3 راس مثلثی که افت تولید خودروسازان را رقم زد / شروط پاسخ به تعهدات معوق خودروسازان در سال 98

پرشین خودرو: پیش بینی های اولیه در آغازین روزهای سال 97 حاکی از برنامه ریزی تولید یک میلیون و 700 هزار دستگاهی خودروسازان در سال 97 داشت اما در سال گذشته اتفاقات مهمی در جریان برجام و بازگشت تحریم ها در کشور رخ داد که مانع از تحقق چنین برنامه ای در شرکتهای خودروسازی شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، هر چند تاکنون آمار دقیقی از میزان تولید خودروسازان در کل سال 97 اعلام نشده است اما بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت طی 11 ماهه سال 97، سه خودروسازی بزرگ کشور در این مدت تیراژ ۷۲۴ هزار و ۵۹۷ دستگاهی را در بخش محصولات سواری به ثبت رسانده‌اند.

بر اساس این گزارش در بین خودروسازان بزرگ کشور، ایران‌ خودرو به‌ عنوان بزرگ‌ترین خودروساز داخلی، با تولید ۳۷۶ هزار و ۹۲۹ دستگاه محصول، ۳/ ۴۱ درصد کاهش تولید را در ۱۱ ماه سال گذشته نسبت به بازه زمانی مشابه سال 96 داشته است. همچنین بر اساس این آمار سایپایی‌ها با تولید ۲۲۲ هزار و ۴۴۰ دستگاه خودرو سواری در ۱۱ماه سال گذشته ، ۶/ ۳۴ درصد نسبت به ۱۱ ماه مشابه سال 96 کاهش تولید را تجربه کرده‌اند و پارس‌خودرو نیز با ۱۲۵ هزار و ۲۲۸ دستگاه تیراژ تا پایان بهمن‌‌ماه سال 97 متحمل کاهش تولید ۶/ ۴۲ درصدی شده است. در مجموع گروه خودروسازی سایپا ( سایپا و پارس خودرو) در بهمن‌‌ماه امسال ۲۵هزار و ۳۷۴ دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده تا نسبت به دی، ۲۴ درصد افزایش را تجربه کند.

 

خط تولید برلیانس



در شرایطی آمار 11 ماهه کل تولید خودروسازان حکایت از افت تولید سه شرکت بزرگ خودروسازی در مقایسه با سال 96 دارد که این آمار پس از شدت گرفتن مشکل تامین قطعات و مسائل ارزی ناشی از تحریم ها بیشتر نمود پیدا کرد این در حالی است که بررسی آمار 4 ماهه اول سال گذشته وزارت صنعت و معدن نشان می دهد در شرایطی که هنوز تبعات خروج آمریکا از برجام و تحریم ها جدید جدی نشده تیراز تولید ماهانه سه خودروساز اصلی کشور در خرداد و تیرماه کاهش داشته به طوری که طی چهار ماه ابتدایی سال 97 در مجموع ۳۶۱ هزار و ۵۳۷ دستگاه انواع محصولات سواری در شرکتهای خودروساز داخلی تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال 96 کاهش حدودا ۳ درصدی را نشان می دهد.

روند افت تولید خودروسازان در حوزه سواری پس از چهارمین ماه سال 97 نیز باز هم ادامه داشت به طوری که بر اساس اعلام وزارت صمت تولید محصولات سواری خودروسازان در نیمه نخست سال 97 نسبت به مدت مشابه سال 96 کاهشی حدودا ۱۸ درصدی را تجربه کرد. آن‌طور که آمار وزارت صنعت نشان می‌دهد، ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو به‌عنوان سه خودروساز اصلی کشور، در مجموع ۴۸۱ هزار و ۹۶۷ دستگاه انواع محصولات سواری را طی شش ماه ابتدایی سال گذشته تولید کرده‌اند.

 

خط تولید خودرو



جریان کاهش تیراژ ماهانه خودروسازان با گذر از نیمه نخست سال 97 هر روز بیشتر می شود به طوری که آمار تولید خودروسازان داخلی در آبان‌ماه 1397 نشان می دهد که شرکت‌های خودروسازی بزرگ کشور در آبان‌ماه سال گذشته در مجموع توانستند 57 هزار و 627 دستگاه خودرو تولید کنند که حکایت از کاهش تولید 57 درصدی نسبت به سال 96 دارد.

با ادامه جریان افت تولید در نیمه دوم سال 97 و مشکل انجام تعهدات شرکتها بود که با تدبیر دولت در تزریق نقدینگی به شرکتهای قطعه سازی برای جلوگیری از افت تولید خودروساز ، آمار تولید ماهانه خودروسازان علی رغم افت تولید 10 ماهه روند معکوس یافت طبق آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو به‌عنوان سه خودروساز بزرگ کشور در مجموع ۶۷۲ هزار و ۲۷۲ دستگاه انواع محصول سواری را تا پایان دی سال 97 تولید کردند . کاهش تولید ۱۰ ماهه خودروسازان در شرایطی است که بررسی آمار ماهانه خودروسازان نشان می‌دهد تیراژ محصولات سواری آنها در دی‌ماه و نسبت به آذر، 31.2 درصد بالا رفته است بر این اساس غول‌های جاده مخصوص توانسته‌اند در اولین ماه زمستان سال گذشته 43 هزار و ۱۹۷ دستگاه محصول سواری را به تولید برسانند و این نشان می‌دهد روند تامین قطعات در دی‌ماه بهبود یافته است.

در همین حال در 10 ماهه سال 97 در بین خودروسازان بزرگ کشور، ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز داخلی، با تولید ۳۴۹ هزار و ۹۷۸ دستگاه محصول، ۴۰ درصد کاهش تولید و سایپایی‌ها با تولید ۲۰۵ هزار و ۲۹۳ دستگاه خودرو سواری در ۱۰ ماه امسال، ۳۲ درصد کاهش تولید داشته‌اند اما این دو شرکت به ترتیب در دی‌ماه نسبت به آذر سال 97، 14.5 و 55.3 درصد افزایش تولید را را در محصولات سواری تجربه کردند .

بررسی ها نشان می دهد که افزایش تیراژ ماهانه خودروسازان در آخرین ماههای سال 97 با بهبود روند تامین قطعات در ارتباط بوده به‌ خصوص اینکه ترخیص قطعات از گمرک در دی سال گذشته، با سرعت بیشتری انجام شد. البته وعده دولت مبنی بر تزریق ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات به زنجیره خودروسازی محقق در اواخر بهمن ماه سال گذشته محقق شد این پول که به ازای بدهی خودروسازان به صنعت قطعه در اختیار قطعه‌سازان قرار گرفت ظرف چند هفته تیراژ خودروسازان بزرگ را بیش از دو برابر افزایش داد و با ادامه رشد تولید شرکتها روند تحویل خودروهای ثبت‌نامی معوق نیز تسریع شد به طوری که در آخرین روزهای سال 97 با توجه به جریان تولید خودروسازان پیش بینی گردید که طی چند ماه آتی تمامی تعهدات عقب افتاده شرکتها تحویل شود.

به گزارش پرشین خودرو ، هر چند مشکل تامین نقدینگی، عدم امکان نقل ‌و‌انتقال روان مالی در فضای بین‌المللی و لغو همکاری شرکای خارجی را می‌توان به‌عنوان سه راس مثلث و موثر در جریان تولید خودروسازان در سال گذشته عنوان کرد که سبب شده تا عرضه شرکت‌های خودروساز دچار افت محسوسی در سال 97 شود اما خوشبختانه با همراهی دولت و بانک ها در آخرین روزهای سال 97 نقدینگی خودروسازان شرایط بهتری یافت این در حالی است که به گفته خودروسازان و قطعه سازان در صورتی که روند تزریق نقدینگی در سال جدید ادامه یابد می توان به ادامه رشد تولید و انجام تعهدات خودروسازان در سال 98 امید داشت.

کد خبر 112768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha