کد خبر 123222
۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
اسكاندیناوی در فکر بازیافت باتری خودروهای برقی

هنوز خودروی برقی به دست ما نرسیده، كشورهای اسكاندیناوی به فكر بازیافت باتری های این خودروها هستند.

به گزارش پرشین خودرو، همین حالا هم كشور نروژ در بخش رونق و گسترش خودروهای برقی در میان كشورهای جهان پیشتاز است و جوینت ونچر هیدرو ولت Hydro Volt «كانون بازیافت» باتری های برقی را در كشور نروژ قرار خواهد داد. این سرمایه گذاری مشترك بین دو شركت نُرسك هیدرو Norsk Hydro (در نروژ) و نورثولت Northvolt (در سوئد) شكل گرفته و تمركز آن روی دو بخش مهم، یكی مواد تشكیل دهنده باتری و دیگری روی آلومینیم قرار دارد.

نورثولت هنگام انتشار این خبر زمان شروع عملیات را سال 2021 عنوان كرده و این كانون در شهر فردریكستاد Fredrikstad قرار دارد. این كارخانه بازیافت تا حد امكان از بالاترین و پیشرفته ترین اتوماسیون برخوردار خواهد شد كه دخالت دست را به حداقل برساند. تخصص این كارخانه، خرد كردن و جدا كردن اجزای تشكیل دهنده باتری های لیتیوم-آیون است. ابتدا، این كارخانه با ظرفیت 8000 تن باتری در سال شروع می كند.


محصول بازیافت در این كارخانه آلومینیم و ماده است كه به آن «توده سیاه» می گویند. این ماده حاوی لیتیوم، كوبالت، منگنز و نیكل است. توده سیاه به نورثولت در سوئد ارسال می شود و آن جا این توده سیاه به عناصر تشكیل دهنده اش تجزیه می شود، و عناصر نامبرده سوا می شوند.

اِما نهرنهایم Emma Nehrenheim قائم مقام مدیر عامل Revolt، واحد محیط زیست از كمپانی نورثولت در بیانیه ای اعلام كرده است: «نورثولت هدفگذاری كرده است تا سال 2030، 50 درصد از مواد خامش را از طریق بازیافت باتری خودروها به دست آورد. شراكت با هیدرو بخش مهمی از این پازل است كه با كمك آن ورودی مواد خام كارخانه تضمین شود تا زمانی كه باتری های خودمان بتوانند مواد خام كارخانه را تأمین كنند.»

 

باتری خودروهای برقی

بازار خودروی برقی اكنون در نروژ به بلوغ رسیده و حالا نروژ در اتخاذ فناوری خودروهای برقی در كشورهای جهان پیشتاز است. بر اساس آمار حكومتی این كشور، 43 درصد از خودروهای نوی فروخته شده در سال 2019 برقی بوده و پرفروش ترین خودرو در این كشور را تسلای مدل3 تشكیل می دهد. این در حالی است كه در كل دنیا خودروهای برقی كمتر از 4 درصد كل خودروها را تشكیل می دهند. مسئولان این كشور برنامه ریزی كرده اند كه تا سال 2025 همه خودروهای ون سبك و سواری فروخته شده آلایندگی صفر داشته باشند.

در حالی كه تأثیر خودروهای برقی بر آلودگی هوای شهری، بسیار چشمگیر است، تولید باتری های لیتیوم-آیون مورد استفاده در خودروهای برقی می تواند فرایند پرمصرف انرژی باشد.

علاوه بر این منبع یابی برای مواد مورد استفاده در خودروهای برقی، اغلب دشوار، پر هزینه با آثار مخرب برای محیط زیست است. با توجه به این حقیقت، بازیافت و استفاده دوباره از باتری های لیتیوم-آیون فرایند بسیار مهمی به حساب می آید. امروزه تعداد زیادی از كسب و كارها در حال توسعه فناوری ها و بهبود فرایند های بازیافت باتری هستند كه برای خودروهای برقی به كار می روند. از جمله این كسب و كارها، گروه خودروسازی فولكس واگن آلمان است كه مثل هیدرو، در شركت نورثولت سوئد سرمایه گذاری كرده است. در سال 2019، این خودروساز آلمانی اعلام كرده بود كه یك كارخانه تولید پیل یا باتری با همكاری نورثولت ایجاد خواهد كرد و از طرح های جانبی آن ایجاد یك كارخانه بازیافت باتری در حد طرح پایلوت در شهر «سالزگیتر» آلمان Salzgitter است.

در جای دیگر، شركت فورتوم Fortum كه سهامداران عمده آن دولت فنلاند است، می گوید می تواند 80 درصد از مداد باتری های لیتیوم-آیون را بازیافت كند. مثل نورثولت، این كارخانه هم از فرایند آبی فلزی hydrometallurgical برای بازیافت باتری استفاده می كند.

منبع: سایپا

کد خبر 123222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha