افزایش بلاتکلیفی خریداران واقعی خودرو در بازار داغ شایعات

بازار خودرو در هفته گذشته شاهد التهابات و نوسان شدید قیمتی بود، روندی که به گفته فعالان بازار با شایعه افزایش 30 تا 50 درصدی قیمت کارخانه ای خودروها بر آن دامن زده شد و موجب افزایش بلاتکلیفی خریداران واقعی و رکود بیشتر بازار شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در شرایطی قیمت خودرو در بازار اختلاف فاحشی با قیمت فروش کارخانه پیدا کرده که همچنان قیمت‌گذاری خودرو در اختلاف‌نظر شورای رقابت، ستاد تنظیم بازار و خودروسازان ادامه دارد در حالی که فعال بازار خودرو اعلام قیمت های جدید را نیز در بازگشت آرامش به بازار خودرو چندان موثر نمی دانند و معتقدند تنها راه علاج بازار خودرو و تعادل قیمت، افزایش عرضه خودرو در بازار است؛ جریانی که به گفته آنها مدت زیادی است که با کندی مواجه شده و با وجود رکود شدید موجب قیمت سازی در بازار شده است.

با وجود اینکه بسیاری از دست اندرکاران و فعالان بازار خودرو پس از آغاز بکار رسمی بازار خودرو 99 پیش بینی کردند ظرف هفته های آتی با عادی شدن وضعیت شماره‌گذاری و ترخیص خودرو در شرکت‌های خودروسازی بازار ثبات بیشتری پیدا کرده و از نوسان قیمت‌ها کاسته خواهد شد متاسفانه نه تنها با گذشت سه هفته از فعالیت بازار، ثبات و افت قیمتی در بازار رخ نداد بلکه با طرح جلسات تصمیم گیری برای قیمت خودرو در سال 99 و ادامه بلاتکلیفی و دامن زدن شایعات، بازار خودرو ملتهب تر و قیمت ها بر پلکان صعود قرار گرفت.

در همین زمینه، یک عضو اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به ادامه نابسامانی در بازار خودرو اظهار داشت: با تداوم بلاتکلیفی در قیمت های جدید، خرید و فروش خودرو در بازار نیز با رکود سنگین تری روبرو شده است و وضع موجود هر گونه پیش بینی در خصوص بازار خودرو را بسیار سخت کرده است.

وی تاخیر در تصمیم گیری و اعلام قیمت های جدید کارخانه ای خودروها، و عدم فروش فوری شرکتها را بر جریان بازار موثر عنوان کرد و گفت: نزدیک به 2 سال است که شرکتهای خودروسازی فروش های فوری نداشتند و این مساله در اختلاف قیمت خودرو در بازار تاثیر گذاشته است.

به گفته نیکخواه، تا زمانی که نیاز بازار از سوی خودروسازان تامین نشود قیمت ها روند افزایشی خود را ادامه خواهد داد.

وی در عین حال به آمار بالای خودروهای در کف و وجود تعداد زیادی خودرو در پارکینگ ها اشاره و تاکید کرد: در صورت افزایش عرضه، مقابله با قیمت سازان و کنترل نوسانات ارزی و ثبات اقتصادی می توان به کاهش قیمت خودرو در بازار امید داشت.

این فعال بازار خودرو همچنین به رشد بیش از حد قیمت پراید در بازار اشاره و با توجه به تاثیر توقف تولید این خودرو بر قیمت آن در بازار گفت: در صورتی که جایگزین مناسبی وجود داشته باشد معتقدم شاهد این میزان رشد قیمت در بازار این خودرو نبودیم و چنانچه در رنج قیمتی این خودرو، مدلی به بازار عرضه و جایگزین نشود ممکن است تا مدت ها به دلیل افزایش تقاضا چنین نوسانات شدید قیمتی را در بازار این خودرو داشته باشیم.

نیکخواه در پایان با اشاره به ابهامات مطرح در خصوص تاثیر اعلام قیمت های جدید بر بازار خودرو خاطر نشان کرد: اگر چه اعلام قیمت های جدید خودرو در هفته جاری سرنوشت بازار را تا حدودی مشخص می کند اما باید دید این موضوع می تواند قفل معاملات را در بازار خودرو بشکند و چرح خرید و فروش بازار خودرو را به حرکت در آورد.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 122532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha