خواسته مشروط خودروسازان برای واردات خودرو در دولت آینده

دبیر انجمن خودروسازان ایران اگر چه معتقد است اختصاص پنج تا 10 درصد از بازار داخل به خودروهای وارداتی پاسخی به نیاز و سلایق مشتریان و ایجاد رقابت و کیفی سازی تولیدات داخلی است اما با این حال تاکید دارد که واردات خودرو باید مشروط به آزادسازی قیمت خودرو باشد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، رایزنی خودروسازان و نشست با مجلسی ها برای آزادسازی قیمت و واردات خودرو در ماههای پایانی عمر دولت شدت گرفته است با این حال به نظر می رسد خواسته آنها حداقل در دولت فعلی عملیاتی نخواهد شد و احتمالا تصمیم گیری در مورد آن به دولت سیزدهم موکول می شود.

با این وجود خودروسازان در یک ماه گذشته با طرح آزادسازی واردات خودرو، خواستار تغییر در شیوه قیمت‌گذاری محصولاتشان شده‌اند. عاملی که به گفته کارشناسان منجر به خروج این صنعت از زیاندهی خواهد شد.

این در حالی است که این روزها بازار خودرو در واکنش به تحولات سیاسی و برخی نوسانات ارزی و ممنوعیت واردات خودرو تغییر مسیر داده و قیمت اغلب آنها در بازار افزایشی شده است با این وجود سوال مهمی که مطرح می‌شود این است که بعد از انتخابات روند قیمت‌ها به چه صورت خواهد بود؟ آیا با تصمیم گیری مسئولان در خصوص واردات خودرو و کاهش تعرفه ها، بازار داخل رقابتی خواهد شد؟

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به جلسه اخیر خودروسازان با مجلسی ها گفت: خودروسازان در نشستی با اعضای کمیسیون صنایع مجلس ضمن تاکید بر آزادسازی واردات خودرو خواستار کاهش حداقل 30 درصدی تعرفه واردات خودرو شدند در حالی که هیچ انجمن تولیدکننده ای در مقابل محصولات مشابه وارداتی چنین درخواستی را مطرح نمی کند.

 

نعمت بخش



وی افزود: البته در مقابل آزادسازی واردات، خواستار معافیت خودروسازان از قیمت گذاری دستوری شدیم چرا که معتقدیم که با آزادسازی واردات، خودروسازان قادر به رقابت با خودروهای وارداتی خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه در این سالها عدم صرفه اقتصادی مانع از انگیزه واردکنندگان برای واردات خودروهای ارزان قیمت شده است، تاکید کرد: امروز با توجه به استانداردهای 85 گانه اروپایی هیچ خودروی ارزان قیمت زیر 10 هزار دلار در دنیا پیدا نمی شود که بتوان وارد کرد و برای واردات خودروهای با قیمت 10 هزار دلار و بر مبنای دلار 25 هزار تومانی باید 250 میلیون تومان پرداخت شود که با محاسبه هزینه حمل و گمرکی قیمت نهایی 300 میلیون می شود در چنین شرایطی بطور قطع خودروسازان به سهولت می تواند با محصولاتی چون پژو 405، تیبا و کوییک با این خودروها رقابت کنند.

دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به اینکه متاسفانه مردم در ممنوعیت واردات خودروسازان را مقصر می دانند تصریح کرد: این در حالی که خودروسازان بارها به مسئولان و تصمیم گیران در این حوزه اعلام کردند که مشکلی با واردات خودرو ندارند.

نعمت بخش خاطر نشان کرد: معتقدم دولت باید مجوز واردات حداقل 5 تا 10 درصدی تمام کالاهای صنعتی و تولیدی مشابه در داخل را صادر کند تا هم رقابت در بازار ایجاد شود و هم کیفیت محصولات داخلی افزایش یابد.

به گفته وی چنانچه سالیانه یک میلیون خودرو در داخل تولید شود می توان 5 تا 10 درصد از ظرفیت بازار را به واردات خودرو اختصاص داد تا پاسخی به سلایق و نیاز بازار باشد ضمن اینکه واردات 50 هزار خودرو منجر به نابودی خودروساز داخلی نخواهد شد.

دبیر انجمن خودروسازان در ادامه به موضوعی در خصوص فعالیت صفر تا 100 یک خودروساز خارجی در داخل پرداخت و اظهار داشت: با این راهکار ضمن اینکه صنعت خودرو رقابتی تر می شود به طور حتم به نفع مصرف کنندگان داخلی خواهد بود.

نعمت بخش در پایان به پیشنهاد مشروط آزادسازی واردات خودرو اشاره و بیان کرد: پیشنهاد خودروسازان در خصوص واردات خودرو مشروط بر این است که قیمت خودرو نیز آزاد شود زیرا به هیچ وجه خودروسازان خارجی در صورت فعالیت در داخل اجازه نخواهند داد که شورایی مثل رقابت با بورکراسی که دارند برای محصولاتشان قیمت تعیین کنند.

خبرنگار : زهرا حریری
کد خبر 132436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha