تفاوت کیفی و یا بازی دلالان بازار

پرشین خودرو: تندر 90 تولیدی در ایران خودرو و سایپا با قیمت های متفاوت در بازار عرضه می شود در حالی که این دو محصول هیچ تفاوت شاخصی نسبت به یکدیگر ندارد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، شاید ایران را بتوان به عنوان تنها کشور دارای ساختار تولید خودرو در جهان دانست که دو خودروساز آن برای تولید یک نوع خودرو با یک شرکت قرارداد بسته اند.

جالب تر اینکه قیمت فروش این دو محصول که بر اساس قرارداد فی ما بین این 3 شریک تجاری یعنی ایران خودرو، سایپا و رنو، هیچ تفاوتی در آپشن و یا قدرت و نوع ساخت آن وجود ندارد، با هم متفاوت است.

شاید شما هم شنیده باشید که در بازار، تندر 90 سایپا گران تر از تندر 90 ایران خودرو معامله می شود. دلیلش را که می پرسید نیز بهانه های مختلفی می آورند مثل اینکه کیفیت تندر 90 سایپا بسیار بهتر از مدل ایران خودرویی آن است.

قطعات و هر آنچه که این خودرو برای تولید نیاز دارد با نظارت کامل شرکت رنو تامین می شود و این دو خودروساز برای تامین نیاز های خود باید از قطعه سازان معتبر معرفی شده توسط شرکت مادر خرید انجام دهند. بنابراین تفاوتی در کیفیت قطعات این دو تندر وجود ندارد.

در ذیل برخی از خصوصیات این دو خودروی هم مدل را با هم مقایسه می کنیم.

 



اگر تمام مشخصات این دو خودرو را در کنار هم بگذارید، تفاوت فاحشی احساس نخواهید کرد زیرا شرکت مادر چنین اجازه ای نمی دهد.

البته ایران خودرو مدل اتوماتیک و پلاس تندر 90 و شرکت سایپا نیز پارس تندر را در سبد خود معرفی کرده است که هیچ ربطی به تندر 90 معمولی با مشخصات بالا ندارد اما دلیل تفاوت قیمت این دو خودرو مشخص نیست.

 



برخی افراد مطلع از تفاوت خط تولید ایران خودرو و سایپا در تولید تندر 90 سخن می گویند یعنی خط تولیدی که در پارس خودرو وجود دارد مدرن تر از مدل ایران خودرویی است و به صورت کاملا رباتیک فعالیت می کند اما خط تولید ایران خودرو همچنان با همان روش سنتی و دستی خودرو می سازد.

حال اینکه در شرایط فعلی نیز سایپا از همان خط تولید با تمام امکاناتش بهره می برد یا به روش دستی روی آورده را کسی نمی داند اما چیزی که معلوم هست اینکه تفاوت قیمت دو محصول یک شکل، با تجهیزات مشابه و قطعات یک جور منطقی نیست.

کارشناسان بازار خودرو معتقد هستند که این تفاوت قیمت به دلیل جو روانی درست شده توسط دلالان و شرکت های خودروسازی رخ داده است و مردم نیز در این فضا هزینه متفاوتی برای خرید دو خودروی یک شکل پرداخت می کنند.

کد خبر 100908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha