دانشگاه‌ ها برای همکاری با خودروساز، منتظر قرارداد نباشند

برای ارتقای همکاری‌ها، دانشگاه‌ها و پژوهشکده ها نباید منتظر انعقاد قراردادها و تفاهم نامه‌ها باشند، بلکه وزارت علوم و تحقیقات در این زمینه روش‌ها و مکانیزم‌های متعدد گوناگونی دارد که با استفاده از آن می توان با خودروسازان همکاری کرد.

به گزارش پرشین خودرو، محمد سعید سیف مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با بیان این مطلب گفت: عملکرد ایران ‌خودرو در توسعه دانش الکترونیک، مواد، دینامیک خودرو، پلیمر، طراحی و مکانیک خودرو می تواند به عنوان الگویی موفق برای دانشگاهیان کشور باشد و به نظر می رسد استادان و دانشگاهیان می توانند با تعریف مکانیزم های اثربخش و استفاده از تجربه مدیران این شرکت به تبادل اطلاعات و عملیاتی شدن فرآیند انتقال دانش در شرایط کنونی صنعت خودرو کمک کنند.

وی که در نخستین نشست مجازی تخصصی دانشگاه و صنعت خودرو، با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و گروه صنعتی ایران خودرو و با هدف تعمیق ارتباط بیشتر این دو حوزه سخن می گفت، اظهار داشت: همواره کار اجرایی در حوزه صنعت بسیار پیچیده و سخت است و خوشبختانه گروه صنعتی ایران خودرو در سال های اخیر توانسته به عنوان نمونه موفق در حوزه صنعت کشور، نظریه‌ها و پروژه‌های تئوری را به مرحله اجرا درآورد.

سیف با تعریف مکانیزم های همکاری گفت: برای حصول نتیجه ضروری است همه دانشگاهیان با سعه صدر و پیگیری مسایل در این حوزه، تعاملی اثربخش با صنعت خودرو داشته باشند.



ارتباط صنعت و دانشگاه

اعلام نیازهای فناورانه ایران خودرو برای توسعه همکاری با دانشگاه

در ادامه این نشست که به صورت برخط و با حضور بیش از ۲۲۰ نفر از استادان و پژوهشگران برتر دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌های تخصصی زیر مجموعه وزارت علوم برگزار می شد، راهکارهای موثر در توسعه تعامل اثربخش میان صنعت و دانشگاه مورد واکاوی قرار گرفت و الزامات، نیازمندی‌ها و روش‌های آن بررسی شد.

کیانوش پورمجیب معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌ خودرو نیز در این نشست، با اشاره به جایگاه ایران‌خودرو در صنعت خودرو کشور، نیاز این خودروساز به انتقال فناوری‌های روز را مهم ارزیابی کرد و گفت: صنعت خودرو از حوزه های بسیار متنوع و پیچیده‌ای است که توسعه آن نیازمند همکاری مشترک با دانشگاه است.

وی عنوان کرد: برای تولید یک خودرو هزاران قطعه از طریق زنجیره تامین وارد خطوط تولید می‌شود که باید ضمن پشت سر گذاشتن آزمون‌های مختلفی کیفی و فنی، سبب جلب رضایتمندی مشتری نهایی شود.

معاون ایران خودرو، لازمه رسیدن به این هدف را دستیابی به سطح بالای تکنولوژی در تمام حوزه های صنعت خودرو دانست.

پورمجیب گفت: شرایط تحریمی حاکم بر کشور این نیازمندی را چندین برابر افزایش داده و به همین دلیل ایران خودرو توسعه همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی در تمامی حوزه های تخصصی را در دستور کارخود قرار داده است و امیدواریم با کمک هم با پروژه سازی و تیم سازی مشترک و تخصیص منابع مالی مناسب، بتوانیم از نتایج آن در صنعت خودرو استفاده کنیم و محصولاتی با کیفیت و مورد انتظار جامعه را به بازار عرضه کنیم.

وی افزود: در صورت تعریف ساز و کار مناسب میان دانشگاه و صنعت می توانیم اثرات این تعامل را در ارتقای محصولات و داخلی سازی قطعات مورد نیاز شاهد باشیم.

خاطرنشان می شود که استادان مدعو به صورت برخط با مدیران ایران خودرو در زمینه های مختلف به بحث و گفت و گو پرداختند و نیازهای فناورانه شرکت ایران خودرو در زمینه های مختلف از سوی مدیران این شرکت و دانشگاهیان عنوان شد.

کد خبر 124316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha