۴ روش شناسایی علت روشن شدن چراغ چک تارا و رفع آن

در این گزارش پرشین خودرو، رایج‌ترین علت های روشن شدن چراغ چک تارا را بررسی می‌کنیم و نحوه خاموش کردن چراغ چک موتور تارا را توضیح می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، چراغ چک خودروهای مجهز به ECU یکی از آلارم‌هایی است که برای اطلاع رسانی به راننده از وجود مشکلات مختلف در خودروها تعبیه می‌شوند. روشن شدن چراغ چک در تارا نگران کننده است؛ از سویی امکان دارد صرفاً یک خطای کوچک موجب روشن شدن آن شود و یا مشکل بزرگتری وجود داشته باشد که بایستی در اسرع وقت نسبت به رفع آن اقدام کرد.

در این گزارش، رایج‌ترین علت های روشن شدن چراغ چک تارا را بررسی می‌کنیم و نحوه خاموش کردن چراغ چک موتور تارا را توضیح می‌دهیم.

دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو تارا

دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو تارا

چراغ چک موتور (Check Engine Light) یک هشدار دهنده در داشبورد خودروست که نشان می‌دهد سیستم کامپیوتر داخلی (ایسیو یا ECU) مشکلی را در یکی از اجزای خودرو تشخیص داده است. این چراغ در تارا به شکل یک موتور کوچک در داشبورد نمایش داده می‌شود.

در گزارش ۱۲ دلیل روشن شدن چراغ چک خودرو، تمامی مشکلاتی که باعث روشن شدن این چراغ می‌شوند را کامل و جامع توضیح داده‌ایم. در این میان، رایج‌ترین دلایلی که باعث روشن شدن چراغ چک تارا می‌شوند عبارتند از:

۱. مشکلات در سیستم سوخت‌رسانی

  • شل یا خراب بودن درپوش باک بنزین: یکی از رایج‌ترین دلایل روشن شدن چراغ چک تارا، شل بودن یا آسیب‌دیدگی درپوش باک بنزین است. این مسئله باعث نشت بخارات بنزین و در نتیجه روشن شدن چراغ چک می‌شود.
  • انسداد یا خرابی انژکتورها: انژکتورها وظیفه‌ی پاشش سوخت به داخل سیلندرها را دارند. اگر این قطعات دچار مشکل شوند، می‌تواند عملکرد موتور را مختل و آلاینده بیشتری تولید کند.

۲. مشکلات سیستم احتراق

خرابی شمع‌ها و کوئل‌های احتراق: شمع‌ها و کوئل‌های احتراق نقش مهمی در فرآیند احتراق سوخت در سیلندرها دارند. خرابی هر یک از این قطعات می‌تواند باعث احتراق ناقص و در نتیجه روشن شدن چراغ چک شود.

۳. مشکلات در سیستم‌های اگزوز و کنترل آلایندگی

  • سنسور اکسیژن (O۲ Sensor): سنسور اکسیژن میزان اکسیژن نسوخته در اگزوز را اندازه‌گیری می‌کند. خرابی این سنسور افزایش مصرف سوخت را درپی دارد. تعمیر سنسور اکسیژن هزینه زیادی دربر ندارد، اما بی‌اهمیتی به آن در بلندمدت روی سایر قسمت‌های خودرو اثر مخربی خواهد گذاشت.
  • مبدل کاتالیزوری: مبدل کاتالیزوری وظیفه‌ی تبدیل گازهای مضر اگزوز به گازهای کمتر مضر را دارد. مشکلات مربوط به این قطعه هم یک علت روشن و خاموش شدن چراغ چک تارا خواهد بود.

۴. مشکلات سنسورهای مختلف

  • سنسور جریان هوای جرمی (MAF): این سنسور میزان هوای ورودی به موتور را اندازه‌گیری می‌کند. اگر گردش هوای موتور به اندازه استاندارد نباشد، چراغ چک روشن خواهد شد.
  • سنسور دمای مایع خنک‌کننده: این سنسور دمای مایع خنک‌کننده موتور را اندازه‌گیری می‌کند. اگر این سنسور دچار مشکل شود، ممکن است چراغ چک تارا در حین رانندگی روشن شود.
  • مشکلات مربوط به سیستم EGR: سنسور EGR میزان گازهای خروجی را که به داخل منیفولد هوا بازگردانده می‌شوند، اندازه‌گیری می‌کند. به علاوه شیر EGR که وظیفه کنترل جریان گازهای خروجی را به داخل منیفولد هوا بر عهده دارد، در صورت ناقص بودن باعث روشن شدن چراغ چک تارا می‌گردد.

۵. مشکلات سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی

مشکلات در سیستم‌های الکترونیکی: خرابی یا نقص در سیستم‌های الکترونیکی خودرو، از جمله ECU می‌تواند منجر به روشن شدن چراغ چک شود.

کد خطای چراغ چک تارا

خطاهایی که باعث روشن شدن چراغ چک تارا می‌شوند، به صورت کدهایی با زبان خاص ایسیو نمایش داده و ثبت می‌گردند. گروه‌های خودروسازی بر اساس پروتکل OBD-II، لیستی از کدهای خطا را تعریف نموده‌اند که هریک به صورت ترکیبی از حروف انگلیسی و اعداد نمایش داده می‌شوند. اصولاً کدهای خطای چراغ چک تارا در یکی از دسته‌های زیر قرار می‌گیرند:

  • P: خطا در انتقال قدرت؛
  • C: مشکل در شاسی؛
  • B: خطا در بدنه؛
  • U: مشکل سیستم برق رسانی خودرو.

نحوه خاموش کردن چراغ چک موتور تارا

145238 - علت روشن شدن چراغ چک تارا؛ نحوه خاموش کردن چراغ چک موتور تارا؛ دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو تارا

تارای ایران خودرو از ECU کسنس (KESNES) بهره می‌برد که مشکلات متعددی از جمله لگ زدن در هنگام گاز دادن، تأخیر پدال گاز، کشش و شتاب پایین در سربالایی، بالا رفتن دمای موتور و کپ کردن ماشین هنگام تعویض دنده در آن گزارش شده‌اند. هنگام بروز هر مشکلی که یک خطا در سیستم ECU ثبت کند، چراغ چک تارا روشن شده و باید به فکر رفع مسئله باشید.

چراغ چک تارا در هنگام بروز مشکل یا عملکرد معیوب یکی از سنسورها روشن می‌شود و ممکن است به صورت پیوسته روشن بماند یا حالت چشمک زن پیدا کند. روشن شدن چراغ چک در اثر بروز خطاهای جزئی، بعد از عیب یابی و آپدیت شدن ECU رفع می‌گردد. اگر چراغ در وضعیت چشمک زن قرار داشت، احتمال وجود یک مشکل جدی هست و باید سریع خودرو را متوقف نمایید و برای حل مشکل اقدامی انجام بدهید.

معمولاً برای رفع عیب چراغ چک تارا یکی از روش‌های زیر جوابگو خواهد بود.

  • ادامه دادن به رانندگی (در صورت چشمک زن نبودن چراغ)؛
  • روشن و خاموش کردن ماشین؛
  • قطع باتری و وصل مجدد؛
  • و دیاگ زدن ماشین.

ادامه رانندگی

همانطور که اشاره کردیم گاهی مشکل یک خطای لحظه‌ای، علت روشن شدن چراغ چک تارا است و با آپدیت شدن ECU چراغ خاموش خواهد شد. اگر چراغ چشمک نمی‌زند، تا ۱۰ دقیقه دیگر به رانندگی ادامه بدهید و ببینید آیا مشکل رفع می‌شود یا خیر. اگر مسئله همچنان پابرجا بود، ماشین را کنار بزنید و در صورت نیاز به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید.

ریست کردن ماشین

ECU نیز درست مانند هر سیستم کامپیوتری، گاهی با یک ریست شدن ساده روبراه می‌شود. بعد از توقف ماشین، چند دقیقه صبر کنید و سپس استارت بزنید. بعد از یکی دو ثانیه، ماشین را خاموش کنید. با فاصله‌های دو ثانیه‌ای، این کار را دو، سه مرتبه دیگر تکرار کنید. یادتان باشد که این روش، کاملاً تجربی است و تضمینی نیست که مشکل را به طور کامل حل کند. بنابراین به نحوه خاموش کردن چراغ چک موتور تارا با ریست ECU اکتفا نکنید و به فکر سرویس خودرو باشید.

ریست اتصالات باتری تارا

اگر دستی در تعمیرات خودرو دارید، می‌توانید با قطع و وصل کردن باتری علت روشن شدن چراغ چک تارا را رفع کنید. برای این کار خودرو باید خاموش بوده و حداقل ۲۰ دقیقه به حال خود گذاشته شده باشد تا موتور آن خنک شود. اتصالات مثبت و منفی را از باتری جدا کنید. به مدت ۳۰ ثانیه بوق اتومبیل را نگه دارید تا برق باقیمانده در خازن‌های باتری تخلیه شود. یک ربع ساعت زمان بدهید و دوباره کابل‌ها را وصل کنید. در نهایت دوباره ماشین را روشن کنید و ببینید آیا چراغ چک بازهم روشن باقی می‌ماند یا خیر.

بستن درپوش بنزین هم می‌تواند یک روش سریع و ساده برای رفع دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو تارا باشد. بررسی کنید که درپوش باک بنزین به درستی بسته شده باشد. اگر شل شده یا ترک خورده، آن را تعویض کنید.

استفاده از دستگاه دیاگ (OBD-II)

دیاگ زدن (اصطلاح تشخیص مشکلات ECU که مخفف Diagnose باشد) علت روشن شدن چراغ چک تارا را تشخیص می‌دهد تا دقیق‌تر و بهتر بتوانید اقدامی برای حل مسئله انجام بدهید. اگر خودتان دستگاه دیاگ دارید، می‌توانید در خانه به عیب یابی بپردازید. در غیر اینصورت سراغ یک مکانیکی معتبر بروید تا پس از تشخیص، اقدام حل مشکل انجام شود.

دستگاه دیاگ OBD-II را به پورت مخصوص خودرو وصل کنید. این پورت در تارا زیر داشبورد و در پایین فرمان قرار دارد که می‌توانید به آهستگی با کشیدن کاور به سمت عقب، به پورت‌ها دسترسی پیدا کنید. بعد از اتصال پورت، دکمه Enter دستگاه را فشار بدهید تا دیتای ECU آنالیز شده و کد خطاهای موجود نمایش داده شود. کدها را یادداشت کنید و در اسرع وقت به یک متخصص نشان دهید.

پس از رفع مشکل، گزینه Erase را در دستگاه دیاگ بزنید تا لاگ خطاها پاک شود.

بعد از پاک کردن کدهای خطا و رفع مشکلات، مدتی کوتاه رانندگی کنید تا مطمئن شوید چراغ چک دوباره روشن نمی‌شود و مشکل به طور کامل برطرف شده است.

جمع بندی

شناسایی علت روشن شدن چراغ چک تارا و رفع به موقع آن، از بروز آسیب‌های غیرمترقبه به سایر اجزای خودرو جلوگیری می‌کند.

توجه به دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو تارا و حل به موقع مشکلات، شما را از هزینه‌های سنگین و خرابی‌های جبران ناپذیر مصون خواهد داشت. در گزارش امروز ۴ نحوه خاموش کردن چراغ چک موتور تارا را باهم بررسی کردیم؛ اما این روش‌ها موقتی هستند و برای اطمینان از سلامت خودرو بایستی حتماً جهت سرویس به تعمیرگاه معتبر ایران خودرو مراجعه فرمایید.

کد خبر 145238

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha