زمین گیر کردن تولید خودرو و قطعه برای واردات خودروهای چینی

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو کشور گفت: تمام کارشکنی ‌ها در حوزه تولید خودرو و قطعه و ایجاد مانع بر سر راه این دو صنعت مهم کشور به ‌منظور زمین‌گیر کردن آن‌ها و تسهیل واردات خودروهای چینی انجام می ‌شود.

به گزارش پرشین خودرو، فرهاد به نیا، با بیان این مطلب اظهار داشت: قطعه‌ سازان در شرایط خوبی قرار ندارند بطوریکه میزان مطالبات قطعه‌سازان از دو خودروساز به بالای ۳۵ هزار میلیارد تومان رسیده و مدتی است قطعه‌سازان در انتظار بازگشایی فروش خودروسازان هستند تا حداقل نقدینگی به سمت بنگاه‌های آن‌ها بیاید.

وی با بیان اینکه قطعه‌ سازان برای تامین مواد مورد نیاز خود نیز دچار یک بحران هستند، اضافه کرد: بعد از درگیری تولیدکنندگان مواد اولیه فولاد با فولادسازان، به اصطلاح کاسه و کوزه‌ها بر سر تولیدکنندگان به ‌خصوص قطعه‌سازان خودرو شکست. فولادسازان عرضه بازاری را کاهش دادند و بخش عمده ورق‌های خود را در بازار سرمایه ارائه کردند. ضمن این‌که اعلام شد تولیدکنندگان قطعات باید از طریق سایت بهین‌یاب اقدام به ثبت‌نام کنند تا در این خصوص ظرفیت‌ سنجی شود!

سخنگوی انجمن قطعه سازان با توجه به اینکه افزون بر چهار ماه از راه اندازی پروژه خرید از سایت بهین ‌یاب می گذرد، تصریح کرد: متاسفانه سایت بهین‌یاب ناقص است و بسیاری قطعه‌سازان از دستیابی به رمز این سایت بازمانده‌اند. از طرف دیگر، شرکت‌های فولادی مانند فولاد مبارکه ارسال ورق به خودروسازان را کاهش داده‌اند. ضمن این‌که قطعه‌سازان هم که قرارداد مستقیم با فولاد مبارکه داشتند، قراردادهایشان به یک ‌پانزدهم قبل کاهش پیدا کرده است.

به نیا اظهار داشت: با ادامه چالش های مذکور و ادامه این وضعیت، قطعه‌ سازان باید تعطیل کنند یا سراغ بازار آزاد بروند. یعنی ورقی را که در بورس عرضه می‌شود باید با قیمت بسیار بالاتری از بازار آزاد تهیه کنند که قطعا موجب افزایش قیمت قطعات خواهد شد.

 

دنا



وی با تاکید بر اینکه تصمیم‌ گیری مناسبی در خصوص صنعت کشور و به ‌طور مشخص صنایع قطعه و خودرو وجود ندارد، گفت: شاید برخی هم به دنبال این مساله هستند که آشفتگی بیشتری در صنعت خودرو و قطعه به وجود بیاورند و فضا را به سمتی ببرند که اگر برجام به نتیجه رسید، سراغ واردات خودرو به‌ خصوص از نوع خودروهای چینی بروند!

سخنگوی انجمن قطعه سازان ایران مدعی شد که تمام دست‌ اندرکاران قیمت ‌گذاری خودرو و به ‌طور کلی مسئولان حوزه خودرو شامل شورای رقابت، وزارت صمت، کمیسیون صنایع مجلس، سازمان حمایت و بسیاری افراد و ارگان‌های دیگر در مشکلات و چالش های امروز صنعت قطعه سازی و خودروسازی دخیل هستند چراکه هر کدام از این‌ها که قرار است تصمیمی برای صنعت خودرو و قطعه اتخاذ کنند، توسط واحد دیگر رد می‌شود و نمی‌توانند موضع مشخصی و متحدی در رابطه با این صنعت داشته باشند و این موجب سردرگمی صنعت خودرو و قطعه کشور شده است.

به نیا افزود: برخی قصد دارند تا تولید داخل را کاملا به حاشیه ببرند چراکه وقتی عرضه کم می‌شود، قاعدتا بحران قیمتی و نارضایتی مردم بیشتر می‌شود. در نهایت فضا باز می‌شود تا خودروهای چینی وارو بازار ایران شوند و این مساله پیش‌بینی بسیاری از تولیدکنندگان کشور است و نادرست هم نیست.

وی با بیان اینکه طی ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته خودروسازان چینی حتی یک پیچ را هم داخلی‌سازی نکرده‌اند، اظهار کرد: برخی قصد دارند با واردات خودروهای چینی جای تولید داخلی هم پر شود و بنابراین شرایط تولید اسف‌بار خواهد شد. از طرف دیگر، سایر واحدهای دولتی مانند بیمه، مالیات و بانک‌ها در بدتر شدن وضعیت تولید مزید بر علت شده ‌اند.

به نیا در پایان با توجه به مشکلات مورد اشاره در صنعت خودرو و قطعه سازی خاطرنشان کرد: برای حل چالش های صنعت کشور، از دولت فعلی که دیگر قطع امید کرده‌ایم، اما دولت بعدی باید نخستین اقدامش برداشتن جدی موانع تولید در کشور باشد.

کد خبر 132188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha