شاسی بلند جدید سایپا و پشت پرده نیت منتقدان

سال های سال بود که پراید به حق و ناحق به بهانه ای برای تخریب و هجمه به صنعت خودرو و سایپا تبدیل شده بود، حال با توقف تولید این خودرو گویا منتقدان همیشه حق به جانب سوژه و بهانه‌ای جدید برای تخریب صنعت خودرو داخلی ساخته اند تا در این مسیر بدون سوژه نمانند و بازهم به لطف این صنعت مطرح شوند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بعد از توقف تولید پراید در گروه خودروسازی سایپا، یک نگرانی بزرگ در میان افرادی که عادت کرده است تا در هر شرایطی نقش یک منتقد را ایفا کند، ضایعه بزرگی بود اما شرایط بدون سوژه بودن برای حمله و تخریب صنعت خودرو گویا آنچنان طولانی نبوده است.


نگاهی به برخی رسانه ها که روی جذب مخاطب به وسیله حمله و تخریب صنعت خودرو حساب ویژه‌ای باز کرده اند نشان می دهد که در یکی دو روز گذشته سوژه ای جدید برای ادامه این روند پیدا شده است.


اسم رمز جدید برای حمله به صنعت خودرو هم یک خودروی شاسی بلند است که جز یک خبر و یک تصویر، اطلاعاتی از آن منتشر نشده است.

اما برای جمع همیشه شاکی و منتقد، همین اندک اطلاعات منتشر شده فضای مناسب تری برای خیال پردازی و تهیه اخبار زرد فراهم می سازد تا بتوانند مخاطبان بیشتری را به سوی خود جذب کنند و البته این روزها فقط کافیست که شما نیت حمله به خودروسازی را داشته باشید، همین نیت کفایت می کند تا طیف وسیعی از مخالفان این صنعت را دور خود جمع کنید.

 

سایپا



صنعت خودرو ایران در دهه های اخیر آنقدر ایراد و اشکال داشته است تا بتوان با بررسی آنها به انتقاد منطقی از این صنعت پرداخت اما قبول کنیم که معرفی یک محصول جدید در سگمنتی پرطرفدار و با سهم بالایی از داخلی سازی، آن هم در شرایطی که با سخت ترین تحریم ها مواجهیم و بازار خودرو در کم تنوع ترین سال خود از نظر محصول جدید به سر می برد، سوژه مناسبی برای انتقاد نخواهد بود.

ورود یک خودروی جدید با سهم بالای داخلی‌سازی نه تنها می تواند سلیقه های مختلفی در بازار را به خود جلب کند بلکه توان ایجاد اشتغال بالا در صنعت قطعه سازی و صنایع وابسته را ایجاد کند. این در حالی است که نخواهیم مباحث مربوط به انتقال تکنولوژی را در نظر بگیریم.

موضوعی که در بیان انتقادات مطرح شده در روزهای اخیر و بعد از اعلام خبر تولید شاسی بلند سایپا مغفول مانده است این است که چرا منتقدان تنها به بیان انتقاد و ایراد گرفتن می پردازند، آیا نباید بعد از انتقاد کردن، پیشنهادی هم برای بهبود شرایط ارائه داد!؟ اینجاست که ما در نیت این دست از منتقدان شک می کنیم چرا که سابقه نشان داده است که هدف از این انتقادات تعطیلی صنعت خودرو است نه انتقادی که به سازندگی منجر شود.

دوستان عزیز! انصاف حکم می کند تا صبر کنیم محصول سایپا تولید شود یا حداقل اطلاعات تایید شده ای از سازنده آن منتشر شود تا پیکان انتقادات را به سوی آن نشانه بگیریم، در این شرایط است که نقد ما به عنوان یک نقد کارشناسانه از سوی مخاطبین پذیرفته می شود.

دوستان! مطرح کردن مباحثی مانند قیمت، چینی بودن، تابوت متحرک و فرغون و ... تنها ساعتی ما را در شبکه های اجتماعی مطرح می کند و بعد هم فراموش می‌شود.

در این شرایط باید به این بیاندیشیم که ورود یک محصول جدید می تواند مشاغلی را ایجاد کند که جوانان بسیاری در این روزهای سخت به آن محتاج هستند.

در آخر باید تاکید کنیم که صنعت خودرو جای انتقاد بسیار زیادی دارد اما انتقاد از محصولی که هنوز به بازار عرضه نشده است و از چند و چون آن نیز چیزی نمی دانیم جز بی اعتباری حاصلی برای رسانه و منتقدان در پی نخواهد داشت.

کد خبر 126894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha