کد خبر 144154
۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵

احتمالا برای شما هم پیش آمده که در اول صبح بخواهید خیلی سریع به سراغ کارهای خودتان بروید، ولی ماشین تان با شما همیاری و همراهی نکند! سه کار کردن ماشین، اصطلاحی است که به پایین ماندن دور موتور حتی با وجود فشار دادن پدال گاز گفته می شود.

به گزارش پرشین خودرو، در برخی از موارد سه کار کردن ماشین در صبح، می تواند به دلیل یک مشکل جزئی مانند کثیف شدن سوزن انژکتورها رخ بدهد. اما در بعضی از مواقع نیز مشکل جدی تر بوده و نیاز به بررسی دقیق دارد. در این مقاله قصد داریم علت سه کار کردن ماشین در صبح را توضیح دهیم تا اگر شما هم با این مشکل مواجه شده اید، بتوانید با آگاهی بیشتر به دنبال راهی برای رفع آن باشید.

Shape1

علت سه کار کردن ماشین در صبح چیست؟

سه کار کردن ماشین در صبح یعنی چه؟

گاهی اوقات ممکن است افراد به محض روشن کردن ماشین در صبح ها نتوانند به خوبی با آن رانندگی کنند. در اصطلاح تعمیرکاران، این مشکل سه کار کردن ماشین نام دارد. عوامل زیادی می توانند باعث بروز این مشکل شوند، اما قرار نیست هر نقصی را به سه کار کردن خودرو نسبت دهید.

معمولا سه کار کردن ماشین با علائم خاصی همراه است. اول اینکه شما مجبور هستید چندین بار استارت بزنید تا خودرو روشن شود. دومین مورد اینکه احساس می کنید توان موتور به خصوص در سرعت بالا یا سربالایی ها کاهش پیدا کرده است. در حالت سه کار کردن ماشین در صبح، احساس لرزش موتور و بدنه در حالت درجا کاملا قابل درک است. کافیست که کاپوت را بالا بزنید تا متوجه شوید موتور ماشین در حالت درجا می لرزد.

Shape2

سه کار کردن ماشین در صبح یعنی چه؟

علت سه کار کردن ماشین در صبح

حال که متوجه شدید منظور از سه کار کردن ماشین در صبح چیست، باید بدانید که دلیل بروز چنین مشکلی می تواند چه باشد؟ علت سه کار کردن ماشین در صبح بسیار متفاوت است. گاهی اوقات دلایل ساده و غیر نگران کننده باعث بروز چنین مشکلی می شوند، در برخی از مواقع نیز مشکل جدی تر بوده و نیاز به بررسی فوری دارد. در هر صورت پیشنهاد ما این است که به محض مشاهده علائم سه کار کردن خودرو، آن را نزد تعمیرکار ببرید تا مشکل ماشین را بررسی کنند. توجه به علل زیر نیز به شما برای کسب آگاهی بیشتر در مورد سه کار کردن خودرو در صبح کمک می کند. بنابراین همانطور که به قطعات مصرفی خودرو مانند لنت ۲۰۶ تیپ ۵ اصلی اهمیت می دهید، باید به عملکرد قطعات زیر نیز اهمیت بدهید.

  • مشکل در سوزن انژکتورها

یکی از دلایلی که باعث می شود خودرو در صبح سه کار کند، مشکل در سوزن انژکتورها است. انژکتور وظیفه دارد که سوخت را در زاویه مناسب و به مقدار مورد نیاز به سیلندر بدهد. در موتور خودرو چندین انژکتور وجود دارند که هر کدام باید سوخت مناسب را تامین کنند. تنها کثیف و خراب شدن یکی از سوزن های انژکتورها باعث تاثیر روی عملکرد موتور شده و می تواند قدرت و شتاب خودرو را تحت تاثیر قرار دهد. اگر مشکل کثیفی سوزن باشد، می توانید آن را تمیز کنید. ولی اگر کثیفی سوزن ماندگار شود، نیاز به تعویض سوزن انژکتور به دلیل فرسوده شدن آن خواهید داشت.

  • خرابی کوئل و وایر شمع

یکی دیگر از علت های سه کار کردن ماشین در صبح، خرابی کوئل و وایر شمع است. کوئل دارای دو سیم پیچ بوده که دور یک هسته آهنی پیچیده شده اند و درون یک محفظه پر از روغن هستند. در صورتی که در قسمت اگزوز صدایی شبیه به انفجار به گوش شما می رسد، احتمال اینکه کوئل دچار مشکل شده باشد وجود دارد. در صورتی که کوئل خراب شود، نمی تواند ولتاژ کافی را تولید و به شمع های خودرو ارسال نماید. به همین خاطر احتراق خودرو ناقص می شود و بخشی از سوخت ماشین بلا استفاده خواهد ماند. در این صورت ماشین به درستی کار نمی کند.

Shape3

علت سه کار کردن ماشین در صبح

  • خرابی در رینگ پیستون ها

پیستون یک قطعه استوانه ای است که دارای حرکت رفت و برگشتی می باشد. حرکت پیستون باعث تامین قدرت در ماشین می شود. برای آب بندی بین پیستون و جداره سیلندر می توان از رینگ استفاده کرد. رینگ ها در داخل شیارهای پیستون قرار می گیرند و می توانند فضای بالای پیستون را نسبت به فضای زیرین آب بندی کنند. دلایل زیادی می توانند باعث کاهش حجم روغن کاری، فرسودگی یا ترک در پیستون ها شوند. اگر روغن سوزی در خودرو اتفاق می افتد و شاهد دود آبی در اگزوز هستید، احتمال اینکه علت سه کار کردن ماشین در صبح این مورد باشد وجود دارد.

  • خرابی شمع موتور ماشین

شمع ها نیز مانند کوئل ها قطعاتی هستند که برای احتراق داخلی مورد استفاده قرار می گیرند. این شمع ها می توانند جریان الکتریکی را از باتری به سمت کوئل ببرند و جرقه هایی را برای ایجاد احتراق بزنند. در صورتی که شمع نتواند عملکرد خوبی داشته باشد، سر و صدای بسیار زیادی به گوش می رسد و ممکن است لرزش خودرو در هنگام درجا کار کردن ماشین افزایش پیدا کند. چرا که میزان توزان سوخت هوا در سیلندر دچار مشکل می شود و این عدم تناسب سر و صدای زیادی را در هنگام کار کردن ماشین ایجاد می کند. جالب است بدانید که زمان تعویض شمع باید زودتر از زمان تعویض لنت عقب تیبا ۲ باشد و می بایست هر ۵۰ هزار کیلومتر آن را تعویض کنید.

  • خرابی منیفولد هوا

گاهی اوقات علت سه کار کردن ماشین مربوط به منیفولد هوا است. همانطور که می دانید برای ایجاد احتراق نیاز به هوا و سوخت به صورت همزمان است. دریچه منیفولد دریچه ای است که امکان ورود مقدار مشخصی هوا را برای ترکیب شدن با سوخت فراهم می کند. اگر این دریچه کیفیت خود را از دست بدهد، ممکن است هوای اضافی به سیستم سوخت رسانی وارد شود. این موضوع باعث افت عملکرد موتور خواهد شد.

  • خرابی سوپاپ های ماشین

سوپاپ قطعه ای است که در خودرو و روی سرسیلندر قرار می گیرد. این سوپاپ ها هستند که امکان ورود هوا را به داخل محفظه احتراق را فراهم می کنند. زمان بندی باز و بسته شدن دریچه های بلوک سیلندر بر اساس سوپاپ ها تنظیم می شود. پس نقش سوپاپ روی عملکرد ماشین بسیار مهم است. گاهی اوقات خرابی سوپاپ ها علت سه کار کردن ماشین در صبح است. در چنین شرایطی عملکرد احتراق خودرو تحت تاثیر قرار می گیرد و نمی توانید شاهد عملکرد صحیح ماشین باشید.


 

سخن پایانی

در این مقاله در مورد علت سه کار کردن ماشین در صبح صحبت کردیم. اگر این مشکل برای خودروی شما به وجود آمده است، باید به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کنید تا عیب یابی ماشین شما انجام شود. اگر قطعات مختلفی مانند شمع خودروی شما خراب شده بودند، می توانید به سایت یدک پارت به آدرس yadakpart.com، بهترین این قطعات را با ضمانت اصالت خریداری کنید. سایت یدک پارت امکان خرید لنت ترمز، شمع ماشین، وایر شمع و سایر قطعات را برای هر خودروی ایرانی و خارجی فراهم کرده است.

Shape4

سوالات متداول

آیا سه کار کردن ماشین در طول روز هم می تواند مشکل زا باشد؟

بله سه کار کردن خودرو در صبح یا طول روز نیاز به بررسی دقیق و عیب یابی دارد.

در صورتی که دود آبی از اگزوز ماشین خارج شد، چه کار کنیم؟

در چنین شرایطی احتمال روغن سوزی ماشین وجود دارد. بهتر است که خیلی سریع به یک تعمیرکار مراجعه کنید.

سه کار کردن ماشین باعث افزایش مصرف سوخت می شود؟

بله در اکثر مواقع سه کار کردن ماشین باعث افزایش مصرف سوخت و بنزین شما خواهد شد.

کد خبر 144154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha