دستورات و سیاست قیمتی وزارت صمت خارج کنند راه عرضه خودرو در بورس کالا را در پیش گرفتند.

حال چرا با وجود مخالفت وزارت صمت شرکت‌های خودروساز به دنبال این هستند تا محصولات خود را از مسیر بورس کالا عرضه کنند؟ به‌نظر می رسد دلیل این مساله را باید در اصرار وزارت صمت برای حضور در پروسه قیمت‌گذاری محصولات شرکت‌های خودروساز جست‌وجو کرد.

از بوق و کرنای دولت برای خصوصی سازی تا پروسه فروش دستوری خودروسازان خصوصی

در همین ارتباط مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان ایران در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن انتقاد از سیاست های ضد و نقیض وزارت صمت و الزام همه خودروسازان به فروش از طریق سامانه یکپارجه فروش تاکید کرد: در حالی دولت در بوق و کرنا می کند که می خواهند از خودروسازی خارج شوند که با الزام به فروش از طریق سامانه یکپارچه، خودروسازان بخش خصوصی را زیر مجموعه خود قرار می دهد و برای روش فروش و عرضه آنها هم تصمیم گیری می کند.

 

مازیار بیگلو



وی افزود: نکته مهم و قابل تامل در این جریان تاکید دولت بر عدم حضور در صنعت خودروسازی و تلاش برای خصوصی سازی و واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی است که به رغم اینکه بر موضوع خصوصی سازی صنعت خودرو اصرار دارد اما همزمان خودروسازان بخش خصوصی را ناگزیر به عرضه خودرو در سامانه دولتی یکپارچه فروش خودرو می کند و معلوم نیست که این چه سیاست ضد و نقیضی است که وزارت صمت اتخاذ کرده است.

وی با اشاره به اقدام ابهام برانگیز دولت در ادامه روش قرعه کشی در فروش خودرو تصریح کرد: تا هنگامی که با الزام به فروش در سامانه یکپارچه همچنان طرح قرعه کشی خودرو حذف نشده است چه فرقی می کند که چگونه خودرو عرضه شود چرا که کماکان در صف ایستادن و خرید به شیوه لاتاری برای متقاضیان اجتناب ناپذیر است.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران با اشاره به اینکه عرضه خودرو در بورس کالا نیز اقدام جدیدی نیست افزود: معلوم نیست چرا دولت با مخالفت با این شیوه نیز می خواهد این روش عرضه را نیز به نام خودش تمام کند. طرحی که در کمیسیون صنایع مجلس مطرح شد و جلسات کارشناسی زیادی در این ارتباط برگزار شد اما به دلیل نبود زیرساخت ها و تعدد مشتریان و برخی ضعف ها و مشکلات نرم افزاری نیازمند اقدامات و بررسی های بیشتری است.

بیگلو در ادامه راه حل مشکلات صنعت و بازار خودرو را مشخص دانست و خاطر نشان کرد: با وجود اینکه امروز همه می دانند که راهکار رفع مشکلات صنعت و بازار خودرو چیست اما به نظر می رسد مرد میدان برای حرکت در مسیر درست و اجرای راهکار مشخص در این صنعت وجود ندارد و بیشتر سعی می کنند با فرار کردن از راه حل اصلی به سمت برخی مسائل حاشیه ای، فقط ذهن مردم را مشغول کنند.

قطعه سازان و خودروسازان موافقان جدی طرح واردات خودرو/ آیا واردات باعث تعدیل قیمت در بازار خودرو می شود؟

وی همچنین به مسیر دیگر برای تعادل بخشی در بازار خودرو و موافقت با واردات خودرو و تاثیر آن بر بازار خودرو پرداخت و گفت: با واردات خودرو شرایط صنعت و بازار خودرو کشور تغییری نخواهد کرد و این روند تاثیری بر قیمت ها نخواهد گذاشت زیرا ارزان ترین خودرویی که ممکن است وارد شود هم قیمت گران ترین خودرویی است که در داخل تولید می شود بنابراین این دو موضوع دخل و تصرفی در یکدیگر و به خصوص قیمت خودرو در بازار داخل نخواهد داشت به همین جهت است که همواره خودروسازان و قطعه سازان موافق واردات خودرو بودند و هیچ گاه مخالفتی با این جریان نداشتند.

وی تصریح کرد: البته واردات خودرو را باعث تعدیل بازار و کاهش فشار و جو روانی در بازار خودرو می دانم و معتقدم به هر میزان فضا رقابتی تر شود شرایط انتخاب برای مشتریان بهتر خواهد شد.

منافع تولیدکننده و جامعه و واردکننده در واردات خودرو است

دبیر انجمن قطعه سازان ایران افزود: بدون شک واردات خودرو هم به نفع تولیدکننده و جامعه است و هم به نفع فعالان بخش خصوصی و واردکنندگان خواهد بود با این حال تاکنون اتفاقی در این حوزه نیفتاده است و با گذشت هفته ها کماکان آیین نامه واردات خودرو تایید و ابلاغ نشده است.

بیگلو در پایان با ابراز تاسف از اظهارات و وعده های غیر عملی مسئولان اظهار داشت: به نظر می رسد که هدف از این وعده ها این است که همه را ناراضی نگه دارند و در این زمینه هم موفق بودند.


 

کد خبر 138125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha