میز چهارم تعمیق ساخت داخل با هدف تولید قطعات های تک برگزار می شود

نایب رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور از تمهیدات و هماهنگی های صورت گرفته برای برگزاری چهارمین میز تعمیق ساخت داخل با هدف سرمایه گذاری و تولید قطعات های تک در صنعت خودرو خبر داد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، برگزاری دوباره میزهای تعمیق ساخت داخل در حالی این روزها در دستور کار وزارت صمت قرار گرفته است که توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل از سال گذشته و همزمان با شعار رونق تولید جزء محوری ترین برنامه های وزارت صنعت قرار گرفته است؛ بر این اساس سال گذشته وزارت صمت با توجه به مشكلات ناشی از تحریم ها؛ تصمیم به برگزاری میزهای تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو با همكاری قطعه سازان و خودروسازان گرفت.

اگر چه طبق اعلام وزیر وقت وزارت صمت، قرار بود 5 میز تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو كشور تا آخر سال 98 اجرایی شود اما از این تعداد، سه میز برگزار و برای میزهای چهارم و پنجم نیز برنامه ریزی ها انجام شد، که با شیوع ویروس كرونا و تمهیدات صورت گرفته برای جلوگیری از شیوع بیشتر، برگزاری آنها متوقف گردید.

در راستای این تصمیم سال گذشته در مجموع سه میز تعمیق ساخت داخل برگزار و قرارداد داخلی سازی 99 قطعه توسط 89 قطعه ساز، به ارزش 3 هزار و 200 میلیارد تومان و كاهش ارزبری 275 میلیون یورویی منعقد شد .

حال در شرایطی خبرها حکایت آغاز برگزاری میز چهارم ساخت داخل در صنعت خودرو دارد که با گذشت بیش از یک سال از اجرای این برنامه و برگزاری ۳ میز داخلی سازی در صنعت خودرو همچنان موضوع تامین مالی و سرمایه گذاری در این بخش از مهمترین دغدغه صنعتگران در اجرای میزهای داخلی سازی است.


لزوم بهره گیری از بسته های مشوق ساخت داخل برای تعمیق داخلی سازی مواد و قطعات وارداتی

مهدی مطلب زاده ، نایب رئیس انجمن همگن قطعه سازی کشور در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به اقدامات لازم برای برگزاری میز چهارم ساخت داخل ، اظهار داشت : با مشخص شدن لیست قطعات ، میزان سرمایه گذاری مورد نیاز و کاهش ارزبری به زودی میز چهارم ساخت داخل با هدف سرمایه گذاری برای تولید قطعات های تک تشکیل می شود.

وی با اشاره به اقدامات انجمن همگن قطعه سازی کشور جهت پی گیری پروژه ساخت داخل و تدوام تشکیل میزهای داخلی سازی گفت : بهره گیری از بسته های مشوق ساخت داخل جهت تعمیق داخلی سازی مواد و قطعات وارداتی از اقدامات لازم در جریان برگزاری میزهای ساخت داخل است که باید مورد اهتمام مسئولان و نظام بانکی قرار گیرد.

وی مهمترین مشکل تحقق عملی میزهای تعمیق ساخت داخل را سرمایه گذاری در این حوزه اعلام کرد و اظهار داشت : متاسفانه در شرایط کنونی اقتصادی و وضعیت فعلی صنعت خودرو کشور عملا سرمایه گذاری رغبتی برای سرمایه گذاری در این حوزه ندارد و چنانچه سرمایه و رغبت لازم نیز وجود داشته باشد در تامین ارز مورد نیاز در این بخش با مشکل مواجه هستیم.


خودداری از سورس های جدید تا مستهلک شدن سرمایه گذاری ها

نایب رئیس انجمن قطعه سازان همگن در عین حال تشکیل میزهای داخلی سازی را مستلزم حمایت بانک ها و خودروسازان دانست و گفت : در شرایط فعلی خودروسازان نباید نسبت به سورس گذاری های جدید پیش از مستهلک شدن سرمایه سرمایه گذاران اقدام نمایند.

مطلب زاده در ادامه از توافق قطعه سازان با ایران خودرو در مورد مشوق های میزهای ساخت داخل خبر داد و عنوان کرد : بر اساس توافقی که در 3 بند صورت گرفته است این شرکت تا زمانی که سرمایه گذاری ها مستهلک نشده سورس دومی برای قطعات میزهای ساخت داخل تعیین نخواهد کرد ، همچنین پرداخت قرارداد قطعه سازان30 روزه انجام شده و در نهایت این شرکت در مورد قطعات پیچیده نیز همزمان سرمایه گذاری می کند.

وی همچنین به برگزاری جلسات منظم و هفتگی ساخت داخل در ایران خودرو اشاره و در همین راستا به برخی توافقات شفاهی با مدیرعامل بانک ملت پرداخت و اظهار داشت : در جریان برگزاری جلسه هفته گذشته ، مدیرعامل بانک ملت اعلام کرد در صورتی که تضمین خرید از سوی ایران خودرو صورت گیرد ضمانت دیگری برای سرمایه گذاری ثابت و در گردش دریافت نخواهند کرد که البته این توافقات به صورت شفاهی صورت گرفت که امید است این تواققات بر روی کاغذ نیز رسمیت یابد.

 

مطلب زاده

 

پروژه خودکفایی و تعمیق داخلی سازی مواد اولیه وارداتی

وی در ادامه بر لزوم خودکفایی در تولید برخی مواد اولیه وارداتی در حوزه ساخت قطعات تاکید کرد و گفت : در این جریان شرکت ایران خودرو ابتکارات جدیدی را انجام داده است و در توافق با پالایش ها و پتروشیمی ها نسبت به تجمیع پلیمرهای مورد نیاز خودروسازی اقدام به داخلی سازی برخی اقلام و پلیمرهای وارداتی کردند.

این فعال در صنعت قطعه سازی کشور در پایان با اشاره به تکنولوژی بالای تولید برخی اقلام پلیمری در کشور خاطر نشان کرد : متاسفانه هنوز تکنولوژی ساخت این مواد و پلیمرها در کشور وجود ندارند هر چند بسیاری از این مواد به میزانی کم مصرف است که ارزش سرمایه گذاری جدید را ندارند.
 

کد خبر 123448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha