کد خبر 110761
۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶
اولین همایش قوای محرکه نوین برگزار می شود

پرشین خودرو: اولین همایش بین المللی قوای محرکه نوین با هدف توسعه طراحی و تولید و فرهنگ سازی استفاده از این خودروها در دانشگاه علم و صنعت برگزار می شود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، کاهش منابع سوخت فسیلی و آلایندگی ‌های بسیار محیط‌ زیست در اثر مصرف بالای سوخت در وسایل نقلیه مانند خودروها و موتورسیکلت ‌ها باعث شده بسیاری کشورها از حامل های دیگر انرژی با آلایندگی کمتر استفاده کنند.
در این میان خودروهای تمام برقی یا خودروهای هیبرید (دوگانه سوز، بنزین و برق) یکی از مناسب ‌ترین روش‌ها برای مقابله با آلودگی هوا، کاهش میزان انتشار آلاینده ‌ها، گازهای گلخانه ‌ای و حفظ بهتر محیط زیست به نظر می رسند؛ اما استفاده از این خودروها غیر از توسعه زیرساخت های کارخانجات خودروسازی داخلی برای دستیافتن به فناوری مورد نیاز و تولید به صرفه آنها برای تجاری سازی نیاز به فرهنگ سازی میان مردم نیز دارد.

اولین همایش بین المللی قوای محرکه نوین (آشنایی با اصول طراحی سیستم محرکه خودروهای تمام الکتریکی، هیبرید الکتریکی و پیل سوختی) سه شنبه و چهارشنبه پیش رو (7 و 8 اسفند) در دانشکده و پژوهشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار خواهد شد.
طراحی، مدل سازی و کنترل خودروهای برقی، سیاست­ های توسعه خودروهای برقی، مواد و ساخت پیشرفته در تولید خودروهای برقی، تأمین قطعات و تعمیر و نگهداری خودروهای برقی، زیرساخت‌ های توسعه خودروهای برقی ایمنی خودروهای برقی، مدیریت انرژی و حرارت در خودروهای برقی، دینامیک و ارتعاشات خودروهای برقی، سیستم ­های ذخیره ساز انرژی در خودروهای برقی، محرکه های الکتریکی در خودروهای برقی، الکترونیک و تشعشعات خودروهای برقی (سنسورها، ممز، سازگاری الکترومغناطیسی و …)، هیدروژن و پیل سوختی در خودروهای برقی پیل سوختی، سلول ‌های خورشیدی در خودروهای برقی خورشیدی، موتورهای نوین احتراقی در خودروهای هیبرید برقی، سوخت‌ های جایگزین و خودروهای هوشمند از جمله محورهای این همایش هستند.
دبیر علمی این همایش روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا در مورد آن توضیح داد: قوای محرکه خودرو بخشی از خودروست که وظیفه نیروی محرکه را برعهده دارد و در خودروهای عادی شامل موتور و گیربکس و در خودروهای جدید شامل خودروهای هیبرید و برقی شامل مجموعه باتری الکتریکی می شود.
دکتر غلامرضا مولایی منش با اشاره به اهمیت کاهش آلایندگی هوا گفت: خودروهای خورشیدی، خودروهای پیل سوختی و خودروهای تمام برقی انواعی از خودروها هستند که با هدف کاستن از آلودگی هوا در دو دهه اخیر توسط شرکت های خودروسازی مختلف تولید شده اند و دنیا به این سمت می رود که تا سال 2030 موتورهای باتری الکتریکی بیشتر در دسترس باشند، چنانکه امروزه در کشوری مانند نروژ بیش از 50 درصد از خودروها هیبرید هستند.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به نیاز به برق بیشتر و اینکه تولید برق در نیروگاه های حرارتی نیز آلودگی دارد گفت: برق و سوخت هر دو حامل انرژی هستند و برای حمل و نقل از آنها استفاده می شود، اما برق دست کم در سطح شهرها آلایندگی ندارد. حرارت و آلودگی که از نیروگاه های حرارتی تولید می شود موجب آلودگی است اما این آلودگی در خارج از شهرهای بزرگ است و اگر بتوانیم نیروگاه ها را نیز تجدیدپذیر کنیم از میزان این آلودگی نیز کاسته خواهد شد.

***صنعت خودروسازی باید وارد عرصه تولید خودروهای با سوخت جایگزین شود
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر توجه کارخانجات خودروسازی به این مقوله گفت: اگر صنعت خودروسازی ما بخواهد از مسائل فعلی رها شود و همگام با دنیا جلو برود باید وارد این بخش از صنعت بشود، البته بخش های تحقیق و توسعه کارخانجات مهم خودروسازی در این زمینه بسیار فعالیت کرده اند ولی با دستاوردهای کارخانجات خودروسازی بین المللی فاصله داریم.
وی با اشاره به تاریخچه خودروسازی برقی در جهان گفت: دنیا از دو دهه قبل وارد بحث خودروی برقی شده است و ما اگر بخواهیم با توجه به پتانسیل های خوبی که در صنعت، دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان وجود دارد می توانیم این فاصله را جبران کنیم.
دکتر مولایی منش تاکید کرد: توسعه خودروی برقی به زیرساخت های مختلفی نیاز دارد که یکی از آنها دستگاه شارژ خودروست، تامین این دستگاه ها به عهده وزارت نیرو گذاشته شده است و می دانیم اولین مجموعه شارژ خودرو به زودی در تهران افتتاح می شود. همچنین دانشگاه ها ظرفیت خوبی در این زمینه دارند و از مدت ها قبل در دانشگاه علم و صنعت در زمینه خودروی برقی پایان نامه و رساله دکتری نوشته و دفاع شده است.
وی نتیجه گیری کرد: بنابراین آمادگی و توان علمی داخلی برای رسیدن به این مرحله وجود دارد اما به حمایت و فرهنگ سازی در سطح جامعه نیاز است و یکی از اهداف این همایش نیز همین است.

***افتتاحیه با حضور مدیر عامل ایران خودرو و دبیر ستاد حمل و نقل پیشرفته
دکتر مولایی منش در مورد مراسم افتتاحیه توضیح داد: افتتاح همایش روز سه شنبه ساعت 9 صبح با سخنرانی مهندس هاشم یکه زارع مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو، دکتر منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته کشور و مهندس مجید هدایت، مدیر عامل سازمان توان همراه خواهد بود. همچنین در سخنرانی های عصر روز اول میزبان دکتر عباس علی آبادی مدیر عامل گروه مپنا نیز هستیم. ضمن اینکه از طرح مفهومی خودروی برقی دانشکده مهندسی خودرو نیز رونمایی می شود.
وی در مورد مهمانان این همایش گفت: با اینکه به دلیل تحریم ها دعوت از دانشمندان خارجی دشوار است، دو مهمان از دانشگاه های آمریکا؛ یعنی دکتر پوریا احمدی از دانشگاه سیمون فریزر آمریکا و دکتر عباس افتخاری از دانشگاه ویرجینینا را در همایش داریم.
«همچنین کریس میسون/Chris Mason مدیر اجرایی انجمن بین المللی مهندسی خودرو یا فیزیتا/ International Federation of Autonative Engineering و دکتر قدیریان از دانشگاه آلبرتای کانادا برای سخنرانی در این همایش دعوت شده و قرار است حضور یابند».
استاد دانشگاه علم و صنعت در مورد مقالات رسیده به همایش گفت: حدود 110 مقاله به زبان های فارسی و انگلیسی به دست ما رسیده است که از این تعداد در 12 جلسه ارائه 72 مقاله به صورت شفاهی و بقیه به صورت پوستر به اطلاع علاقمندان می رسد.
به گفته وی روز دوم نیز به برگزاری کارگاه های آموزشی شامل کارگاه مدلسازی باتری های لیتومی خودروی برقی، کارگاه تبدیل ایده به عمل در صنعت خودرو، کارگاه طرح ریزی استراتژی زنجیره تأمین در صنعت خودرو، کارگاه ایستگاه ‌های شارژ خودروهای برقی و ارائه مقاله توسط اساتید و متخصصان این حوزه از دانشگاه های مطرح داخلی و خارجی اختصاص داده شده است.

کد خبر 110761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha