آیا ایران در آستانه حذف از چرخه حمل و نقل منطقه‌ای است؟

پرشین خودرو: رئیس کمیته حمل و نقل مجلس گفت: ایران باید نقش و جایگاه خود در حوزه ترانزیت منطقه ای و بین المللی را تثبیت کند، در غیر این صورت رقبا تمام بازار را تحت سلطه خود قرار می دهند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از خانه ملت، شادمهر کاظم زاده  با اشاره به ورود کمیسیون عمران مجلس به مسئله فعالیت شرکت های چند ملیتی در حوزه حمل و نقل، گفت: مسئله حمل و نقل ترانزیتی یکی از موضوعات بااهمیت و مورد توجه بوده و امروز نیز در تمام کشورها از جایگاه بسیار ویژه ای برخوردار است و این مسئله قبل از دور جدید تحریم های آمریکا نیز مطرح بود که باید از ظرفیت های موجود در این حوزه استفاده شود، از این رو کمیته حمل و نقل این کمیسیون، سه شنبه هفته جاری نشستی را با هدف بررسی وضعیت حوزه ترانزیتی کشور، با مسئولان وزارت راه و شهرسازی و دیگر متولیان برگزار خواهد کرد.

کشورهای همسایه در حال جایگزین کردن مسیرهای بین المللی در حوزه ترانزیت هستند

نماینده مردم دهلران، آبدانان و دره شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در شرایط کنونی کشورهای همسایه و منطقه، در حال جایگزین کردن مسیرهای بین المللی در حوزه ترانزیت هستند، ادامه داد: قطعا باید از موقعیت ژئوپلوتیکی ایران برای توسعه حوزه ترانزیت بهره گرفت، اما متأسفانه تاکنون این امر محقق نشده است.

وی تصریح کرد: ایران در شرایط کنونی ظرفیت های بسیاری در حوزه ترانزیت هوایی، جاده ای و دریایی دارد و در برنامه ششم توسعه کل کشور نیز بر این مهم تأکید شده است، در شرایط کنونی جمهوری اسلامی در حال برنامه ریزی و سرمایه گذاری برای بهره گیری از کریدور ترانزیتی شرق به غرب و شمال به جنوب است.

 

ترانزیت

 


جمهوری اسلامی در صورت تعلل از چرخه اقتصادی منطقه در حوزه ترانزیت حذف خواهد شد

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: به طور حتم ایران باید نقش و جایگاه خود در حوزه ترانزیت منطقه ای و بین المللی را تثبیت کند، در غیر این صورت رقبا تمام بازار را تحت سلطه خود قرار می دهند و جمهوری اسلامی از چرخه اقتصادی منطقه حذف خواهد شد.

کاظم زاده افزود: در شرایط کنونی کالاها از بنادر چین به کشوری مانند قزاقستان و ترکمنستان منتقل شده و سپس از طریق باکو، به کشورهایی مانند گرجستان صادر می شود، اما ایران با استفاده از ظرفیت ترانزیتی خود و بنادری مانند چابهار به راحتی و با هزینه کمتر می تواند کالاها را منتقل کند.

مسئولان هوشیار باشند؛ باید در عرصه حمل و نقل جاده‌ای رقابت کرد

رئیس کمیته حمل و نقل مجلس ادامه داد: امروز باقی ماندن در عرصه رقابت حمل و نقل جاده ای در عرصه منطقه ای و بین المللی، هوشیاری مسئولان را می طلبد، در غیر این صورت جمهوری اسلامی از دایره رقابت در این عرصه حذف خواهد شد./

کد خبر 102230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha