بی برنامگی صنعت خودرو را به مرز ورشکستگی رساند

پرشین خودرو: بی‎برنامگی در صنعت خودرو موجب شده است که این صنعت امروز به مرز ورشکستگی برسد بنابراین باید تیم بزرگی به ‌منظور پژوهش و ایجاد طرح برای صنعت خودرو گرد هم آمده و طرح و برنامه مناسبی را در این حوزه از صنعت ارائه دهند.

یک کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با بیان این مطلب اظهار داشت: با حرف نمی توان مشکل برنامه ریزی در این صنعت را حل کرد بلکه برای صنعتی مثل خودروسازی باید اطمینان حاصل شود که برنامه ها متوازن و قابل اجرا در تمامی سطوح و زنجیره تامین در این صنعت است.

امیر حسن کاکایی افزود: صنعت خودرو برای غلبه بر مشکلات و بهبود تیراژ تولید و تعمیق داخلی سازی علاوه بر تزریق مالی، نیارمند برنامه ای راهبردی و متوازن به خصوص در حوزه قطعه سازی است.

وی معتقد است اینکه تنها بخشی از قطعه سازی رشد کند اما در بخش های دیگر رشدی حاصل نشود توسعه ای و خودکفایی در خودروسازی کشور رخ نخواهد داد.

وی در ادامه یاد آور می شود: بی‎برنامگی در صنعت خودرو باعث شده است این صنعت امروز به مرز ورشکستگی برسد بنابراین باید تیم بزرگی به ‌منظور پژوهش و ایجاد طرح برای صنعت خودرو گرد هم آمده و طرح و برنامه مناسبی را در این حوزه از صنعت ارائه دهند.

وی تاکید می کند: اینکه تصور شود با تزریق 4 یا 7 هزار میلیارد تومان نقدینگی یا با راه‌اندازی چند نمایشگاه مشکل داخلی‌سازی در این صنعت برطرف خواهد شد، اشتباه است.

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران خاطر نشان کرد: تنها راه جبران مشکلات کنونی صنعت خودرو سرمایه گذاری در حوزه قطعه سازی است بنابراین صرف ارائه تصمیمات دستوری و دور زدن تحریم ها جوابگوی مشکلات فعلی خودروسازان نخواهد بود و باید فکرهای اساسی تری برای این صنعت شود.

غلبه بر مشکل تولید با برنامه ای راهبردی در حوزه قطعه سازی

کاکایی معتقد است که صنعت خودرو برای غلبه بر مشکلات و بهبود تیراژ تولید و تعمیق داخلی سازی علاوه بر تزریق مالی، نیارمند برنامه ای راهبردی و متوازن به خصوص در حوزه قطعه سازی است.

 



وی با اشاره به لزوم رفع برخی موانع و نقاط ضعف در صنعت خودرو و قطعه سازی اضافه می کند: مشکلات و نقاط ضعفی که امروز در تولید برخی محصولات جدید حتی پژو 301 موانعی را ایجاد می کند را نمی توان کتمان کند چرا که این ضعف ها در خودروهایی که تا 95 درصد تولید داخل است نیز مشکلاتی را بوجود آورده است بنابراین در چنین شرایطی حرکت در مسیر توسعه و خودکفایی در صنعت خودرو نیازمند برنامه ریزی و سرمایه گذاری کلان است.

آیا خصوصی سازی حلال همه مشکلات خودروسازان است؟

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه با اشاره به تاکید اخیر وزیر صنعت مبنی بر اجرای هر چه سریع تر خصوصی در دو شرکت خودروسازی می گوید: این موضوع در حال‎حاضر نمی‌تواند یک راه‌حل باشد چرا که خصوصی‌سازی در این شرایط نمی‌تواند همه مشکلات این صنعت را حل کند.

تا چه میزان شرکت‌های خصوصی در صنعت خودرو موفق عمل کردند؟! / تدوین برنامه ای جامع برای خصوصی سازی در صنعت خودرو

به گفته کاکایی تا زمانی که مفهوم کلان اقتصاد مبتنی‌ بر کارآفرینی و ارزش‌ آفرینی بخش خصوصی در کشور جا نیفتد، خصوصی‌سازی نه‎ تنها راه‌حل نخواهد بود بلکه معضلی بر معضلات دیگر اضافه خواهد کرد.

وی در ادامه بر لزوم بررسی عملکرد 28 شرکت خصوصی خودروسازی تاکید کرده و می گوید: آیا تمام این شرکت‌های خصوصی در این صنعت موفق عمل کرده و توسعه داخلی‌سازی داشته اند؟ آیا بهره‌وری این شرکتها با بهره‌وری‌ جهانی قابل‌مقایسه است؟ بر همین اساس معتقدم خصوصی سازی در این شرایط شدنی و نتیجه درستی را در بر نخواهد داشت.

وی تصریح می کند: اینکه در جریان خصوصی سازی تنها مالکیت در شرکتهای خودروسازی به بخش خصوصی سپرده شود مسئله مهمی نیست کما اینکه دولت این روند را در برخی شرکتها عملی کرد و زیان زیادی در این جریان به شرکتها وارد شد.

کاکایی در پایان بر لزوم تدوین برنامه ای جامع برای خصوصی سازی در صنعت خودرو تاکید می کند.

کد خبر 115009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha