تب قیمت خودرو با موضع دولت بالا گرفت / پاسخ مورد انتظار بازار خودرو به طرح مجلس چیست؟

قیمت خودرو در حالی در برابر نبود مشتری و کسادی معاملات در بازار مقاومت می‌کند که بررسی ها نشان می دهد که طی یک هفته گذشته بازار خودرو همراه با نوسان بازار ارز و از سویی در واکنش به موضع دولت در خصوص واردات خودرو مسیر صعودی قیمتی را در پیش گرفته است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، مطرح شدن موضوع واردات خودرو به کشور اگر چه همچنان در هاله‌ای از ابهام است، اما با مخالفت شورای نگهبان با بخشی از بندهای این طرح و بازگشت طرح پیشنهادی به مجلس در هفته های اخیر به رکود کامل در بازار این خودروها و رشد قیمت داخلی ها انجامیده است.

این اتفاق در حالی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت هفته گذشته اعلام کرد که تراز تجاری کشور فعلا متعادل نیست و به همین دلیل نیز ما تا زمان مثبت شدن تراز تجاری صادرات غیر نفتی با آزادسازی واردات خودرو مخالف هستیم چراکه در نهایت سبب ایجاد تورم شده و به ضرر کل جامعه است. رضا فاطمی امین در جدیدترین مصاحبه‌ خود در این خصوص مطرح کرد: « نظر شخصی من و وزارت صمت عدم واردات در شرایط فعلی کشور است اما اگر طرح آزادسازی مشروط واردات خودرو نهایتا تبدیل به قانون شود ما مکلف به اجرا هستیم.»

اظهارات وزیر صمت مبنی بر مخالفت با آزادسازی خودرو، در بازار معاملات خودرو واکنش های زیادی را در هفته اخیر به همراه داشته است، طی روزهای اخیر همراه با انتشار اخبار بازگشایی قریب‌الوقوع واردات خودرو، بسیاری از محصولات وارداتی با روند نزولی قیمت مواجه شدند. این در شرایطی است که هفته گذشته وزیر صمت اعلام کرد دولت برنامه‌ای برای واردات خودرو ندارد. به طوری که با اظهارنظر رسمی وزیر صمت مبنی بر خروج واردات خودرو از برنامه دولت، بار دیگر قیمت‌ها روند صعودی به خود گرفته است.

پرسش مهمی که درباره مساله واردات خودرو مطرح می‌شود این است که اصلا از سرگیری ورود خودرو به کشور در شرایط کنونی چه ضرورتی دارد و آیا بازار خودروهای داخلی به جریان واردات خودرو واکنش مورد انتظاری که مطرح می شود را خواهد داشت؟

در همین ارتباط یک فعال بازار خودرو در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به واکنش بازار به اظهارات وزیر صمت در خصوص واردات خودرو و طرح فعلی مجلس گفت: معتقدم تا زمانی که ثبات ارزی و اقتصادی در کشور رخ ندهد طرح واردات خودرو تاثیری در قیمت خودرو در بازار و کاهش در این بخش نخواهد داشت.

کاظم محمدی نیکخواه افزود: متاسفانه بازار، این روزها در رکودی عمیق‌تر از قبل فرو رفته، زیرا خریداران منتظرند تا نتیجه رفت و برگشت طرح ساماندهی صنعت خودرو و در راس آن واردات خودرو به کشور بین شورای نگهبان و مجلس هر چه سریع تر مشخص شود.

به گفته وی بازگشت آرامش و شکست رکود در بازار خودرو در گرو ثبات ارزی است و هر گونه تصمیماتی که از سوی مجلس و یا دیگر مسئولین اتخاذ می شود تنها مُسکن موقتی برای بازار است که تدوام نخواهد داشت.

این فعال بازار خودرو تاکید کرد: در چنین شرایطی با موضع‌گیری وزیر صمت که اعلام کرده «تا پایان سال واردات خودرو کار اشتباهی است ». دست‌کم تا پایان امسال از خودروهای جدید وارداتی خبری نخواهد بود و بنابراین برای دستیابی به ثبات قیمت در بازار در گام اول ضمن ثبات ارزی و اقتصادی باید عرضه و تقاضا در بازار متعادل شود.

نیکخواه با بیان اینکه در حال حاضر به‌ جز اندک خرید و فروش‌های ضروری مشتریان، معاملات در بازار به صفر رسیده است، خاطر نشان کرد : پس از افت پنج تا 10 درصدی قیمت خودروهای خارجی که با مطرح شدن احتمال آزاد شدن واردات خودرو اتفاق افتاد، هم اکنون قیمت‌ خودروهای وارداتی ثابت و بازار داخلی تحت تاثیر جو بوجود آمده مسیر صعودی را در پیش گرفته است.

اظهارت این فعال بازار خودرو در خصوص رکود عمیق در بازار خودرو در حالی است که بررسی ها نشان می دهد با مشکلاتی که برای تصویب و اجرای طرح واردات خودرو ایجاد شده اکنون نه‌ تنها قیمت بازار این خودروها در حال بازگشت به قیمت‌های قبلی است، بلکه حتی شاهد افزایش چندین میلیون تومانی قیمت برخی خودروهای خارجی و حتی داخلی ها هستیم.
 

کد خبر 134683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha