مقصر افزایش غیرقانونی قیمت لاستیک کیست؟

اعلام خبر افزایش قیمت تایر و تکذیب آن به فاصله چند ساعت، موجب گرانی مجدد تایر در سطح بازار شد، اکنون سوالی که باید مطرح شود این است که چرا قیمت‌گذاری یک کالا باید موجب تلاطم‌های ساختگی در بازار شود؟

به گزارش پرشین خودرو به نقل از تسنیم، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در اول شهریورماه سالجاری، خبر افزایش 15 درصدی قیمت تایر را بنابر مصوبه انجمن صنفی صنعت تایر اعلام کرد.

هر چند با توجه به رکود حاکم بر بازار تایر تصمیم‌گیری در خصوص این افزایش قیمت، غیرمنطقی به نظر می‌رسید اما بازار بلافاصله به این خبر واکنش نشان داد و بسیاری از سایزهای تایر در سطح عمده‌فروشی و خرده‌فروشی با افزایش قیمت مواجه شدند.

اما روز گذشته داود سعادتی‌نژاد، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک، ضمن تکذیب افزایش قیمت تایر، گفت: در حال حاضر موقعیت افزایش قیمت وجود ندارد و در این باره مصوبه‌ای هم ابلاغ نشده است.

مصطفی تنها، سخنگوی صنعت تایر نیز در موردافزایش 15 درصدی قیمت تایر، اظهار داشت: افزایش قیمت تایر مصوب شد اما هنوز اعمال نشده است؛ زیرا امیدواریم فرجی شود تا قیمت را افزایش ندهیم. به دلیل نگرانی از کاهش تقاضا افزایش قیمت را دائم عقب می‌اندازیم تا شاید راه‌حلی پیدا شود.

اگر افزایش قیمت تایر به صلاح نبود، چرا خبرش را اعلام کردید؟

اظهارات ضد و نقیض در خصوص افزایش قیمت تایر در حالی صورت میگیرد که موضوع قیمت‌گذاری این کالا در سال گذشته بارها در محافل تصمیم‌گیری مطرح و تعیین تکلیف شده بود. بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار در آبان ماه سال گذشته، قیمت‌گذاری تایرهای سواری مشروط بر اینکه ثبت تولید و فروش آن در سامانه جامع تجارت صورت گیرد، به واحدهای تولیدی محول شد.

همچنین ستاد تنظیم بازار در مصوبه جلسه 20 آذرماه خود که به بررسی مشکلات تأمین و تولید لاستیک سنگین اختصاص داشت، قیمت‌گذاری تایرهای باری-اتوبوسی را هم همچون تایرهای سواری به انجمن صنعت تایر واگذار کرد.

اما با اینحال شاهد هستیم که با وجود اتخاذ این تصمیمات، بار دیگر با انتشار اخبار و اظهارات سخنگوی صنعت تایر مبنی بر افزایش قطعی قیمت این کالا و تکذیب این خبر به فاصله چند ساعت، بازار این محصول دچار نابسامانی و تلاطمات قیمتی شد.

بررسی قیمت‌ها در بازار تایر نشان می‌دهد که در نتیجه این فعل و انفعلات، قیمت یک جفت تایر پرایدی از 700 هزار تومان به حدود 810 هزار تومان و یک جفت تایر پژویی از 1 میلیون و 200 هزار تومان به 1 میلیون و 380 هزار تومان رسیده است.

قیمت‌گذاری تایر نباید موجب تلاطم‌های ساختگی شود

وحید خراسانی، کارشناس صنعت تایر در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم ضمن اشاره به چسبندگی قیمت تایر گفت: به احتمال زیاد با تکذیب اخبار مربوط به افزایش 15 درصدی قیمت تایر، کاهش قیمت به اندازه‌ای که قیمت‌های قبلی مجدداً در بازار ملاک خرید و فروش قرار گیرد، اتفاق نخواهد افتاد و مقصر این افزایش قیمت غیرقانونی، انجمن صنفی صنعت تایر است.

وی ادامه داد: با توجه به آشفتگی حاکم بر انجمن صنفی تایر در تصمیم‌گیری برای قیمت‌گذاری به نظر می­رسد بهتر است وزارت صمت در واگذاری قیمت‌گذاری به انجمن صنفی تایر تجدید نظر کرده و جهت جلوگیری از ایجاد تلاطم‌های ساختگی، قیمت‌گذاری را مجدداً به سازمان حمایت واگذار کند.

کد خبر 133763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha