قطعات بی کیفیت و تقلبی در کمین بازار لوازم یدکی / رکود، قیمت قطعه یدکی را نزولی کرد

براساس آخرین بررسی‌ها قطعات تقلبی سهم 15 درصدی از بازار قطعه‌ یدکی کشور را دراختیار دارد در حالی که رکود و افت 20 درصدی فروش، بسیاری از فروشندگان را ناگزیر به عرضه قطعات زیر قیمت بازار کرده، جریانی که به رغم رشد حدود 30 درصدی قیمت قطعه یدکی در سال جاری، نرخ قطعات را در بازار نزولی کرده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بدون شک یکی از بازارهای مهم در کشور، بازار لوازم یدکی خودرو است. بازاری که همواره با دغدغه تامین به خصوص در شرایط تحریم، رشد قیمت و عرضه قطعات تقلبی مواجه بوده است.

با این حال در دو سه سال اخیر تلاش خودروسازان و شرکتهای قطعه سازی برای تامین و تولید قطعات مورد نیاز بخش تولید و خدمات و بازار افتر مارکت بوده است چنانجه ارزیابی ها نشان می دهد این نگرانی در بخش قطعات مورد نیاز بازار تا حدودی رفع شده است اما همچنان مشکلات اقتصادی و رشد قیمت قطعات متاثر از هزینه ها و نرخ تورم، زمینه حضور دلالان و سودجویان را در این بازار پر رنگ تر و عرضه قطعات تقلبی و کسب سودهای کلان را از بازار بیشتر می کند.

اما به رغم شرایط موجود، بررسی ها نشان می دهد که با افزایش نظارت ها سهم قطعات تقلبی در بازار کاهش یافته و به 15 درصد رسیده است موضوعی که به گفته یک مقام صنفی در اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو تهران به رغم تلاش دستگاههای نظارتی و کاهش عرضه این گونه قطعات همچنان وجود دارد و نیازمند نظارت بیشتر است.

در همین حال ارزیابی بازار نشان می دهد که در یکی دو ماه اخیر بازار فروش قطعات نسبت به مدت مشابه سال قبل با رکود و افت بیشتری روبرو شده است اما آیا این رکود تورمی حاکم بر بازار می تواند جریان قیمت و فروش در بازار را تغییر دهد؟

در همین ارتباط مهدی کاظمی سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، اظهار داشت: اگر چه نرخ تورم و افزایش حقوق و بیمه کارگران واحدهای تولیدی موجب رشد بیش از 20 تا 30 درصدی قیمت قطعه یدکی در سال جاری شده است اما با تداوم رکود در بازار شاهد افت قیمت قطعه یدکی در بازار خواهیم بود.

به گفته وی به دلیل رکود حاکم بر بازار بسیاری از فروشندگان قطعه یدکی برای پرداخت تعهدات و بدهی ها با حذف سود و قبول زیان خود اقدام به فروش قطعه زیر قیمت می کنند و این جریان طبعا در بازار رقابتی منجر به افت قیمت می شود.

وی در عین حال با گریزی به دلایل صعود قیمت در ماه های اخیر، بیشترین افزایش قیمت در بازار لوازم یدکی را مربوط به قطعات داخلی دانست و گفت: با رشد نرخ ارز و قیمت مواد اولیه و از سویی نرخ تورم، عمده قطعات داخلی افزایش قیمت داشته است اما در بازار قطعات وارداتی با وجود نوسانات ارزی افزایش چندانی رخ نداده است.

سخنگوی اتحادیه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران در همین راستا از افت 20 درصدی فروش قطعه یدکی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد و تصریح کرد: ممنوعیت تردد بین شهری خودروها با پیک های مختلف ناشی از کرونا و کاهش سفرها و از سویی تدوام مشکلات اقتصادی و افت درآمد خانوارها بخش مهمی از عوامل موثر در رکود بازار، افت فروش و کاهش مراجعات برای خرید قطعه یدکی و تعویض و تعمیر خودروهاست.

 

لوازم یدکی قاچاق


کاظمی همچنین در خصوص تامین نیاز بازار در بخش قطعات یدکی داخلی و وارداتی گفت: با وجود تردد حجم بالایی از خودروهای داخلی در کشور هم اکنون مشکل و کمبودی به لحاظ تامین قطعات یدکی این خودروها در بازار وجود ندارد اما در بخشی از قطعات مربوط یه خودروهای کم تیراژ و یا وارداتی گاها قطعات یدکی مورد نیاز آنها در بازار با مشکل تامین و همچنین قیمت های بالا روبرو است و دارندگان این خودروها را دچار سختی و مشکل می کند.

وی در ادامه به آخرین وضعیت عرضه قطعات تقلبی در بازار اشاره کرد و گفت: با افزایش نظارت دستگاهها عرضه قطعات تقلبی در بازار کاهش یافته است اما همچنان این جریان وجود دارد و حدود 15 درصد از سهم بازار مربوط به قطعات تقلبی و بی کیفیت است.

مسئول رسیدگی به شکایات اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی با اشاره به اینکه قطعات بی‌کیفیت و تقلبی هم همواره در بازار قطعه‌ یدکی وجود دارد، تصریح کرد: در صورت طرح هرگونه شکایت توسط مردم یا دستگاه‌ها اتحادیه به‌ شکایت خریداران رسیدگی و با عرضه‌کنندگان قطعات بی‌کیفیت به‌ شدت برخورد خواهد کرد.

کاظمی در پایان با توصیه به تعمیرکاران گفت: وظیفه خرید قطعات مورد نیاز مشتریان بر عهده تعمیرکاران خودرو نیست و تعمیرکاران تامین قطعات را به مراجعان واگذار کنند ضمن اینکه انتظار می رود تعمیرکاران در مواجهه با قطعات ارائه شده از اطلاعات و تجربه کافی در شناسایی قطعات بی‌کیفیت و تقلبی برخوردار بوده و این قطعات را روی خودرو مراجعان نصب نکنند.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 134575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha