با اطلس جامع تست خودرو، پروژه آزمون جاده ای عملیاتی می شود

کمبود زیرساخت های آزمایشگاهی برای تست و ایمنی خودرو به زودی با تدوین اطلس جامع تست و آزمون خودرو و قطعات با همکاری دولت و بخش خصوصی برطرف می شود و با رفع نقایص و کمبودها، پروژه مرکز آزمون جاده ای خودرو و الزام استانداردهای 85 گانه به مرحله اجرا نزدیک تر می شود.

قائم مقام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اعلام این مطلب اظهار داشت: با تدوین اطلس جامع تست و آزمون خودرو و قطعات اگر نگوییم مشکل مرکز آزمون جاده ای خودرو به طور کامل حل می شود اما حداقل اصلی ترین چالش این پروژه که کمبود منابع مالی و تامین سرمایه است با هدایت جریان نقدینگی به مرکز آزمون جاده ای حل خواهد شد.

سعید تاجیک افزود: تفاهم نامه 3 جانبه تدوین اطلس فناوری زیرساخت های آزمایشگاهی صنعت خودرو میان ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته، معاونت توسعه صنایع حمل‌ونقل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران حدود یک ماه قبل به امضاء رسید و بر اساس این تفاهم نامه «شناسایی و اولویت‌بندی نیازهای روز کشور در حوزه‌ آزمون‌های‌ خودرویی»، «همکاری برای مشارکت شرکت‌های خودروساز و زنجیره تامین آنها به منظور توسعه مراکز تست و آزمون» و «ارائه مشاوره های تخصصی به نهادهای قانون‌گذار و سیاست‌گذار به منظور اولویت‌دهی به توسعه تجهیزات تست و آزمون خودرو در کشور» در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه تدوین این اطلس از حدود یک ماه گذشته آغاز شده است، تاکید کرد: هم اکنون شرکت بازرسی کیفیت در حال گردآوری اطلاعات کل مراکز تست در کشور است و پیش بینی می شود ظرف یکی دو ماه آینده این طرح تکمیل و توانمندی ها و نواقص در این بخش ها و فاصله ما تا استانداردهای 85 گانه و تست های طراحی و ایمنی مشخص شود.

تاجیک هدف از اجرای این طرح را هم افزایی توانمندی ها و جلوگیری از موازی کاری در حوزه تست و ازمون ها در صنعت خودرو دانست و تصریح کرد: در حال حاضر بزرگترین خلا در بخش تست و آزمون ها در صنعت خودرو، تست های طراحی، دوام و کیفیت است که با تدوین اطلس جامع تست و آزمون خودرو و جمع آوری امکانات می توان کمک موثری در رفع نقایص در این بخش کرد و دوام، کیفیت و طراحی در صنعت خودرو و قطعه سازی را تقویت نمود.

به گفته قائم مقام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به لحاظ انجام تست های خودرو و قطعات، امکانات و توانمندی های زیادی در کشور وجود دارد که اغلب پراکنده است اما با هم افزایی در این بخش ها و جمع آوری امکانات موجود می توان شبکه ای را ایجاد و ضمن تقویت توانمندی ها، کاستی ها و نواقص کشور در تست های مختلف خودرو و قطعات را برطرف و در جهت تکمیل آنها سرمایه گذاری و برنامه ریزی نمود.

 

سعید تاجیک



تاجیک افزود: به عنوان مثال هم اکنون برخی از امکانات آزمون و تست خودروها در اختیار زیر مجموعه های خودروسازان، تعدادی در آزمایشگاههای مستقل و بخش هایی از آنها مانند تست آلایندگی خودروها در شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد متمرکز است و بخش هایی نیز با تامین تجهیزات و مجوز سازمان استاندارد در شرکت های قطعه سازی جهت تست قطعات انجام می شود، سرمایه گذاری هایی که از گذشته تا به امروز در حوزه تست و آزمون خودرو و قطعات در کشور صورت گرفته اما یکپارچه نیست.

وی تاکید کرد: در حال حاضر بخش‌هایی از تست‌های مرتبط با ایمنی و کیفیت صنعت خودرو وجود دارد که البته پوشش دهنده کامل الزامات استاندارد‌های ۸۵ گانه نیست.

تاجیک خاطر نشان کرد: هم اکنون شرکت بازرسی کیفیت در حال بررسی همه امکانات بالقوه و بالفعل مرتبط با مراکز آزمون، ارزیابی و تست کیفیت و ایمنی خودروهاست تا بر اساس آن کمبودهای کشور در دو حوزه تست های مرتبط با استانداردهای الزامی ایمنی و کیفیت و زیر ساخت های مورد نیاز جهت انجام آزمون های طراحی و توسعه خودرو شناسایی و با این همکاری سه جانبه نسبت به برنامه ریزی جهت رسیدن به حد مطلوب در این بخش اقدام شود.

این مقام مسئول در شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد تاکید کرد: به طور مثال امکانات آزمون های طراحی و تحقیق و توسعه که اساسی ترین زیر ساخت مورد نیاز صنعت خودرو و مراکز آزمون جاده ای خودرو است، سال ها است که با چالش های مختلف از جمله تامین سرمایه مواجه و متوقف شده است.

تاجیک اظهار داشت: در جریان این طرح، معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری هم متعهد شده است در بخش سرمایه گذاری تجهیزاتی که مربوط به این تست هاست از شرکت های دانش بنیان کمک گرفته و با هدایت آنها به این حوزه نواقصی که در زمینه تست و آزمون های خودرو و قطعات وجود دارد را تکمیل نمایند.

وی در ادامه در خصوص نقش خودروسازان و سازمان گسترش در تدوین این اطلس گفت: مسلما خودروسازان و سازمان گسترش به عنوان سهامدار خودروسازان نقش پر رنگی در این طرح دارند و با توجه به وجود مراکز تست در زیر مجموعه ها و توانمندی های موجود می توانند کمک زیادی در اجرا و تدوین این اطلس داشته باشند.

وی در پایان به نقش مهم تدوین اطلس جامع خودرو در رفع موانع پروژه مرکز آزمون جاده ای خودرو اشاره و تصریح کرد: با تدوین اطلس جامع تست و آزمون خودرو و همراهی و کمک معاونت علمی ریاست جمهوری امید می رود جهت گیری درستی در اجرا و تکمیل مرکز آزمون جاده ای خودرو صورت گرفته و با هدایت سرمایه های بخش خصوصی و دولتی به این سمت یکی از موضوعات اساسی صنعت خودرو که تست های جاده ای و ایمنی خودروهاست حل شود.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 128212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha