ویراژِ میراژ در ایران

پرشین خودرو: آرین موتور پویا نماینده میتسوبیشی در ایران قصد دارد کوچک ترین محصول این شرکت را در آینده‌ای نزدیک راهی بازار ایران کند.

به گزارش «پرشین خودرو»، محصولی اقتصادی که احتمالا با پشتوانه برند میتسوبیشی و ملیت ژاپنی‌اش تحولی جدی در بازار ایجاد خواهد کرد. آرین موتور قصد دارد با این محصول اقتصادی خیابان‌های ایران را تسخیر کند. به همین منظور در این شماره 9 نکته باید در مورد این محصول بدانید را تقدیمتان خواهیم کرد.

1- استقلال میراژ
نام میراژ (Mirage) در سال 1978 متولد شد و میتسوبیشی تا سال 2003 از این نام برای بازارهای مختلف محصولاتی نظیر لنسر و کلت استفاده می‌کرد. میراژ در آن سال‌‌ها در کلاس‌های سدان، لیفت‌بک، هاچ‌بک و کوپه به تولید می‌رسید و پنج نسل از آن به تولی رسید. در واقع این بازار ژاپن بود که از نام میراژ استفاده می‌کرد، هر چند که نسل اول این خودرو با همین نام به بازار ایالات متحده صادر شد. از سال 2003 استفاده از نام میراژ متوقف شد و کلت به عنوان جانشینی موفق جای این محصول را پر کردو با این حال از سال 2012 میتسوبیشی تصمیم گرفت به این نام که کم‌کم داشت به دست فراموشی سپرده می‌شد شخصیتی مستقل ببخشد. این اولین بار است که میراژ به عنوان خودرویی متفاوت از لنسر و عنوان جانشینی برای کلت معرفی می‌شود تا به عنوان یک هاچ‌بک پنج در اقتصادی بازار ارزان قیمت‌ها را برای میتسوبیشی پوشش دهد.

2- برادر 4 در میراژ
سال 2013 میتسوبیشی از کانسپتی با نام G4 در نمایشگاه خودرو بانکوک رونمایی کرد. مدل Attrage که نسخه سدان میراژ محسوب می‌شود و جالب آنکه به خاطر بار معنایی منفی این اسم در فیلیپین، نام میراژ G4 برای آن در نظر گرفته شده است. احتمال قوی آنکه عرضه این محصول در ایران نیز با همین نام در کنار نسخه 5در صورت پذیرد. فاصله بین دو محور این نسخه 10 س.م و طول آن نزدیک به 50 س.م از نسخه هاچ‌بک بلندتر است تا فضا برای بار و سرنشینان بیشتر باشد.

3- با چه موتوری به ایران می‌آید؟
میتسوبیشی دو موتور 3 سیلندر برای این خودرو در نظر گرفته است. موتور 1 لیتری این خودر توان تولید 68 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه را داراست و بیشینه گشتاور آن به 86 نیوتن متر در دور موتور 5000 می‌رسد. اما گزینه‌ای که برای ایران در نظر گرفته شده، نسخه 1.2 لیتری این خودرو با کد 3A92است که به سیستم MIVEC (کنترل الکترونیکی زمانبندی سوپاپ‌ها) مجهز شده است.حرف A در کد موتور این خودرو نشان از سر سیلندرهای آلومینیومی آن دارد. این موتور با حجم دقیق 1193 سی‌سی توان تولید بیشینه نیروی 76 اسب بخاری را داراست و نهایت گشتاور آن به 100ن.م در 5000 دور در دقیقه می رسد.

4- چقدر می‌سوزاند؟
دو نوع گیر بکس 5 سرعته دستی و CVT برای این خودرو در نظر گرفته شده وظیفه انتقال قدرت موتور به چرخ‌های جلویی را بر عهده دارند که گزینه دومبرای بازار ایران در نظر گرفته شده است. گونه هاچ بک این خودرو با جعبه دنده دستی به طور متوسط حدود6.3 لیتر در هر صد کیلومتر بنزین می‌سوزاند که این میزان در گونه CVT به 5.8 لیتر کاهش می‌یابد.البته در کمال ناباوری میتسوبیشی مصرف سوخت نسخه سدان را 21 کیلومتر به ازای هر لیتر برابر با 4.7 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام کرده است که یک وبسایت فیلیپینی نیز بعد از آزمایش، به رقمی نزدیک به این رسیده است.

5- چقدر ایمن است؟
میراژ با رینگ‌های 14 اینچی در جلو از ترمزهای دیسکی خنک شونده بهره می‌برد، اما چرخ‌های عقب به سیستم ترمز کاسه‌ای مجهز شده است. میتسوبیشی برای این خودرو سیستم‌های کمکی ABS وEBDرا به صورت استاندارد در نظر گرفته و در برخی بازارها آن را به سیستم‌های BA وASC (کنترل پایداری فعال) نیز مجهز کردهاست. سیستم شروع حرکت در سربالایی‌ها نیز به صورتی انتخابی برای میراژ قابل سفارش است. 2کیسه هوا به صورت استاندارد روی تمام میراژهای تولیدی نصب می‌شود البته در بازارهایی که از قوانین سختگیرانه‌تری برای ایمنی محصول برخوردار است این میزان به عدد 7 می‌رسد که کیسه‌ هوای زانویی راننده را نیز در بر می‌گیرد.کمربندهای پیش کشنده سه نقطه‌ای و سیستم کنترل باد تایر، ایموبلایزر و... نیز از دیگرگزینه‌های تشکیل‌دهنده ایمنی فعال و غیر فعال میراژ است. میراژ به کمک این امکانات توانسته 4 ستاره ایمنی را از موسسه تست تصادف یورو ان کپ دریافت کند. در این آزمایش که سال 2013 انجام شده، میراژ توانسته در بخش‌های ایمنی بزرگسال، خردسال و عابر به ترتیب امتیازهای 90، 72 و 73 درصد را دریافت کند.

6- چه امکاناتی برای آن در نظر گرفته شده؟
میراژ در چهار سطح تجهیزاتی به بازارهای جهانی ارائه می شود. بالاترین سطح امکاناتی تیپ ES این خودرو از تجهیزاتی نظیر رادیو CD/AM/FM با قابلیت پخش Mp3 و مجهز به 4 اسپیکر با امکان اتصال به هندزفری بلوتوث و کنترل از روی فرمان و ورودی USB، استارت دکمه‌ای، کروز کنترل، تنظیم 6 جهته صندلی راننده، صندلی تاشو عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با قابلیت فیلتر کردن میکرونی هوا، روکش چرمی فرمان، چراغ‌های هالوژنی، مه شکن جلو و آینه‌های کناری برقی بهره می‌برد. البته ممکن است شرکت وارد کننده برای کنترل قیمت این محصول برخی از آنها را از فهرست خارج کند.

7- رسانه‌های خارجی چه می‌گویند؟
نسل ششم میتسوبیشی میراژ به شدت مورد توجه رسانه‌ها دنیا قرار گرفته و واکنش‌های متفاوتی را از سوی آن‌ها در پی داشته است. برای مثال موسسه Car Awards فیلیپین جایزه خودرو سال‌های 2012 و 2013 را به این خودرو اختصاص داده است. نشریه تاپ‌گِر این کشور نیز نمره 18 از 20 به این خودرو داده و آن را خودرویی مناسب برای مصرف شهری خانواده‌های کوچک و افراد مجرد دانسته است. نشریه "فوربز" نیز میراژ را یکی از 12 خودرو سبز سال 2014 نامیده که یکی از در خودرو غیر هیبریدی این لیست به شمار می‌رود. از سوی دیگر نشریات اروپایی، آمریکایی و استرالیایی واکنش های چندان مثبتی نسبت به این خودرو از خود نشان نداده‌اند. تاپ‌گِر انگلستان فرمان‌پذیری این خودرو را به شدت مورد انتقاد قرار داده است، همین‌طور نشریه What Car? به صداهای اضافی کابین میراژ خرده گرفته و Auto Express نیز علاوه بر انتقاد از هندلینگ ضعیف میراژ، کیفیت مواد مورد استفاده در کابین را نیز ضعیف تلقی کرده است. خبرنگار گاردین نیز در فاکتور جذابیت نمره 3 از 10 به این خودرو داده و فرمان پذیری آن را کند دانسته است. وبسایت "ادموندز" آمریکا نیز نام این خودرو را در رتبه سوم لیست صدتایی بدترین خودروها قرار داده است. با این حال به نظر می‌رسد نباید انتظار عجیب و غریبی از میراژ داشته باشیم.

8- کجای بازار قرار می‌گیرد؟
رقیب مستقیم میتسوبیشی میراژ هاچ بک از نظر ابعادی و مشخصات فنی کیا پیکانتو محسوب می‌شود. البته این خودرو 900 کیلویی می‌تواند به رقیبی آزاردهنده برای خودروهایی چون تویوتا یاریس و هیوندای I20 نیز بدل شود. بر اساس گفته‌های یک منبع آگاه در آرین موتور پویا این شرکت سعی دارد میراژ را با قیمتی کمتر از 70 میلیون تومان روانه بازار کند. با این حال میراژ از نظر قیمت رقبای چینی زیادی را پیش رو خواهد داشت که از نظر ابعادی چند سر و گردن بالاتر ایستاده‌اند. اما اگر به دنبال یک سواری ژاپنی باشید، میراژ به ارزان ترین گزینه برای شما بدل خواهد شد.
 

منبع: ماهنامه نسل برتر

کد خبر 44442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha