۱۲ دلیل روشن شدن چراغ چک خودرو؛ چطور چراغ چک را خاموش کنیم؟

یکی از مشکلاتی که بیشتر مالکان خودرو با آن مواجه شده‌اند، روشن شدن چراغ چک است. در این مقاله به علت روشن شدن چراغ چک ماشین می‌پردازیم و روش‌های برطرف کردن آن را بیان می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در داخل مجموعه آمپر خودرو، چراغ‌های زیادی وجود دارند که هر کدام نشان دهنده یک چیز هستند. یکی از مهمترین چراغ‌ها که می‌تواند بیانگر وجود نقص در سیستم‌های مختلف خودرو باشد، چراغ چک یا هشدار است. این چراغ با ECU یا همان کامپیوتر مرکزی اتومبیل در ارتباط بوده و می‌تواند به یک ایراد اساسی در خودرو اشاره کند.

132965 - علت روشن شدن چراغ چک گاهی اوقات، روشن شدن چراغ چک، دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو ، چراغ چک

در خودروهای قدیمی‌تر مانند پراید، روشن شدن چراغ چک عمدتا به مشکلات سوخت‌رسانی یا جرقه‌زنی مربوط می‌شود، اما در خودروهای جدیدتر، روشن شدن این چراغ می‌تواند نشانه‌ای از نقص موتور، گیبرکس یا سیستم ترمز باشد.

ما در این مقاله قصد داریم به مهمترین علت روشن شدن چراغ چک ماشین اشاره کنیم و روش‌های رفع روشن شدن چراغ چک خودرو  را بازگو نماییم. اگر با مشکلاتی از جمله چشمک زدن چراغ چک روبرو هستید و دنبال علتروشن شدن چراغ چک گاهی اوقات می‌گردید، تا پایان این مطلب با «پرشین خودرو» همراه باشید.

وظیفه اصلی چراغ چک خودرو چیست؟

همان‌طور که گفتیم چراغ چک به‌طور مستقیم با ECU در ارتباط است؛ یعنی چنانچه کامپیوتر خودروی شما تشخیص دهد که یکی از بخش‌ها و سیستم‌های اتومبیل به درستی کار نمی‌کنند، چراغ چک مانند یک زنگ خطر عمل کرده و این موضوع را به اطلاع راننده می‌رساند. چراغ چک معمولا به رنگ قرمز، زرد یا نارنجی بوده و در کنار سایر چراغ‌های آمپر دیده می‌شود. روشن شدن چراغ هشدار باید از سوی راننده جدی گرفته شود و بلافاصله پس از مشاهده آن، باید به بررسی قسمت‌های مختلف خودرو پرداخت یا به مکانیک مراجعه کند.

۱۲ علت روشن شدن چراغ چک ماشین

132965 - علت روشن شدن چراغ چک ماشین، روشن شدن چراغ چک، دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو ، چراغ چک

روشن شدن چراغ هشدار خودرو می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. برخی از این دلایل بسیار جدی هستند و باید خیلی زود نسبت به برطرف کردن آنها اقدام کرد. اما برخی دیگر اهمیت کمتری دارند و لازم نیست پس از مشاهده آنها بلافاصله به مکانیک مراجعه کنید. در ادامه به تعدادی از مهمترین دلایل روشن شدن چراغ چک ماشین اشاره می‌کنیم:

۱. ایراد انژکتور

زمانی که انژکتور دچار نقص جدی شود یا نیاز به تعویض داشته باشد، چراغ چک روشن می‌شود. البته این مورد چندان رایج نیست، چون خیلی کم پیش می‌آید که انژکتور سوخت به‌طور کامل خراب شود و مجبور شوید آن را عوض کنید. به هر حال توجه داشته باشید که استفاده از سوخت بی‌کیفیت یا عدم تعویض به موقع فیلتر بنزین می‌تواند خرابی انژکتور را به دنبال داشته باشد. به محض مشاهده مشکل، باید به فکر رفع روشن شدن چراغ چک خودرو باشید.

