طرح مالیات بر عایدی چه آثاری را بر بازار خودرو خواهد گذاشت؟

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است امروز مردم به علت ناکارآمدی سیستم مدیریت اقتصادی کشور مجبور به پرداخت مالیاتی می شوند که در آن هیچ نقشی ندارند طرحی که موجب تشدید رکود در بازار خودرو و بی اعتمادی سرمایه گذاری در کشور خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در حالی روز گذشته یک عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس به رفع ایرادات و ابلاغ قانون مالیات بر عایدی سرمایه تا دو ماه آینده تاکید کرد که اوایل خردادماه کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شد. طرحی که نگرانی‌هایی جدی را در بازارهایی از جمله بازار خودرو به دنبال داشت.

بیشترین تاثیری که این طرح بر بازار خودرو گذاشت، شیوع رکود عمیق در این بازار بود که تقریبا سایه سنگینی را بر تمامی معاملات انداخت. اما این طرح آیا صرفا آثار رکودی به دنبال دارد یا تبعات دیگری را در بازار و قیمت خودرو خواهد گذاشت؟

یک مقام صنفی در انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه مالیات بر عایدی سرمایه در حقیقت مالیات بر ناکارآمدی دولت است، معتقد است: مردم به علت ناکارآمدی سیستم مدیریت اقتصادی کشور مجبور به پرداخت مالیاتی شده‌اند که در آن هیچ نقشی ندارند.

حال در شرایطی قرار است ظرف دو ماه آینده طرح مالیات بر عایدی اجرایی شود که بسیاری از نمایندگان مخالف این طرح و کارشناسان اقتصادی مطرح می کنند این گونه طرح ها در کشورهایی که اقتصاد با ثباتی دارند تاثیر خوبی دارد اما در کشوری که با تحریم و تورم درگیر است اثرات منفی به بار می آورد و اجرای آن ضمن اینکه منجر به افزایش قیمت خودرو، مسکن و ارز و طلا خواهد شد بلکه با فشار بر سرمایه گذاران داخلی، موجب می شود تا سرمایه داران سرمایه های خود را به کشورهایی مانند ترکیه و ترکمنستان ببرند که از آن ها هیچ گونه مالیاتی دریافت نمی شود.

با توجه به تاثیر اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه بر بازار خودرو، مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، اظهار کرد: در صورتی که ثبات اقتصادی در کشور وجود داشت این طرح با هدف کاهش فاصله فقیر و غنی اقدام قابل قبول و منطقی بود اما متاسفانه امروز مردم به علت ناکارآمدی سیستم مدیریت اقتصادی کشور مجبور به پرداخت مالیاتی می شوند که در آن هیچ نقشی ندارند و طبعا تبعات منفی در بازار خودرو به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به تاثیر این طرح بر رکود بازار خودرو تصریح کرد: دولت با سیاست های غلط اقتصادی خود موجب جهش قیمت خودروهایی شده که در دنیا با چنین ارقامی خرید و فروش نمی شود و امروز خود دولت که عامل افزایش قیمت آنها در داخل شده است می خواهد از دارندگان این خودروها مالیات بر عایدی سرمایه بگیرد.

 

مهدی دادفر، مالیات بر عایدی سرمایه


دادفر گفت: آیا سیاست های اقتصادی کشور را من مصرف کننده اجرا می کنم که یک خودرو را وقتی 300 میلیون خریداری کردم، یک باره افزایش میلیاردی می یابد و حالا دولت خواستار دریافت مالیات از خودروهای میلیاردی است که صرفا بواسطه بازی های اقتصادی دولت و انواع هزینه هایی چون مالیات بر درآمد و ارزش افزوده و تعرفه و ... به حدود دو میلیارد در داخل کشور رسیده است؟

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تاکید کرد: چرا باید هزینه خودرو چینی که در دنیا بالای 500 میلیون نیست و امروز در ایران میلیاردی شده است را دارندگان این خودروها پرداخت کنند آیا مصرف کنندگان این خودروها با سیاست های اشتباه اقتصادی موجب افزایش قیمت این خودروها در کشور شده اند که ملزم به پرداخت این مالیات می شوند؟

دادفر با اشاره به اینکه مسلما همه مردم ملزم به اجرای قانون هستند، افزود: در صورتی که این طرح اجرا شد و در آینده فضای اقتصادی کشور دچار رکود شد و خودروی مثلا یک میلیارد و 200 میلیون تومانی به 600 میلیون کاهش یافت آیا دولت این رقم مالیات دریافتی را به صاحبان این خودروها باز می گرداند؟! طبعا چنین کاری را نخواهد کرد از این رو معتقدم این کار نوعی جیب بری از مردم است.

وی با اشاره به پیشنهادات واردکنندگان خودرو در اجرای طرح مالیات بر عایدی به دولت گفت: واردکنندگان برای دریافت مالیات از خودروها در چند نوبت پیشنهاداتی به دولت ارائه کردند با این مضمون که در راستای صیانت و عدالت محوری و کاهش فاصله فقیر و غنی، سالانه دارندگان خودروهای لوکس یک عدد ثابتی را بر اساس نوع و مدل و میزان مصرف سوخت خودروهایشان به حساب ستاد مدیریت مصرف سوخت کشور واریز کنند تا تمام مردم به میزان مساوی از مواهب کشور برخوردار شده و از ما به التفاوت رقمی که از صاحبان این خودروها دریافت می شود در مراکز تحقیق و توسعه خودروسازی و گسترس فن آوری های نوین خودروسازی و انرژی های نوین سرمایه گذاری شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در شرایطی که شاهد تورم افسار گسیخته ای در کشور هستیم موضوع دریافت مالیات بر عایدی سرمایه را اصلا قبول ندارم و این طرح، اشتباه بزرگی است اینکه دولت به دلیل بازی های اشتباه اقتصادی قیمت ها را یکباره 100 درصد افزایش دهد و بعد 50 درصد از رشد قیمت کالاها را از سرمایه داران دریافت کند اقدامی در جهت نابودی سرمایه داران و فرار سرمایه گذاران از کشور است.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 132772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha