پرشین خودرو: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی از پیشنهاد كاهش تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبریدی خبر داده كه این خودروها اصولا به دلایل فنی و اقتصادی جایگاهی در ایران ندارند.
به گزارش «پرشین خودرو» به نقل از ایسنا، در حالی كه بخش عمدهای از بازار داخلی در اختیار دو شركت خودروساز قرار دارد، معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت از پیشنهاد كاهش تعرفه واردات خودروهای برقی به كشور خبر داده است.
این در حالی است كه خودروهای تمام برقی و هیبریدی در حال حاضر جایگاهی در بازار ایران نداشته و در كشورهای منطقه نیز استقبال چندانی از این خودروها نشده است. مجلس شورای اسلامی و ستاد مدیریت حمل ونقل و مصرف سوخت نیز مصوباتی در زمینه تسهیل واردات خودروهای برقی به كشور دارند، اما تاكنون هیچیك از مصوبات باعث واردات خودروهای برقی به كشور نشده است.
از سوی دیگر واردات خودروهای تمام برقی نیازمند احداث دستگاههای شارژ این خودروها بوده كه به نظر میرسد در حالی كه هنوز تعداد ایستگاههای سی.ان.جی برای خودروهای گازسوز كافی نیست، احداث ایستگاه شارژ خودروهای برقی موضوعی خندهدار باشد.
خودروسازان داخلی نیز تاكنون به جز موارد آزمایشی برنامه چندان خاصی در زمینه تولید خودروهای هیبریدی یا تمام برقی اجرا نكردهاند.
از سوی دیگر برخلاف تصورات، سهم خودروهای برقی در بازار جهانی خودرو بسیار ناچیز بوده و پیشبینی هم نمیشود كه تعداد این خودروها طی سالهای آینده افزایش قابل ملاحظهای پیدا كند.
در همین حال هماكنون آزمایشگاه تست خودروهای برقی در ایران وجود نداشته و این خودروها برای ورود به ایران باید تاییدیه آزمایشگاههای معتبر خارجی را كسب كنند كه این وضعیت نیز مانعی بر سر واردات خودروهای برقی به كشور است.
نكته جالب اینجاست كه قیمت خودروهای برقی دو یا حتی سه برابر خودروهای بنزینسوز بوده و حتی با صفر شدن تعرفه واردات این خودروها بعید به نظر میرسد مردم از این خودروها استقبال چندانی كنند.
کد مطلب 11738
نظر شما