۲. نقص در سنسور اکسیژن

از خرابی سنسور اکسیژن می‌توان به عنوان رایج‌ترین علت روشن شدن چراغ چک ماشین یاد کرد. برطرف کردن این مشکل هزینه زیادی ندارد، اما اگر سنسور اکسیژن را به‌ موقع تعویض نکنید، مصرف سوخت خودروی شما به میزان قابل ملاحظه‌ای افرایش میابد. همچنین نقص در سنسور اکسیژن در بلندمدت روی سایر قسمت‌های خودرو مانند شمع‌ها و مبدل کاتالیزور هم تاثیر منفی می‌گذارد و باعث خرابی آنها می‌شود.

۳. لقی درب باک بنزین

در خیلی از موارد، وقتی چراغ چک خودرو روشن می‌شود، یک دلیل ساده دارد و آن چیزی نیست جز شُل بودن درب باک بنزین! شاید تصور کنید که درپوش باک بنزین نقش مهمی در سیستم سوخت خودرو ندارد، اما باید بدانید که همین درپوش از بخار شدن سوخت جلوگیری کرده و به حفظ فشار سیستم سوخت کمک می‌کند. گاهی اوقات بعد از بنزین زدن متوجه روشن شدن چراغ هشدار می‌شوید. در این شرایط بهتر است ابتدا بررسی کنید که درب باک را به درستی بسته‌اید یا خیر.

۴. خراب شدن مبدل کاتالیزور

مبدل کاتالیزور در محل گازهای خروجی از اگزوز قرار دارد و وظیفه اصلی آن تبدیل مونوکسید کربن حاصل از احتراق به دی‌اکسید کربن است. معمولا مبدل کاتالیزور دارای عمر محدودی است و بر اساس کارکرد، باید نسبت به تعویض آن اقدام شود. سرویس به موقع خودرو، رفع روشن شدن چراغ چک خودرو و تعویض روغن در زمان مناسب از جمله مواردی هستند که باعث افزایش طول عمر کاتالیزور می‌شوند.

۵. خراب شدن شمع‌ها و وایرها

وقتی شمع‌ها با مشکل مواجه شوند، موتور خودرو به درستی کار نمی‌کند و این ایراد مخصوصا در هنگام شتاب گرفتن مشخص می‌شود. برای جلوگیری از چنین مشکلی باید همیشه شمع‌ها را به موقع تعویض کنید. از سوی دیگر باید حواستان به فرسودگی وایرها هم باشد. وایرها وظیفه انتقال برق از کوئل به شمع‌ها را بر عهده دارند و اگر ایراد پیدا کنند، چراغ چک روشن خواهد شد.

۶. ایراد کوئل

وظیفه اصلی کوئل آن است که برق لازم برای جرقه زدن شمع‌ها را فراهم کند. بنابراین اگر کوئل خراب شود، شمع‌ها نیز به درستی کار نمی‌کنند و عملکرد موتور تحت تاثیر قرار می‌گیرد. نقص در کوئل از طریق چراغ چک به راننده اطلاع داده می‌شود و باید در اسرع وقت نسبت به تعمیر آن اقدام کرد.

۷. نقص در سنسور جریان هوا

وظیفه سنسور جریان هوا، کنترل کردن مقدار ورود هوا به داخل موتور است. این سنسور بین فیلتر هوا و دریچه گاز قرار گرفته و تعیین می‌کند که چه مقدار هوا وارد محفظه احتراق موتور شود. سنسور جریان هوا نقش بسیار مهمی در نحوه کار موتور خودرو دارد و اگر خراب شود، موتور نمی‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد. در نتیجه این امر، شما متوجه می‌شوید که شتاب اتومبیل کاهش پیدا کرده یا اینکه موقع گاز دادن، دود سیاهی از اگزوز خارج می‌شود.

۸. خراب شدن سیستم چرخش گاز اگزوز

سیستم چرخش گاز اگزوز که به آن EGR می‌گویند، بخشی از گازهای خروجی را به داخل محفظه احتراق هدایت می‌کند تا از این طریق باعث سوختن راحت‌تر بنزین شود. در واقع وظیفه اصلی این سیستم، کاهش دادن اکسید نیتروژن حاصل از کارکرد موتور است. سیستم چرخش گاز اگزوز به جلوگیری از آلودگی هوا نیز کمک می‌کند. دریچه EGR اگر خراب شود، چراغ چک روشن خواهد شد و باید نسبت به رفع روشن شدن چراغ چک خودرو با تعویض دریچه اقدام نمایید.

۹. خالی شدن باتری

یک علت روشن شدن چراغ چک ماشین خالی شدن باتری است. وقتی باتری ماشین شما به‌طور کامل خالی شود، نمی‌توانید اتومبیل خود را استارت بزنید. در این حالت مشاهده خواهید کرد که چراغ چک روشن است. در چنین مواقعی فقط باید به فکر تعویض یا شارژ باتری اتومبیل خود باشید.

۱۰. خراب شدن ترموستات

یکی از قطعات بسیار پرکار خودرو، ترموستات است. مخصوصا در مناطق گرمسیر این قطعه دائما درگیر بوده و وظیفه اصلی آن خنک نگه داشتن موتور است. برای اینکه ترموستات به درستی عمل کند، باید مایع خنک کننده داخل آن به موقع تعویض شود. خراب شدن ترموستات هم باعث روشن شدن چراغ هشدار خودرو می‌شود. برای رفع روشن شدن چراغ چک خودرو، بایستی از سلامت و صحت عملکرد این چراغ اطمینان حاصل کنید.

۱۱. نشتی خلاء

همه خودروها دارای سیستم خلاء هستند که وظایف مختلفی از جمله کاهش آلودگی هوا و کمک به تقویت ترمز را بر عهده دارد. اگر متوجه شوید که خودروی شما بی‌دلیل با دور بالا در حال کار کردن است و سرعت‌تان زیاد می‌شود، احتمالا با مشکل نشتی خلاء مواجه شده‌اید. شلنگ‌های خلاء به‌مرور زمان و قرار گرفتن در معرض گرما و سرما دچار آسیب و نشتی می‌شوند که این موضوع باید هر چه زودتر برطرف شود.

۱۲. ایراد در سیستم دزدگیر

نصب غیراصولی سیستم دزدگیر ماشین هم می‌تواند مشکلات زیادی به بار آورد. مثلا ممکن است دزدگیر باعث خالی شدن باتری اتومبیل شود یا اینکه از روشن شدن آن جلوگیری کند. در این شرایط چراغ هشدار روشن خواهد شد. اگر متوجه شدید که روشن شدن چراغ هشدار به خاطر دزدگیر ماشین است، باید هرچه زودتر به یک مرکز معتبر مراجعه کرده و نسبت به نصب اصولی دزدگیر اقدام نمایید.

چگونه چراغ چک را خاموش کنیم؟

132965 - رفع روشن شدن چراغ چک خودرو، روشن شدن چراغ چک، دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو ، چراغ چک

پس از دریافتن علت روشن شدن چراغ چک ماشین می‌توان به روش‌های مختلفی آن را خاموش کرد. برخی از این روش‌ها بسیار ساده هستند، اما اگر مشکل جدی باشد، حتما باید به یک مکانیک متخصص مراجعه کنید. در ادامه چهار روش اصلی برای خاموش کردن چراغ چک را بیان می‌کنیم:

۱. ادامه دادن به رانندگی عادی

برخی از عواملی که علت روشن شدن چراغ چک ماشین هستند، خودبه‌خود و با گذشت زمان برطرف می‌شوند. مثلا وقتی روشن شدن چراغ هشدار به خاطر گرمای زیاد موتور باشد، با پایین آمدن دما، چراغ نیز خاموش خواهد شد. بنابراین یکی از ساده‌ترین روش‌های برای رفع روشن شدن چراغ چک خودرو این است که هیچ کاری انجام ندهید تا چراغ خاموش شود. اما توجه داشته باشد که در این صورت ممکن است خسارت جدی به خودروی خود وارد کنید. در مجموع توصیه می‌شود که علت روشن شدن چراغ چک ماشین را جدی بگیرید و آن را یک مورد کم‌اهمیت تلقی نکنید.

۲. روشن و خاموش کردن خودرو

در برخی از خودروها، با چند بار روشن و خاموش کردن موتور، چراغ چک ریست می‌شود. یعنی کافی است استارت بزنید و بلافاصله پس از روشن شدن موتور، آن را خاموش کنید. اگر این کار را دو تا سه بار پشت سر هم تکرار کنید، چراغ چک خاموش خواهد شد. البته در نظر داشته باشید که این روش برای برخی از خودروها کاربرد دارد و در مورد همه اتومبیل‌ها جواب نمی‌دهد. در ضمن با این روش مشکل اصلی برطرف نمی‌شود و صرفا چراغ چک را خاموش کرده‌اید.

۳. قطع کردن باتری و اتصال مجدد آن

این روش ممکن است کمی دشوارتر از دو روش قبلی باشد، چون باید کابل‌های مثبت و منفی باتری خودرو را جدا کنید. سپس مدتی صبر نمایید تا برق ذخیره شده در خازن‌ها تخلیه شود؛ برای این کار می‌توانید چراغ‌ها را روشن بگذارید یا اینکه بوق خودرو را به مدت چند ثانیه فشار دهید. سپس کابل‌های باتری را وصل کنید و استارت بزنید. اکنون باید چراغ چک خاموش شده باشد.

۴. استفاده از دیاگ

دیاگ دستگاهی است که به ECU خودرو متصل می‌شود و به عیب‌یابی کامپیوتری می‌پردازد. پس از اتصال دیاگ و روشن کردن آن، دستگاه شروع به آنالیز قسمت‌های مختلف خودرو می‌کند و کدهای خطا را شناسایی می‌نماید. اگر خودتان هم دستگاه دیاگ داشته باشید می‌توانید به خطایابی بپردازید. فقط پس از انجام این کار، باید تمام کدهای شناسایی شده را یادداشت کنید و آنها را در اختیار مکانیک قرار دهید تا دلیل اصلی مشکل را پیدا کند و بتواند آن را برطرف نماید. استفاده از دیاگ و شناسایی ایرادات خودرو، بهترین و اصولی‌ترین راه برای خاموش کردن چراغ چک است و پیشنهاد می‌کنیم که تا حد ممکن از همین روش استفاده کنید.

نحوه رفع چراغ چک خودروهای ایرانی

132965 - روشن شدن چراغ چک، دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو ، چراغ چک، رفع روش شدن چراغ چک خودرو

در این بخش روش‌های رفع روشن شدن چراغ چک خودرو برای ماشین‌های ایرانی را بررسی خواهیم کرد. روشن شدن چراغ چک در خودروهای ایرانی، می‌تواند نشان‌دهنده وجود یک مشکل جزئی یا جدی در خودرو باشد. با مشاهده علامت روشن شدن چراغ چک بایستی به سرعت نسبت به رفع علت روشن شدن چراغ چک ماشین بپردازید تا کار به مشکلات جدی‌تر نکشد.

علت روشن شدن چراغ چک ماشین پراید نشانه چیست؟

در خودروی پراید، روشن شدن چراغ هشدار به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. برای مثال بالا رفتن بیش از حد دمای موتور می‌تواند روشن شدن موقت چراغ چک را به دنبال داشته باشد که این مورد به‌راحتی و با خاموش کردن خودرو برای چند دقیقه برطرف می‌شود. اما در مجموع، نقص در سیستم سوخت‌رسانی و کنترل آلایندگی، بیشترین نقش را در روشن شدن چراغ خودروی پراید دارد.

بعد از دریافتن علت روشن شدن چراغ چک ماشین ۲۰۶ چه کار کنیم؟

به‌طور کلی در خودروهای پژو، روشن ماندن طولانی مدت موتور می‌تواند علت روشن شدن چراغ چک ماشین  باشد. علت روشن شدن چراغ چک ماشین پژو پارس و همچنین پژو ۲۰۶ هم می‌تواند به همین دلیل باشد. در این شرایط اگر برای مدتی موتور را خاموش کنید، برای رفع چراغ چک روشن ماشین کافی خواهد بود. ولی اگر در زمان کمی پس از روشن کردن موتور، مجددا با چراغ چک مواجه شدید، احتمالا یکی از دلایل اصلی که در بالا به آنها اشاره کردیم، باعث روشن شدن این چراغ شده است.

این روش برای رفع مشکل روشن شدن چراغ چک پارس نیز مفید خواهد بود. برای رفع چراغ چک پژو پارس، توصیه می‌کنیم بعد از بررسی مواردی که بالا ذکر کردیم، حتماً ماشین را یک سر نزد تعمیرکار معتبر ببرید تا از وضعیت و سلامت فنی خودرو مطمئن شوید.

چگونه چراغ چک دنا پلاس را خاموش کنیم؟

مثل اکثر خودروها، شایع‌ترین علت روشن شدن چراغ چک ماشین دنا نیز نقص در سنسور اکسیژن است. همان‌طور که اشاره کردیم، برطرف کردن این مشکل کار آسانی است و هزینه پایینی هم دارد. برای ریست چراغ چک دنا می‌توانید یک سرویس کلی انجام بدهید. معمولاً بعد از سرویس، علت روشن شدن چراغ چک ماشین رفع خواهد شد. اگر مشکل همچنان پابرجا بود، با انجام تعمیرات و تعویض قطعات معیوب مشکل حل خواهد شد.

علت روشن شدن چراغ چک کوییک صفر چیست؟

علت روشن شدن چراغ چک کوییک صفر می‌تواند مربوط به یکی از مشکلاتی که در مقاله ذکر کردیم (از جمله شل بودن درپوش باک بنزین، معیوب بودن سنسور اکسیژن، مشکل در سیستم جرقه زنی و یا سوخت رسانی) باشد. به علاوه، ماشین کوییک به مشکلات خاصی نیز معروف است که عبارتند از:

  • مشکلات ECU: ایسیو یا واحد کنترل الکترونیکی، وظیفه‌ی کنترل و مدیریت بسیاری از عملکردهای موتور را در کوییک صفر بر عهده دارد. نقص در ECU می‌تواند باعث روشن شدن چراغ چک شود.
  • مشکلات در سیستم خنک کننده: ایراد در ترموستات، فن یا واترپمپ در کوییک صفر می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد موتور و روشن شدن چراغ چک شود.
  • مشکلات در سیستم EGR: سیستم EGR وظیفه‌ی بازگرداندن بخشی از گازهای خروجی به داخل موتور را برای کاهش آلایندگی دارد. نقص در این سیستم در کوییک صفر می‌تواند باعث روشن شدن چراغ چک شود.

علت روشن شدن چراغ چک ماشین تیبا و ساینا چیست؟

در خودروهایی مانند تیبا و ساینا، علاوه بر دلایل اصلی و رایجی که علت روشن شدن چراغ چک ساینا باشند، کارکرد زیاد موتور و گرم شدن بیش از حد آن نیز می‌تواند روشن شدن این چراغ را به دنبال داشته باشد. در هر صورت اگر علت روشن شدن چراغ چک ماشین ساینا و تیبا با خاموش کردن موتور و استراحت دادن به آن برطرف نشد، باید جهت عیب‌یابی به مکانیک متخصص مراجعه کنید. علت روشن شدن دو چراغ چک ساینا می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برای روشن شدن چراغ چک ساینا s توصیه می‌کنیم از راه حل‌های خانگی استفاده نکنید و حتماً ماشین را به تعمیرگاه معتبر ببرید.

نحوه رفع چراغ چک تیبا چگونه است؟

معیوب بودن سیستم‌های اصلی موتور، باعث روشن شدن چراغ چک تیبا خواهند شد. این امر مشکلات ثانویه‌ای مانند افزایش مصرف سوخت را به همراه دارد. در موتور ماشین‌های امروزی که تیبا یکی از آنهاست، روشن شدن چراغ چک می‌تواند مربوط به مشکلات ECU باشد. خطاهایی مانند خرابی سنسورها، مشکلات لحظه‌ای در دیتای سنسور و... با استفاده از دیاگ خودرو و یا جدا کردن باتری خودرو به مدت ۱۵ دقیقه می‌توانند رفع شوند. اگر خطای ECU از نوع موقتی باشد، با این ترفندها چراغ چک تیبا خاموش خواهد شد. در صورتی که همچنان چراغ چک روشن بود بایستی برای حل مشکل به تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید.

نحوه خاموش کردن چراغ چک تارا چگونه است؟

مشکلاتی که بالاتر ذکر کردیم می‌توانند موجب روشن شدن چراغ Check در تیبا شوند. هنگام روشن شدن آن، می‌توانید با دیاگ زدن خودرو، ریست ECU یا استفاده از دستگاه OBD-II Scanner مشکل را موقتاً حل کنید. دقت داشته باشید که خاموش کردن چراغ چک تارا به طور دائمی توصیه نمی‌شود، زیرا این چراغ نشان‌دهنده وجود یک مشکل در خودرو است و نادیده گرفتن آن می‌تواند  منجر به  مشکلات  جدی‌تر  و  هزینه‌های  بیشتر  در  آینده  شود.

سؤالات متداول

حالا که با علت روشن شدن چراغ چک ماشین و همچنین روش‌های خاموش کردن آن آشنا شدیم، احتمالا سوالات بیشتری هم ذهن شما را مشغول کرده‌اند. در ادامه به تعدادی از متداول‌ترین سوالات در همین زمینه پاسخ خواهیم داد.

چه ارتباطی بین علت روشن شدن چراغ چک ماشین و افت شتاب وجود دارد؟

بسیاری از دلایل که برای علت روشن شدن چراغ چک ماشین مطرح کردیم، به‌طور مستقیم با عملکرد موتور خودرو در ارتباط هستند. مثلا وقتی سنسور هوا خراب شود یا شمع‌ها ایراد پیدا کنند، موتور دچار افت توان می‌شود که نتیجه آن هم پایین آمدن شتاب خودرو خواهد بود.

علت روشن شدن چراغ چک ماشین قبل از استارت چیست؟

روشن شدن چراغ چک ماشین قبل از استارت زدن طبیعی است. در واقع وقتی سوییچ را وارد می‌کنید و قصد استارت زدن دارید، تمام چراغ‌های آمپر روشن می‌شوند و پس از استارت زدن، چراغ‌های هشدار خاموش خواهند شد. در صورتی که بعد از استارت همچنان با چراغ چک روشن مواجه شدید، باید دلیل موضوع را پیگیری کنید، اما روشن بودن این چراغ در لحظه قبل از استارت اهمیتی ندارد.

علت روشن شدن چراغ چک ماشین روی گاز چیست؟

گاهی اوقات در خودروهای دوگانه‌سوز مشاهده می‌شود که با رفتن روی حالت گازسوز، چراغ چک روشن شده یا اینکه اصلا امکان تغییر حالت به گازسوز وجود ندارد. در این شرایط ممکن است رگلاتور مشکل پیدا کرده باشد یا اینکه شیر برقی سر مخزن دچار نقص شود. نشتی در مدار فشار قوی یا ضعیف گاز هم می‌تواند منجر به روشن شدن چراغ چک شود. در چنین مواقعی بهتر است خیلی زود به یک تعمیرگاه تخصصی مراجعه نمایید.

چشمک زدن چراغ چک خودرو نشانه چیست؟

چشمک زدن چراغ چک نشانه بسیار خطرناکی است. در حالت عادی وقتی چراغ چک روشن می‌شود و به‌صورت ثابت باقی می‌ماند، شما متوجه می‌شوید که یکی از سیستم‌های داخلی با مشکل مواجه شده است. اما وقتی چراغ چک چشمک بزند، می‌تواند نشانه‌ای احتراق نامنظم باشد که این موضوع، داغ شدن بیش از حد کاتالیزور را در پی دارد و حتی می‌تواند موجب حریق در خودرو شوند. در این شرایط بهتر است هر چه زودتر اتومبیل را خاموش کرده و از یک متخصص بخواهید به بررسی موضوع بپردازد.

جمع بندی

در این مقاله از پرشین خودرو درباره علت روشن شدن چراغ چک ماشین توضیح دادیم. با نکاتی که به آنها اشاره شد، می‌توانید از بروز این مشکل تا حد زیادی جلوگیری کنید. ضمنا انواع رفع روشن شدن چراغ چک خودرو را نیز با شما در میان گذاشتیم. اگر نکته‌ای در این زمینه می‌دانید یا تجربه‌ای دارید که می‌تواند برای سایر رانندگان نیز مفید باشد، خوشحال می‌شویم آن را از طریق کامنت‌ها با ما و مخاطبان پرشین خودرو به اشتراک بگذارید.

کد خبر 132965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha