پیش بینی کارشناسان از اوضاع خودروسازان و قیمت ها در ماههای آتی / هشدار نسبت به آثار بیماری هلندی در صنعت خودرو

کارشناسان با هشدار نسبت به آثار بیماری هلندی در صنعت خودرو معتقدند واقعیت های اقتصادی و سیاسی کشور و از سویی تداوم زیان سنگین خودروسازان با وجود قیمت های تکلیفی و کمتر از نرخ تورم، نشان می دهد که اوضاع خودروسازان در هفته های پیش رو وضعیت خوبی را نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، تصمیم شورای رقابت در صدور مجوز افزایش هشت درصدی قیمت خودرو اگر چه تاکنون حاشیه های زیادی را به همراه داشته و موجی از واکنش ها را از سوی مجلس نشینان به دنبال داشته است اما مساله ای که در این میان همچنان مبهم است و پاسخ روشنی به آن داده نمی شود اینکه تکلیف زیان انباشته خودروسازان که بر اساس برخی آمارها به حدود 80 هزار میلیارد تومان رسیده است چیست ؟ آیا اصولا صدور مجوز افزایش قیمت شورای رقابت و تداوم عملکرد این شورا در نرخ های دستوری می تواند مانع از ادامه جریان زیان در شرکتهای خودروساز و شکاف قیمتی در بازار خودرو شود.

در همین خصوص برخی کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که سودهای چند 10 هزار میلیاردی دلالان از بازار خودرو مهر تاییدی بر عملکرد اشتباه شورای رقابت در این سالها دارد جریانی که به رغم نرخ تورم 40 درصدی همچنان با تصمیمات اشتباه قیمتی این نهاد ادامه دارد و زمین بازی خوبی را برای سودجویان و مقاومت در برابر هر گونه تغییرات قیمتی در این بازار ایجاد کرده است.

در همین ارتباط یک کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، عنوان کرد : عدم توازن در قیمت خودرو در بازار نشان می دهد که عملکرد دستگاهی مثل شورای رقابت تاکنون اشتباه بوده است.

امیر حسن کاکایی با اشاره به نرخ تورم رسمی حداقل 20 درصدی در سال جاری گفت : تورمی که امسال به طور رسمی از سوی دولت اعلام شد و منجر به افزایش حداقل دستمزد و افزایش قیمت حمل و نقل و بسیاری از بخش ها شد نشان از اعمال تورم حداقل 20 درصدی در کشور دارد در حالی که افزایش هشت درصدی که در قیمت خودرو اعلام شد و حداقل 12 درصد از نرخ تورم امسال عقب است و این جدای از نرخ تورم 14 درصدی سه ماه پایانی سال است که در قیمت خودرو اعمال نشده است.

وی افزود : بنابراین با وجود نرخ تورم و از سویی شکاف بالای قیمت کارخانه و بازار بسیاری از خودروها ،قطعا افزایش هشت درصدی قیمت خودرو ناکافی است و باید قیمت ها خیلی بیش از این رقم افزایش یابد.

کاکایی با اشاره به برخی انتظارات ایجاد شده در خصوص تاثیر کاهش و نوسانات نرخ ارز بر قیمت خودرو بیان کرد : نه هنگامی که نرخ ارز به بالای 30 هزار تومان رسید قیمت واقعی بود و نه امروز که به 20 و یا 22 هزار تومان رسیده، نرخ ارز، واقعی است که در قیمت کالاهای داخلی جاری و موجب کاهش قیمت شود.

عضو هیات علمی دانشکده خودرو داشنگاه علم و صنعت ایران با اشاره به اینکه چنانچه تولید بالا برود و نرخ ارز کاهش یابد قطعا باید قیمت خودرو در بازار کاهش یابد، خاطر نشان کرد : اما اینکه چرا قیمت خودرو با وجود افت نرخ ارز کاهش نمی یابد ناشی از این است که در سه سال گذشته جدای از زیان خودروسازان یک اتفاق بسیار بد دیگری نیز در بازار خودرو رخ داد و آن هم این بود که اگر خودروسازان 80 هزار میلیارد تومان زیان کرد بالای 160 هزار میلیارد تومان عده ای از این جریان سود کردند .

کاکایی افزود : بنابراین هنگامی که عده ای از بازار خودرو سودهای چند ده هزار میلیاردی کردند پر واضح است که با هر گونه نوسانات و ریزش نرخ ارز اجازه کاهش قیمت خودروها را در بازار نخواهند داد و برای تدوام این سود با بازار بازی می کنند .

به گفته وی سالهاست دولت با قیمت گذاری غلط در صنعت خودرو اجازه نمی دهد که قیمت ها در بازار اصلاح و تعدیل شود چنانچه به نظر می رسد با این شیوه مدیریت قیمت ، طی هفته های آتی بازار خودرو شرایط آشفته تری را به لحاظ قیمتی تجربه کند.

 

بیماری هلندی در صنعت خودرو


کاکایی تصریح کرد : تا زمانی که مسئولان شجاعت جلوگیری از رانت ایجاد شده در بازار خودرو را نداشته باشند وضعیت بازار خودرو به همین منوال و حتی بدتر خواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه اذعان داشت : واقعیت های اقتصادی و سیاسی در کشور نشان می دهد که حداقل تا سه چهار ماه آینده هیچ تصمیم درست و منطقی برای بازار و صنعت خودرو گرفته نخواهد شد حتی برای پاسخ به انتظارات جامعه که خواستار کاهش قیمت هاست مانع از مجوز افزایش هشت درصدی شورای رقابت شوند.

کاکایی افزود : در چنین شرایطی گزارش کدال نیز حاکی از زیان سنگین خودروسازان دارد و همزمان نرخ تورم 20 درصدی هم همگی از واقعیت هایی است که زمانی که کنار هم قرار گیرند نشان می دهد که اوضاع خودروسازان و سایر بخش های تولید نیز در روزها و هفته های پیش رو وضعیت خوبی نخواهد بود و به طور قطع با مشکل مواجه خواهند شد.

وی گفت : متاسفانه در این وضعیت قیمت واقعی کالاها در بازار بالا می رود اما بازار به رکود می رود در حالی هزینه تولیدکنندگان به طور مرتب در حال افزایش است و این هشداری برای درگیری اقتصاد و تمام صنایع به خصوص صنعت خودرو به بیماری هلندی و زمین گیرشدن این صنعت است.

کاکایی در پایان در توضیح این جریان تاکید کرد : زمانی که از یک منابعی خارج از تولید ارزش ریالی تقویت شود اما هزینه تولیدکنندگان همچنان رو به افزایش باشد و تولیدکننده نیز در رقابت با رقبای خارجی دچار انفعال شود قطعا تولید با رکود روبرو و بخش های تولیدی و صنعتی زمین گیر می شوند و این همان بیماری هلندی است.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 131886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha